بذرافشان: تقاضا در بازار طلا و سکه ۳۰ درصد کم شد

اتفاق عجیب در بازار سکه/ ریزش قیمت طلا و سکه آغاز شد؟

به نظر من اگر بانک مرکزی در بازار ورود کرده و بتواند قیمت ارز را کنترل کند و حتی اعلامی که در رابطه با سکه‌های طرح جدید داشته و هنوز هیچ خبری از آن‌ها نشده، اتفاقی بیفتد، به طور قطع این موضوع می‌تواند روی ثبات و حتی کاهش قیمت تاثیر داشته باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه، گفت: به اعتقاد من، نسبت به پارسال حداقل 20 تا 30 درصد کاهش تقاضا برای خرید طلا را داشته‌ایم.
 
 در حالی بازار طلا و سکه این روزها شاهد نوسان شدید قیمت‌هاست که در کنار آن، یک اتفاق جدید نیز افتاده و آن، این‌که برخلاف گذشته که حباب سکه همراه با افزایش قیمت‌ها بزرگ می‌شد، اما این بار حباب سکه در حال کوچک و تخلیه شدن است؛ اتفاقی که رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز به آن اشاره می‌کند و دلیل مهم آن را کاهش تقاضا می‌داند.
 
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که یک اتفاق جدیدی را در بازار سکه شاهد هستیم که حباب سکه با وجود افزایش قیمت‌ها اما کم می‌شود، اما تا قبل از این، با افزایش قیمت سکه، حباب سکه هم بزرگ‌تر می‌شد، دلیل این موضوع چیست؟ گفت: حباب سکه کاذب است. اصلا چرا ما باید این‌قدر حباب داشته باشیم که تخلیه شود. این سوالی است که من همیشه دارم که سکه‌ای که نهایتا 150 هزار تومان هزینه ضرب آن است، چرا باید 5 یا 6 میلیون تومان حباب داشته باشد.
 
بذرافشان افزود: متاسفانه این حباب تخلیه نشده و حتی یک ماه گذشته به 7 میلیون و خرده‌ای هم رسید.
 
وی عنوان کرد: نوسان تقاضا در بازار گاها باعث می‌شود که قیمت طلا بیشتر افزایش پیدا کند و حباب سکه تغییری نکند.
 
رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: در روزهای گذشته خیلی در حباب سکه افزایشی نداشتیم که یک بخشی از آن به کاهش تقاضا برمی‌گردد.
 

چرا طلا و سکه گران شد؟

بذرافشان همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با بیان این‌که روند افزایشی قیمت طلا و سکه از هفته قبل یک مقداری شروع شد، گفت: بخش مهمی از این افزایش قیمت‌ها، به دلیل نوسانات بازار ارز در داخل کشور بود. البته با افزایش قیمت اونس جهانی هم روبه‌رو بودیم، ولی نسبت به افزایش جهانی، در بازار داخلی میزان افزایش قیمت طلا بیشتر بود.
 
وی افزود: دلیل این موضوع هم این بود که با توجه به شرایط بازار، نوسانات افزایش بازار ارز باعث شد که یک مقداری بازارهای داخلی نسبت به افزایش اونس جهانی بیشتر تغییر پیدا کند.
 
رییس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: حالا این‌که بگوییم در بازار داخلی طلا، افزایش تقاضا تشدید شده یا بازار التهاب پیدا کرده، یک چنین اتفاقی نیفتاده و افزایش تقاضا مثل قدیم است که کاهش تقاضا و رکود در آن وجود داشته است.
 

قیمت‌ها دوباره به قبل بازمی‌گردد؟

بذرافشان تصریح کرد: در حال حاضر التهابی در بازار از لحاظ این‌که افزایش قیمتی وجود داشته باشد و تقاضا هم تحت‌تاثیر قرار گرفته باشد، وجود ندارد و بازار روال عادی را طی می‌کند.
 
وی با بیان این‌که برخی از ما سوال می‌کند که قیمت‌ها کاهشی می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: به اعتقاد من به دلیل این‌که یک ماه گذشته قیمت‌ها تثبیت شده و افزایش قیمت‌ها بیشتر بوده، احتمال نوسانات کاهشی وجود دارد.
 
رییس اتحادیه طلا و جواهر متذکر شد: به نظر من اگر بانک مرکزی در بازار ورود کرده و بتواند قیمت ارز را کنترل کند و حتی اعلامی که در رابطه با سکه‌های طرح جدید داشته و هنوز هیچ خبری از آن‌ها نشده، اتفاقی بیفتد، به طور قطع این موضوع می‌تواند روی ثبات و حتی کاهش قیمت تاثیر داشته باشد.
 

چرا بانک مرکزی سکوت کرده است؟

بذرافشان در پاسخ به این پرسش که دلیل سکوت بانک مرکزی به نوسانات بازار چیست؟ گفت: این‌ها سوالاتی است که بانک مرکزی باید نسبت به حوزه خود جواب بدهد.
 
وی متذکر شد: در هفته‌های گذشته خبر عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ به بازار، خبر خوبی بود و به یک‌باره قیمت سکه 3 میلیون کاهش یافت و خبر حراج شمش طلا هم باعث شد که قیمت هر گرم طلای 18عیار در حدود 40 هزار تومان پایین آید. ولی در ادامه، نحوه اجرا، عرضه و ارائه آن، مشخص نشده است.
 
رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر این‌که بانک مرکزی می‌تواند با یک خبر عرضه سکه، بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، گفت: الان باید این اتفاق بیفتد، زیرا در روزهای پایانی سال یک مقداری بازار داخلی تحت‌تاثیر افزایش تقاضا قرار می‌گیرد، اما در کل، قدرت خرید هم پایین آمده و این در شرایطی است که شرایط اقتصادی مردم آسیب دیده و بازارها دیگر رونق قدیم را ندارد.
 
بذرافشان با اشاره به کاهش شدید تقاضا در بازار طلا و سکه، افزود: ما امیدواریم در ماه‌های آینده و در روزهای آینده رونق به صنعت طلا برگردد.
 
وی تصریح کرد: به اعتقاد من، بانک مرکزی باید روی کنترل و نظارت بازار طلا و سکه داخلی کار کند و امیدواریم در روزهای آینده شاهد خبرهایی از سمت بانک مرکزی باشیم تا افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار نباشد.
 

تقاضا در بازار طلا 30 درصد کم شد

بذرافشان با اشاره به کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه، متذکر شد: اصلا امسال، بدترین سال اصناف در سراسر کشور بوده است؛ به خصوص صنعت ما، چون طلا جزو آخرین گزینه‌های خرید قرار دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من ما نسبت به پارسال حداقل 20 تا 30 درصد کاهش تقاضا برای خرید طلا را داشته‌ایم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان