زن و مرد نسبت بهم چه حقوقی را باید رعایت کنند؟

تداوم زندگی و صمیمیت در زندگی زناشویی در گرو رعایت حقوق متقابل زن و شوهر است و بخش عمده آن مربوط به رعایت حق شوهر از جانب زن است.

 

تداوم زندگی و صمیمیت در زندگی زناشویی در گرو رعایت حقوق متقابل زن و شوهر است و بخش عمده آن مربوط به رعایت حق شوهر از جانب زن است.

 

  1. اطاعت

حضرت امام محمدباقر(ع) فرمود: زنی به محضر رسول خدا آمد و گفت حق شوهر بر زن چیست؟ رسول خدا(ص) فرمود: وقتی زن نماز واجب پنج وقت را بخواند و روزه رمضان را بگیرد و حج خود را انجام دهد (اگر حج بر او واجب شده باشد) و از شوهرش فرمان ببرد، و حق علی(ع) را که امام واجب الاطاعه است بشناسد، از هر دری از هشت در بهشت که می خواهد به بهشت درآید.

اولین وظیفه زن نسبت به همسرش اطاعت شرعی است.

 

  1. تمکین:

زن در غیر مواردی که از نظر شرع محدودیت دارد، واجب است نسبت به خواسته مرد، در مسئله زناشویی تسلیم باشد.

رسول خدا(ص) می فرماید: بر زن لازم است از بهترین عطر استفاده کند، زیباترین لباسش را بپوشد، خود را به نیکوترین وجه آرایش دهد، و صبح و شب خود را به شوهر عرضه نماید.

 

  1. بیرون رفتن از خانه

رسول خدا(ص) از بیرون رفتن زنان از خانه بدون اجازه شوهر نهی می کردند، اگر زن بدون اجازه و رضای شوهر خارج شود تمام ملائکه آسمان و هر جن و انسی که بر او می گذرد لعنتش می کنند تا به خانه بازگردد.

 

  1. پرهیز از آزار شوهر و تند خویی و بد زبانی

امام ششم(ع): ملعون است ملعون است زنی که همسرش را بیازارد و وی را غمگین و غصه دار کند، و خوشبخت زنی که احترام شوهر را نگه دارد و وی را آزار ندهد و در هر حال از وی اطاعت نماید.

 

  1. خدمت در خانه

رسول حق(ص) فرمود: زنی که غذای خوشگوار برای شوهر آماده کند، خداوند خوراکیهای گوناگون در بهشت برایش مهیا نماید و بگوید بخور و بنوش به پاداش زحماتی که در دنیا کشیدی.

و در حدیث دیگر فرمودند: هر زنی در خانه شوهر، به منظور زیبا سازی چشم انداز چیزی را جابجا کند، خداوند به او نظر رحمت کند، و هر که مورد نظر رحمت باشد از عذاب در امان است.

 

  1. احترام به شوهر و خوشرفتاری با او

امام هفتم فرمود: جهاد زن، نیکو شوهرداری است.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر زنی در سختی و رفاه با شوهر بسازد و از وی اطاعت کند خداوند او را با همسر ایوب محشور نماید.

 

  1. برای غیر شوهر خود را نیاراید

رسول خدا(ص) فرمود: زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیر شوهر مگذار، در غیاب شوهر خود را خوشبو مکن، روسری خود را که جلب نظر می کند، و مچ دست را نشان مده، اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده اید.

 

8.. بدون اجازه شوهر در اموال او تصرف نکند

امام ششم(ع) فرمود: زن مجاز نیست بدون اذن شوهر برده آزاد کند یا صدقه دهد، یا چیزی ببخشد، یا نذر مالی، اما زکات واجب و صله رحم و احسان نیاز به اجازه ندارد.

و رسول اکرم(ص) می فرماید: بدون اجازه شوهر از مال او به کسی نبخشد، اگر بخشید گناهش از او و ثوابش مربوط به شوهر است.

البته زن نیز حقوقی برعهده شوهر دارد:

اولاً تهیه لوازم زندگی، چون خوراک و پوشاک و مسکن زن به عهده شوهر است.

ثانیاً: به وظیفه زناشویی عمل نماید.

ثالثاً: گشایش در زندگی. پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که زن می گیرد باید او را احترام کند.

چهارم: آراسته و پاکیزه بودن: همانطور که مرد دوست دارد زنش زیبا و پاکیزه، خوش و معطر باشد زن هم از مرد خود همین توقع را دارد.

پنجم: خوش زبانی با زنش.

ششم: رعایت اراده و اختیار خود را بنماید. بعضی از مردان به گونه ای آزادی و اختیار به همسران می دهند که گویی زن تمام اختیار را دارند و فقط آنها تصمیم می گیرند و این نشانه زبونی مرد است.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان