پرتاب ماهواره ناهید ۲ و ظفر ۲ در سال آینده

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره از دیگر اقدامات این سازمان است و قرار داد ماهواره ناهید ۳ وپارس ۳ نیز منعقد شده است.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره ظفر 2 و همچنین ماهواره ناهید 2 با وزن 120 کیلوگرم در حال تست نهایی است و سال آینده پرتاب می‌شوند.

به گزارش مهر، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم روز فناوری فضایی که امروز صبح با حضور رئیس جمهور در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد با اشاره به دستاوردها و گزارش پیشرفت صنعت فضایی در دولت سیزدهم و دو پرتاب موفق ماهواره ثریا با ماهواره بر قائم 100 و ماهواره مهدا به همراه دو ریز ماهواره با ماهواره بر سیمرغ به فضا گفت: در بهمن ماه سال 1401 پرتاب ماهواره‌هایی از نمونه کیفی ماهواره طلوع 3 داشتیم و در فرودین سال 1402 توسعه پایگاه چابهار اتفاق افتاد این پایگاه اکنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم تا سال آینده به صورت عملیاتی از این پایگاه استفاده کنیم. همچنین در خرداد سال 1402 قرارداد با بخش خصوصی منعقد شد و خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفت تا بخش خصوصی رونق بگیرد و در شهریور سال 1402 طراحی منظومه باریک باند اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه حجم قراردادهای صنعت فضایی در این دولت بیشتر از تمام قراردادهایی است که حتی با دانشگاه‌ها داشتیم افزود: در مهر ماه 1402 عملیات تزریق ماهواره نور 3 با ماهواره بر قاصد در مدار قرار گرفت. همچنین در مهر ماه سال 1402 پیشرفت پایگاه‌هایی فضایی اتفاق افتاد. اگر بخواهیم منظومه سازی کنیم باید به سمت پایگاه‌های فضایی برویم که بتوانند ماهواره‌ها را در مدارهای مختلف قرار دهند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره از دیگر اقدامات این سازمان است و قرار داد ماهواره ناهید 3 وپارس 3 نیز منعقد شده است.

سالاریه در ادامه گفت: پیش بینی ما این است که اولین ماهواره خورشید آهنگ ما در سال آینده از پایگاه چابهار پرتاب شود.

وی ادامه داد: در آذر ماه سال 1402 کپسول زیستی با پرتابگر سلمان انجام شد و در دی ماه سال 1402 ثریا به عنوان یک ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی با پرتابگر قائم 100 با موفقیت در مدار قرار گرفت و بعد از یک هفته تزریق موفق چندگانه سه ماهواره مهدا کیهان و هاتف به فضا بود که با پرتابگر سیمرغ رکورد زد.

سالاریه با بیان اینکه سه ماهواره در حال حاضر به پایان رسیده‌اند، گفت: ماهواره ظفر 2 با وزن 500 کیلوگرم یک ماهواره از نوع سنجشی است و در دانشگاه علم و صنعت اجرا شده است که می‌تواند منظومه ماهواره‌ای باشد و سال آینده این ماهواره پرتاب می‌شود. همچنین ماهواره پارس 1 امسال در مدار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ماهواره ناهید 2 با وزن 120 کیلوگرم و با عمر مداری 2 سال در حال تست نهایی است و سال آینده پرتاب می‌شود که مأموریت این ماهواره توسعه تکنولوژی زیر سیستم‌های حساس ماهواره و اینترنت اشیا است که تجهیزات آن روی ماهواره ناهید 1 نصب شده است.

سالاریه در پایان گفت: پرتاب بلوک انتقال مداری سامان 1 نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان است که این سامانه مأموریت انتقال محموله‌ها تا 100 کیلوگرم را دارد و می‌تواند مسیر رسیدن به مدار ژئو را هموار کند. می‌توان گفت در حال حاضر این سامانه در مرحله تست‌های سیستمی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان