رسوایی تقلب در پیشرانه‌های دیزلی تویوتا؛ توقف تولید هایلوکس، پرادو و لندکروزر (+عکس)

ما مطلع شدیم هیچ تناقضی در قدرت، گشتاور یا دیگر پارامترهای پیشرانه‌های تویوتا وجود ندارد و همچنین تقلبی در زمینه آلایندگی، ایمنی یا قابلیت سواری این خودروها رخ نداده است

تویوتا اعتراف کرد در تست‌های مربوط به قدرت پیشرانه‌های دیزلی خود تقلب انجام داده و این موضوع منجر به توقف تولید برخی محصولات مشهور در کارخانه‌های این خودروساز شده است.

به گزارش پدال، این خودروساز مشهور ژاپنی اذعان کرد در تست‌های تأییدیه پیشرانه‌های دیزلی بکار رفته در خودروهای هایلوکس، فورچونر، هایس، لندکروزر سری 300، پرادو و لکسوس LX تقلب انجام داده است. چند ماه قبل نیز ژاپنی‌ها به دست‌کاری نتایج تست‌های تصادف خودروهای عرضه شده در بازارهای نوظهور و در حال توسعه اعتراف کرده بودند.

دیشب بیانیه‌ای توسط غول خودروسازی ژاپن منتشر و در آن اعلام شد بی‌نظمی‌هایی در خلال تست‌های مربوط به قدرت پیشرانه‌های دیزلی محصولات محبوبی همچون هایلوکس و پرادو رخ داده است.

در این خودروها از پیشرانه 4 سیلندر 2.8 لیتری استفاده شده و بنا به گفته تویوتا، مقامات کمپانی تصمیم گرفته‌اند به‌طور موقت تحویل خودروهای مجهز به این پیشرانه به مشتریان را متوقف سازند. سخنگوی تویوتا استرالیا می‌گوید این برند در حال بررسی اطلاعات مربوط به تمامی خودروهای تحت تأثیر این موضوع است. او گفته است:

ما مطلع شدیم هیچ تناقضی در قدرت، گشتاور یا دیگر پارامترهای پیشرانه‌های تویوتا وجود ندارد و همچنین تقلبی در زمینه آلایندگی، ایمنی یا قابلیت سواری این خودروها رخ نداده است

سه پیشرانه‌ای که تحت تأثیر این مشکل هستند عبارت‌اند از نمونه 4 سیلندر 2.8 لیتری توربودیزل 1GD، پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری توربودیزل 2GD و پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری توئین توربو دیزل F33A. خودروهای تحت تأثیر این قضیه نیز شامل هایلوکس، فورچونر، پرادو، لندکروزر سری 300 و لکسوس LX هستند.

علاوه بر این مدل‌های ون و کامیونت همچون اینووا، هایس و دینا تحت تأثیر مشکل موردبحث قرار گرفته‌اند. سخنگوی تویوتا اعلام کرده است حدود 84 هزار دستگاه خودرو در سراسر دنیا متأثر از این موضوع هستند هرچند نسل جدید لندکروزر پرادو که قرار است تا چندی دیگر در برخی بازارها ارائه شود شامل آن نخواهد بود.

تویوتا می‌گوید گزارش این به اصطلاح بی‌نظمی‌ها را از طریق تست‌های بخش صدور گواهینامه آلایندگی لیفتراک‌ها و ماشین‌آلات ساختمانی خود دریافت نموده است. نکته مهم اینکه مشکلات این پیشرانه‌ها به قدرت خروجی آن‌ها مرتبط است نه تست‌های آلایندگی. این برند ژاپنی در بیانیه خود گفته است:

بررسی‌ها نشان داده است که بی‌نظمی‌هایی در زمان تست قدرت خروجی پیشرانه‌ها به ‌منظور صدور تأییدیه سه پیشرانه دیزلی رخ داده است. در خلال تست‌های تأییدیه، قدرت خروجی پیشرانه با استفاده از ECU هایی که دارای نرم‌افزار متفاوتی نسبت به مدل‌های تولیدی هستند به دست می‌آید بنابراین این نتایج می‌توانند با مقادیر اعلامی متفاوت باشند. ده خودرو در بازارهای جهانی از این پیشرانه‌ها استفاده می‌کنند

ژاپنی‌ها ادعا کرده‌اند تست‌های مربوط به پیشرانه‌ها را دوباره انجام داده و تأییدیه هماهنگی با استانداردهای قدرت تولیدی را دریافت کرده‌اند. در ادامه بیانیه تویوتا می‌خوانیم:

به همین خاطر نیازی به توقف استفاده از این خودروها وجود ندارد اما ما عمیقاً از مشتریان و تمامی سهامداران خود به این خاطر عذرخواهی می‌کنیم

اما پس از اعتراف تویوتا به دست‌کاری داده‌های برخی پیشرانه‌های دیزلی، تولید محصولات این برند حدود 2 هفته متوقف می‌شود. تنها یک روز پس از اعلام این موضوع بود که ژاپنی‌ها اعلام کردند تولید خود در چهار کارخانه ژاپن را متوقف می‌کنند.

در مجموع 6 خط تولید در این کارخانه روند کار را متوقف خواهند کرد. این کارخانه‌ها مسئول تولید لندکروزر سری 70، هایس و لکسوس LX هستند. البته ژاپنی‌ها می‌گویند تولید را از 12 فوریه سال جاری دوباره شروع خواهند کرد.

رسوایی تقلب در پیشرانه‌های دیزلی تویوتا؛ توقف تولید هایلوکس، پرادو و لندکروزر

ظاهراً در روزهای اخیر مقامات ژاپنی به یکی از کارخانه‌های تویوتا یورش برده و آن را بررسی کرده‌اند. آکیو تویودا رئیس شرکت به خاطر این مشکلات عذرخواهی کرده و خبر از اتخاذ تصمیمات جدید برای تویوتا و 17 زیرمجموعه آن داده است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که ژاپنی‌ها چندی پیش آمار فروش سال قبل خود را منتشر کرده و گفتند فروش 11.2 میلیون دستگاهی سال 2023 رشد 7.2 درصدی نسبت به سال 2022 داشته است. با این عملکرد تویوتا برای چهارمین سال پیاپی عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا را از آن خود کرد.

چند ماه قبل نیز خبر تقلب دایهاتسو در تست‌های تصادف خودروهای عرضه شده در کشورهای جنوب شرق آسیا منتشر شد. زیرمجموعه تویوتا استانداردهای ایمنی ضعیف‌تری را در این خودروها نسبت به بازارهای پیشرفته در نظر گرفته بوده است.

تویوتا فهمید پانل‌های در اصلاح شده این خودروها نسبت به مدل‌های تحویلی به مشتریان عملکرد بهتری در تست‌های تصادف داشته‌اند. همچنین ماژول کنترل کیسه هوای مدل‌های تست شده از نوع دیگری بوده‌اند تا نتایج بهتری را در تست‌های تصادف ثبت کنند. در سال 2022 نیز خبر تقلب هینو به عنوان زیرمجموعه تویوتا در تست‌های آلایندگی و مصرف سوخت منتشر شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان