ویژه‌های مشرق؛

لیدر اصلاحات هم به جمع تحریمی‌ها پیوست/ بی‌توجهی اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو به پیام خاتمی!

اصلاح‌طلبان رادیکال با استفاده از واژه‌هایی گنگ چون جامعه محوری و پرهیز از قدرت محوری سعی دارند تا تحریم انتخابات را جانمایی کنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه 14 بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که برف و باران زمستانی در بیش از نیمی از کشور، دومین سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان، غرب علیه اسرائیل و رشد 40 درصدی تورم بر اجاره بها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روز گذشته و در جریان سی‌امین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکان، پیام سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین نیز خوانده شد. این پیام مورد توجه اصلاح‌طلبان رادیکال قرار گرفته اما اصلاح‌طلبانی که قصد مشارکت در انتخابات را دارند به آن به توجهی کرده‌اند، تا جایی که به جز یک روزنامه خاص، سایر روزنامه‌های اصلاح‌طلب در صفحه اول خود حتی اشاره کوچکی نیز به آن نداشته‌اند، روزنامه شرق، اعتماد، آرمان ملی و آرمان امروز پیام خاتمی را سانسور کرده‌اند!

اما روزنامه هم‌میهن با اشاره به پیام خاتمی نوشته است که لیدر اصلاحات از موضع انتخاباتی جبهه اصلاحات حمایت کرد، در بخشی از این گزارش آمده است:

شرط قطعی انتخاباتِ مطلوب این است که اولاً آزاد باشد و تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی خود مردم باشند؛ ثانیاً رقابتی باشد تا همه مردم با سلیقه‌های مختلف، قدرت انتخاب را داشته باشند و ثالثاً تاثیرگذار باشد یعنی حاصل آن، نهاد و نهادهایی باشد متعلق به مردم، مسئول در برابر مردم و حرکت‌کننده به سوی آنچه به مصلحت و منفعت مردم است و به عبارت دیگر انتخاباتِ مطلوب آن است که منجر به استقرار قدرت و سامان حکمرانی و سیاست‌ورزیِ نظارت‌شده و کاردان و پاسخگو باشد.

در بخشی دیگر از این پیام آمده است:

من در این باره بارها صحبت کرده‌ام و دیگران هم مطالب خود را گفته‌اند و اخیراً هم جبهه اصلاحات، راهبرد انتخاباتی خود را که متین و خوب است، ارائه داده است. البته بگویم که آنچه ارائه شده، یک راهبرد است، نسبت به انتخابات و نهاد انتخابات به‌طور کلی و نه برنامه و نظر به انتخابات خاص. که لابد اگر تشخیص دادند و صلاح بدانند درباره آن هم اظهارنظر خواهند کرد.

لیدر اصلاحات هم به جمع تحریمی‌ها پیوست/ بی‌توجهی اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو به پیام خاتمی!

پیش از این محمد خاتمی در دیدار با دفتر سیاسی، روسای ارکان و اعضای ارکان حزب اتحاد ملت عملا رای به راهبرد اصلاح طلبان ساختاری مبنی بر جامعه محوری داد و حالا حمایتش از موضع جبهه اصلاحات نگاه او را به انتخابات علنی‌تر کرده است، پیش از جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم خاموش کرده است.

جامعه‌محوری اسم رمز اصلاح‌طلبان رادیکال در تحریم انتخابات است، اصلاح‌طلبان رادیکال دوگانه موجود در جریان اصلاحات را «انتخابات محوری» و «جامعه‌محوری» ارزیابی کرده و تأکیددارند که جامعه‌محوری عدول از انتخابات به‌عنوان یکی از راهبردهای جریان اصلاحات است، این طیف عدم ارائه لیست برای انتخابات را نشانی بر همین امر تلقی کرده و سعی دارند با استفاده از واژه‌های گنگ تحریم انتخابات را جانمایی کنند.

جبهه اصلاحات و رادیکال جریان اصلاحات می‌کوشند تا با تعریف خود به‌عنوان منتقد سیستم، خود را به‌عنوان اپوزیسیون معرفی و دوگانه جامعه- حاکمیت را تا انتخابات 1404 به محور کنش‌های خود تبدیل نمایند.

رادیکال‌های جریان اصلاحات با راهبرد اخیر خود عملاً پروژه کاهش مشارکت را کلید زده و با ضدانقلاب و دشمن در حال مخرج مشترک گرفتن هستند همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب پیش از این هشدار داده بودند که شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمن است.

حسن روحانی اعتراض می‌کند؟

خبر ردصلاحیت «حسن روحانی» رییس جمهوری پیشین در رقابت‌های انتخاباتی مجلس خبرگان واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. او در بیانیه‌ای که در اعتراض به رد صلاحیت خود صادر کرده است نوشت که رای اعتراضی خواهد داد.

روزنامه آرمان امروز با تحلیلی از بیانیه روحانی نوشته است که او احتمالا قصد دارد اعتراض کرده تا شانس خود را برای حضور دوباره در رقابت آزمایش کند؛ در بخشی از این گزارش آمده است:

با توجه به این موضوع که او حضورش را در راستای افزایش مشارکت و … بیان کرده است این سوال به وجود می‌آید که آیا او تصمیمی برای اعتراض به این ردصلاحیت دارد؟ باوجود اینکه او همواره به قانون و حضور در رویدادهای انتخابی تاکید دارد انتظار می‌رود تا زمان پایان اعتراض تحرکی از خود نشان دهد تا اینکه مشاهده کنیم در آینده چه خواهد شد.

لیدر اصلاحات هم به جمع تحریمی‌ها پیوست/ بی‌توجهی اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو به پیام خاتمی!

طبق اعلام شورای نگهبان اگر داوطلبی نسبت به بررسی نتایج، اعتراضی داشته باشد، بر اساس قانون می‌تواند از روز 6 تا 8 بهمن ماه سال جاری به مدت سه روز اعتراض خود را اعلام و شورای نگهبان نیز 10 روز یعنی از 9 تا 18 بهمن فرصت رسیدگی به این اعتراضات را خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان