تغییرات بزرگ مقاصد برتر گردشگری تا ۲۰۳۲

پکن از پاریس سبقت می‌گیرد؟

شماره روزنامه: ۵۹۴۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ...

این گزارش که با مشارکت شرکت دیجیتالی ویزا (Visa) و شرکت آکسفورد اکونومیکز (Oxford Economics) مورد تحقیق قرار گرفته است، شاخص‌‌‌های کلیدی مانند سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و هزینه‌‌‌های مسافران را تجزیه و تحلیل می‌‌‌کند. همه‌گیری کووید-19 تاثیر مخربی بر سفر و گردشگری به ‌ویژه شهرهای بزرگ در سراسر جهان داشت؛ زیرا کشورها مرزهای خود را در پاسخ به همه‌گیری بسته بودند. با بازگشایی مرزها، بسیاری از مسافران تفریحی، بازدید از شهرها را با مقاصد کم جمعیتی مانند مقاصد ساحلی و روستایی عوض کردند، اما آخرین تحقیقات شورای جهانی سفر وگردشگری نشان می‌‌‌دهد که تعطیلات شهری بازگشته و محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

«پاریس» به‌‌‌عنوان قدرتمندترین مقصد شهری جهان با بخش سفر و گردشگری به ارزش تقریبا 36 میلیارد دلار در سال 2022، از نظر سهم مستقیم تولید ناخالص داخلی در شهر، تاج را به خود اختصاص داد. اما پیش‌بینی WTTC نشان می‌‌‌دهد که طی 10 سال آینده، شهر نور به رتبه سوم سقوط کند، اگرچه ارزش آن به بیش از 49میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. «پکن» در حال حاضر دومین شهر بزرگ جهان با بخش سفر و گردشگری به ارزش نزدیک به 33 میلیارد دلار است. با این حال، WTTC پیش‌بینی می‌‌‌کند طی 10 سال آینده پاریس را پشت سر بگذارد و به 77 میلیارد دلار برسد. در واقع پکن قرار است از نظر اقتصاد گردشگری و سهم بالای این صنعت در تولید ناخالص داخلی چین، از اقتصاد گردشگری پاریس پیشی بگیرد و این می‌تواند در میزان جذب گردشگران ورودی هم تاثیر مستقیمی بگذارد و پکن و شانگهای را به مقصد برتر جهان طی 10 سال آینده تبدیل کند.

بخش مسافرت و گردشگری «اورلاندو» که اغلب پایتخت پارک موضوعی جهان نامیده می‌شود، در سال 2022، 31میلیارد دلار ارزش داشت، اما براساس پیش‌بینی‌‌‌ها، تا سال 2032 تقریبا 50‌درصد رشد خواهد کرد و به 45میلیارد دلار خواهد رسید و به چهارمین مقصد شهری بزرگ تبدیل خواهد شد. برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری از روند 10ساله صنعت توریسم حاکی از آن است که «چین» سردمدار بخش گردشگری جهان تا سال 2032 خواهد بود و به مقصد اول جهان تبدیل می‌شود. آمارها نشان می‌‌‌دهند که، بخش ملی مسافرت و گردشگری چین در دهه گذشته رشد خارق‌العاده‌‌‌ای را تجربه کرده است؛ زیرا این کشور در هتل‌‌‌های جدید، زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل و مقاصد گردشگری جدید سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری در سفر و گردشگری باعث می‌شود بخش شانگهای با ارزشی نزدیک به 30 میلیارد دلار در سال 2022، تا سال 2032 بیش از دو برابر شود و تقریبا به 71میلیارد دلار برسد و به دومین مقصد قدرتمند شهری جهان تبدیل شود.

«لاس وگاس» تنها شهر در لیست 10 شهر برتر است که جایگاه خود را حفظ کرده است و همچنان به عنوان پنجمین مقصد بزرگ شهر باقی‌مانده است. سال گذشته، بخش سفر و گردشگری لاس وگاس تقریبا 23 میلیارد دلار ارزش داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2032 به بیش از 36 میلیارد دلار افزایش یابد. جولیا سیمپسون، رئیس و مدیرعامل WTTC، نیز به صراحت تغییرات جهان پساکرونا را اعلام کرده و می‌‌‌گوید، شهرهای بزرگی مانند لندن، پاریس و نیویورک به عنوان نیروگاه‌‌‌های جهانی باقی خواهند ماند، اما طی چند سال آینده، پکن، شانگهای و ماکائو در فهرست مقصدهای برتر شهری قرار خواهند گرفت.

گردشگران همیشه شهرهای مورد علاقه خود را خواهند داشت که به آنها باز خواهند گشت، اما از آنجا که سایر کشورها سفر و گردشگری را در اولویت قرار می‌‌‌دهند، ما شاهد مقاصد جدید و نوظهوری خواهیم بود که برگزیده‌‌‌های سنتی را به چالش می‌‌‌کشند. سایر شهرهای خارج از 10 شهر برتر که رشد امیدوارکننده‌‌‌ای را به‌ ‌‌عنوان مقصدهای نوظهور نشان می‌‌‌دهند شامل «ورشو» پایتخت لهستان است که در سال 2022 نسبت به سال 2019 شاهد افزایش 14.4 درصدی در سهم تولید ناخالص داخلی خود بوده است. «سانیا»، شهر ساحلی چین که در سال‌‌‌های اخیر با بازدید خیره‌‌‌کننده مسافران از سواحل آن به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شد، در همان دوره شاهد رشد 10.2درصدی بوده است. بخش سفر و گردشگری آن 43.6‌درصد از کل اقتصاد شهر را تشکیل می‌‌‌دهد. بخش سفر و گردشگری ماکائو نیز 40.4‌درصد از کل اقتصاد شهر را به خود اختصاص داده است.

اورلاندو و لاس وگاس تنها شهرهایی هستند که در حال حاضر بر اساس ارزش این بخش در 10 مقصد برتر شهری قدرتمند قرار دارند که به شدت به این بخش به عنوان سهمی از اقتصاد کلی شهر متکی هستند. سفر و گردشگری 20.4‌درصد از اقتصاد اورلاندو و 16.3‌درصد از اقتصاد لاس وگاس را شامل می‌شود. در مقایسه، بخش مسافرت و گردشگری پاریس تنها 3.5‌درصد از اقتصاد پایتخت را در سال 2022 تشکیل می‌‌‌دهد.

شهرهای برتر جهان بر اساس هزینه‌‌‌های مسافران

شورای جهانی سفر و گردشگری در این گزارش خود 10 شهر برتر جهان از نظر بیشترین هزینه مسافران بین‌المللی در سال 2022 را معرفی کرد که دبی با 29.4 میلیارد، شهر اول جهان به ‌‌‌لحاظ درآمدی بود و پس از آن دوحه با کسب درآمد 16.7 میلیارد دلار و لندن 16 میلیارد دلار قرار گرفتند. ماکائو 25.8 میلیارد دلار، آمستردام 13.5 میلیارد دلار، استانبول 13.1میلیارد دلار، بارسلونا 12.7 میلیارد دلار، نیویورک 12.4 میلیارد دلار، سنگاپور 10.9 میلیارد دلار و پاریس 9.7 میلیارد دلار توانستند در لیست 10 شهر پردرآمد جهان از مسافران خارجی را به خود اختصاص دهند.

این سازمان همچنین برآورد خود از سال 2032 را نیز مطرح کرد که 10 شهر برتر جهان با بیشترین هزینه مسافران بین‌المللی در سال 2032 با تغییراتی همراه خواهد بود. براساس این پیش‌بینی، هنگ‌‌‌کنگ با تغییری 38 پله‌‌‌ای نسبت به سال 2022، به رتبه نخست جهان تبدیل خواهد شد که از هزینه‌‌‌کرد مسافران خارجی حدود 52 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد. ماکائو (43.1 میلیارد دلار) و دبی (42.9 میلیارد دلار) نیز در رتبه‌‌‌های بعدی قرار خواهند گرفت. همچنین رتبه‌‌‌های چهارم و دهم نیز به سنگاپور (37.4 میلیارد دلار)، بانکوک (33.4 میلیارد دلار)، دوحه (31.6 میلیارد دلار)، توکیو 25.4 میلیارد دلار)، نیویورک (21.7 میلیارد دلار)، آمستردام (21.5 میلیارد دلار) و شانگهای (21.3 میلیارد دلار) اختصاص خواهد یافت. این برآورد از سال 2032 نشان می‌‌‌دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه طی 10 سال آینده بیشترین سهم از درآمدهای توریسم بین‌الملل را به دست خواهد آورد. علاوه بر این، طی دهه آینده، سفر و گردشگری در مسیر تبدیل شدن به یک محرک کلیدی رشد اقتصادی یک بار دیگر با رشد سریع‌تر تولید ناخالص داخلی نسبت به سایر بخش‌‌‌ها، باعث ایجاد 126 میلیون شغل جدید در سراسر جهان خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان