جوابیه وزارت امور اقتصادی و دارایی به«‌دنیای اقتصاد»

مهار تورم نه از مسیر رکود که از راه رشد تولید

شماره روزنامه: ۵۹۴۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ...

قرار گرفتن ایران در کنار کشورهای اقتصادی مهم نشان‌دهنده توسعه دیپلماسی اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی ایران در سطح بین‌المللی و نشانه رشد اقتصاد ایران است. دولت سیزدهم در بیش از دو سالی که از عمرش گذشته است، اقدامات ساختاری بسیاری را در حوزه‌های مختلف ازجمله بازار سرمایه و بازار‌های مالی و ... انجام داده است که با استمرار سیاست مالی و پولی دولت در بودجه سال آینده و حفظ آرامش و ثبات در اقتصاد، سرمایه به جای ورود به بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه و بخش‌های مولد حرکت خواهد کرد. 

همچنین دولت سیزدهم همیشه بر اقدامات ساختاری در راستای توسعه و تقویت بازار سرمایه کشور تاکید داشته و برخی از اقدامات صورت‌گرفته طی دو سال استقرار دولت سیزدهم از جمله تدوین آیین‌نامه اجرایی «بازار مبادلات شمش طلا در بورس کالای ایران»، بهره بردن از ظرفیت صندوق تثبیت بازار سرمایه، تدوین دستورالعمل تامین مالی در زنجیره تامین به پشتوانه اسناد اعتباری در بورس‌های کالایی کشور و تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه و اصلاح اساسنامه صندوق تثبیت، تدوین آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد، تصویب بسته حمایتی 10بندی با هدف بهبود ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد، و تدوین بسته دوم حمایت از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گواه این ادعاست. جلوگیری از کسری بودجه در دو سال گذشته نیز از دیگر اقدامات مهم دولت در زمینه کنترل تورم بود، به طوری که دولت در زمان آغاز به کار با کسری بودجه 480هزار میلیاردی مواجه بود که توانست با تولید، ایجاد درآمد برای کشور و کنترل منابع و مصارف و نه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول کسری بودجه را جبران کند.

همچنین کنترل بانک‌ها و ایجاد انضباط مالی در نظام بانکی کشور اقدام دیگر دولت در زمینه کنترل تورم و کاهش شتاب آن بوده است و تمام تلاش دولت این است که بتواند این اقدامات را استمرار ببخشد. ضمن اینکه همواره تاکید رئیس‌جمهور کشورمان و وزیر اقتصاد و دیگر مسوولان اقتصادی بر مهار تورم نه از مسیر رکود بلکه از مسیر رشد تولید بوده است.  بنابراین رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی به‌خوبی آگاه هستند که وقتی در مقام مقایسه اوضاع اقتصادی دو کشور برمی‌آیند، بهتر است شرایط دو کشور را به‌خوبی بررسی کرده و از اظهارنظرهای فاقد دلایل و فکت‌های علمی اجتناب کنند و فقط از منظر علم اقتصاد به اقدامات دو کشور نگاه کنند؛ چه اینکه کشور یونان با بدهی‌های بسیار سنگینی روبه‌رو بود که با کمک کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تزریق پول زیاد توسط کشورهای اروپایی توانست تا حدودی از بحران خارج شود؛ اما در سمت دیگر ماجرا، کشور ایران به دلیل تحریم از این امتیاز ویژه برخوردار نبود و دولت سیزدهم همواره سعی کرده است که با سیاست درست بین‌المللی و منطقه‌ای و با اتکا به راهکارهای درون‌زا مشکلات را پشت‌سر بگذارد./شادا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان