تغییر دهنده مهم بازی در صنعت سوخت خودرو

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سوخت‌های زیستی مورد مطالعه که در آزمایشگاه به دست آورده‌ایم، جدا از اینکه دوده بسیار کمی تولید می‌کنند، در موتور مشابه سوخت هر پمپ بنزینی عمل می‌کنند، به این معنی که برای اینکه به‌طور معمول کار کند، به ایجاد تغییرات نیازی نیست.

سوخت‌های زیستی ممکن است 90 درصد از انتشار دود سیاه از خودروها را از بین ببرد.

به نقل از ارث، بر اساس نتایج تحقیق جدید دانشگاه مالاگا اسپانیا، استفاده از سوخت‌های زیستی می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر بیش از 90 درصد در انتشار دود سیاه از وسایل نقلیه شود.

به گزارش ایسنا، این تحقیق که با همکاری دانشگاه بیرمنگام انگلستان انجام شد، نشان‌دهنده کشفی مهم در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای از وسایل نقلیه است. محققان نانوذرات دوده تولید شده توسط موتورها را با استفاده از سوخت‌های زیستی مختلف تجزیه‌وتحلیل کردند.

یکی از جنبه‌های کلیدی این سوخت‌های زیستی فرآیند تولید پایدار آنهاست. آنها را می‌توان از بقایای زیست توده کم کربن، مانند روغن‌های زائد، جلبک‌ها و بقایای کشاورزی یا جنگلداری به دست آورد که نه تنها آنها را دوستدار محیط زیست می‌کند، بلکه آنها را به یک تغییر بالقوه بازی در صنعت سوخت خودرو تبدیل خواهد کرد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سوخت‌های زیستی مورد مطالعه که در آزمایشگاه به دست آورده‌ایم، جدا از اینکه دوده بسیار کمی تولید می‌کنند، در موتور مشابه سوخت هر پمپ بنزینی عمل می‌کنند، به این معنی که برای اینکه به‌طور معمول کار کند، به ایجاد تغییرات نیازی نیست.

این مطالعه نه تنها مسیر بالقوه برای کاهش ردپای زیست‌محیطی موتورهای حرارتی را نشان می‌دهد، بلکه دری را برای استفاده از سوخت‌های غیرنفتی که می‌توانند انتشار آلاینده‌ها در خودروها را کاهش دهند، باز می‌کند. کارشناسان این تحقیق در حال حاضر در حال کار در جهت تجاری‌سازی این سوخت‌های زیستی هستند و با چندین برند قراردادی منعقد کرده‌اند.

انتشار دود سیاه از خودروها، معمولاً خودروهای دیزلی، نگرانی زیست‌محیطی قابل توجه ایجاد کرده و عمدتاً از ذرات کربن ناشی از احتراق ناقص سوخت دیزل تشکیل شده است. عوامل کمک‌کننده در ایجاد چنین آلایندگی‌ها، می‌تواند گرفتگی فیلتر هوا، ناکارآمدی انژکتورها، یا مشکلات در اجزای داخلی موتور  باشند.

یکی از عوامل کلیدی که در ایجاد دود سیاه نقش دارد، عدم تعادل در نسبت سوخت به هواست که سوخت زیاد و هوای کافی منجر به سوختن ناقص سوخت می‌شود. علاوه بر این، مشکلات مربوط به توربوشارژر که مسئول تامین هوای اضافی به موتور است نیز می‌تواند منجر به دود سیاه شود.

دود سیاه نه تنها نشانه‌ای از ناکارآمدی سوخت است، بلکه پیامدهای زیست‌محیطی و بهداشتی نیز دارد و حاوی انواع آلاینده‌های مضر، ازجمله ذرات معلق است که می‌تواند اثرات شدیدی بر سلامت انسان، به ویژه بر سیستم تنفسی داشته باشد همچنین این انتشارات به آلودگی هوا و تخریب محیط زیست کمک می‌کند.

برای کاهش این مشکلات، تعمیر و نگهداری منظم خودرو بسیار مهم است که شامل بررسی و تعویض فیلترهای هوا، اطمینان از عملکرد صحیح انژکتورها و رفع مشکلات توربوشارژر است. علاوه بر این، پیشرفت‌ها در فناوری موتور و استانداردهای آلایندگی دقیق‌تر منجر به موتورهای دیزلی تمیزتر و کارآمدتر شده است که به کاهش انتشار دود سیاه کمک می‌کند.

این مقاله در مجله Fuel منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان