سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
شهرداری تهران دیگر منع پذیرش برای خیابانخوابها را ندارد
اثر "رأی خوب مردم" در انتخابات شورای شهر ششم
محمدامین توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، روز شنبه گذشته در مراسم بهره برداری از فاز 2 مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاور شهر 9 گفت: وقتی نخستین جلسه شورای اجتماعی به همت ریاست جمهور تشکیل شد، در آغاز راه باتوجه به کمبودها متوجه شدیم که چقدر با چیزی که باید باشد فاصله وجود دارد، در آن زمان حدود 12 تا 13 هزار تخت برای اسکان مشمولان ماده 16 وجود داشت و بسیار نگران بودیم که کسی در سرما نماند و برای تهیه یک تخت به چندین جا زنگ میزدیم. شبهایی که همکاران ما، غربالگری انجام میدادند و نیروهای سازمان بهزیستی طرح را اجرا میکردند، اعلام میشد که چون افراد منع پذیرشی هستند، جایی برای آنها وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، وی افزود: آن روزها در خصوص منع پذیرشیها که شامل آلزایمر، بیماری خاص، صغر سن و کبر سن هستند مشکل داشتیم اما امروز با زحمت و تلاش مسئولین که با هم همدل شدند چیزی به اسم منع پذیرشی نداریم و ظرفیت 24هزار نفری برای پذیرش تمامی این افراد تامین شده است. قوه قضائیه و 14دستگاه به صورت مستقیم و 20 دستگاه به شکل غیر مستقیم کمک کردند تا 24 هزار ظرفیت ایجاد شود.[1]
*این خبر مسرّت بخش و نبود منع پذیرش در مراکز نگهداری شهرداری تهران؛ در وهله اول ثمره "رأی خوب مردم" به شورای شهر ششم است.
رأی که اینچنین و با انتخاب یک شهردار خدمتگزار توسط شورای شهر؛ ثمرات خود را به رخ میکشد.
مسئله خیابان خوابها در تمام پایتختهای بزرگ دنیا یک معضل است.
معضلی که البته چندان هم برای مسئولان کلانشهرهای دنیا عجیب نیست و طبق آنچه از اخبار میدانیم؛ آنها با مرگ خیابانخوابها بر اثر سرما، گرسنگی و یا بیماری کنار آمدهاند.
لکن این از نفحات عدالت و خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی است که ولو حتی یک نفر نیز نباید در خیابان بماند و نظام موظف به ایجاد سرپناه برای آسیبدیدگان است.
در عین حال باید دقت کرد که اجرای بسیاری از وظایف نظام در حیطه اجرایی منوط به "رأی خوب مردم" است و طبعا اگر مردم گفتمانی دیگر را برای شورای شهر خواسته بودند؛ نمیشد انتظار شنیدن اخبار نظیر نبود منع پذیرش در مراکز نگهداری شهرداری را بشنویم.
دقت شود که گزارههای پیشگفته هرگز به معنی نبود ضعف یا ایراد در عملکرد شهرداری و یا قدیسسازی نیست. لکن باید از نظر فرهنگی و تحلیلی به این رواداری برسیم که همانطور که بازار نقد و ایرادگیری در فضای جامعه داغ است؛ البته بیان واقعیت و اخبار مربوط به عملکردهای مطلوب نیز سکهی بازار شود.
***
دنیای فعلی دنیای دولتهاست نه موشکها!
محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه طی سخنانی در مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفته است: امروز در حال ورود به دنیایی هستیم که انسانها در آن صاحب نقش هستند. بزرگترین قدرت نظامی جهان که از مردم بیگانه شده بود، سقوط کرد. این به خاطر یک فهم بود. قدرت وابسته در ایران که از حمایت بینالمللی برخوردار بود به واسطه مردم سقوط کرد. جنگ به رغم برتری تسلیحاتی صدام، توسط مردم مورد مقاومت قرار گرفت.
او با اشاره به رخدادهای سال 2002 و احتمالات حمله آمریکا به ایران در آن مقطع اظهار میدارد: دو دلیل مطرح بود که چرا نباید به ایران حمله کرد؛ دلیل اول، دوازده سال قطعنامههای مکرر شورای امنیت سازمان ملل علیه عراق، جنگ با این کشور را موجه و کمهزینه میکرد. دومین دلیل هم این بود که جغرافیای وسیع ایران، همراه با مردمی که با حکومت هستند، باعث خواهد شد که نتوانیم به صورت برقآسا موفق شویم. لذا اینجا مردم بودند که سلاح ما را نجات دادند، نه سلاح ما که مردم را نجات دهد!
ظریف همچنین در ادامه تصریح میکند: ما پاسخ هر چیز را با پهپاد و موشک تصور کردیم اما در نظر نداشتیم که نفوذ با حضور متفاوت است. در جهان کنونی، دولتها مهم هستند. البته نمیگویم که آمریکا افول کرده! آمریکا تا 30، 40 سال آینده قدرت بزرگی در دنیا خواهد بود اما دیگر قدرت هژمونیکی نخواهیم داشت، نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری.
او ادامه میدهد: نفوذ ما در منطقه برای ما مهم است اما به این شرط که نفوذ را با حضور اشتباه نگیریم. هیچ کشوری دوست ندارد که نیروی خارجی در خاک کشورش حضور داشته باشد. این مسئله را آمریکا متوجه شده و از سال 2004 به این سو از حضور فراری است. حضور هزینهآفرین است اما ما چون حضور را با نفوذ اشتباه گرفتیم، نفوذ را هم نفی میکنیم. نباید از آن سوی بام افتاد.
به گزارش ایلنا، این دیپلمات سابق تصریح میکند: نباید دیپلماسی را به میدان تقدیم کرده و ادبیاتمان را نظامی کنیم. نگوییم قرارگاه دیپلماسی، نگوییم سردار دیپلماسی، ما واژگانمان را از دست دادهایم. خیال میکنند که اگر بگویند در سنگر هستند، قدرت دارند در حالی که قدرت، مردم هستند. قدرت بخش پزشکی ما هستند. بخش خصوصی و مردم هستند که این کشور را حفظ کردهاند. مردم را با مشت آهنین نمیتوان حفظ کرد. خدا به رسول خدا میفرماید که رحمت بر تو که با این مردم، نرم هستی و اگر با آنها برخورد تندی داشتی، از دور تو پراکنده میشدند.[2]
*حتما اینطور است که مردم ستون قائمه یک نظام سیاسی هستند و حکومت و امنیت بدون مردم متصور نیست. لکن نباید از این گزاره نتیجه غیر منطقی گرفت!
آقای ظریف باید تجربه جنگ چالدران را در کتابهای تاریخی بخواند که چطور نبود اسلحهی مناسب سبب شکست ایران شد.
انتظار است که وزیر سابق امور خارجه تجربه تلخ قحطی ایران در ابتدای قرن را هم ملاحظه کند و ببیند که چگونه ممکن است در بود مردم و نبود اسلحه؛ یک کشور در قحطی فرو برود و مردمان فوجفوج بمیرند.
او همچنین باید به این سوال پاسخ بدهد که امام راحل چرا میفرمود: اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
ظریف البته در مقابل این مسئله عقلانی هم قرار دارد که آیا اگر موشکها و پهپادهای ایران نبودند؛ امروز با این "سیادت ایرانی" در منطقه و جهان مواجه بودیم یا کشور تبدیل به جولانگاه آمریکا و اشرار و داعش شده بود؟!
پس نباید مسئله را تقلیل داد و همانند صفین، به بهانه قرآن حرف غیر قرآنی زد!
ظاهر مسئله اینست که ظریف هنوز به آن تور بازدید دفاعی که مقام معظم رهبری تأکید کرده بودند نرفته(!). لکن در نگاه بدبینانه مدام این احتمال نیز خود را به رخ میکشاند آیا حرفهای ظریف ادامه همان خیانتی است که میگفت دنیای فردا دنیای موشکها نیست و دنیای گفتمانهاست؟!
در بحث نفوذ و حضور هم متأسفانه باید گفت آقای ظریف متوجه بدیهیات نیست و فرق کشورگشایی و استعمار زایی را با "حمایت هژمونیک، حضور مستشاری و اجابت درخواست کمک" نمیداند.
و این از تألمات زمانهی ماست که فردی واقعا و یا برای نهادینه کردن تمنیّات درونی خود؛ اینهمه واقعیتهای تاریخی را نادیده میانگارد.
***
معاون حقوقی رئیسجمهور تأکید کرد:
مردم باید دستگاههای کمکار را بشناسند
محمد دهقان، معاون حقوقی رئیسجمهور در مصاحبه با شفقنا پیرامون وضعیت مبارزه با پولشویی گفته است: در حال حاضر مرکز مبارزه با پولشویی در ذیل وزارت اقتصاد فعال است و جلسات آنها به خوبی در حال برگزاری است و مسئولین مربوطه می توانند در این زمینه گزارش خوبی به افکار عمومی ارایه دهند.
وی گفت: من به جد اعتقاد دارم در هر موضوعی اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نمی کند، حتماً افکار عمومی باید بداند و در خصوص موضوع مورد بحث نیز مرکز مبارزه با پولشویی باید در معرفی افراد متخلف هیچ ملاحظه ای به خرج ندهد.[3]
*چالش مطروحه از سوی معاون محترم رئیسجمهور بسیار جالب است و امیدواریم که حتما انجام شود.
اینکه مردم از طریق رسانهها و بهتر از آن از لسان مقامات بلندپایه دولتی بدانند که کدام دستگاه دولتی و حتی غیر دولتی در انجام وظایف خود کاهلی میکند؛ نشانه پیشرفتگی حکمرانی است.
نشانهای که در یکی از نفحات خود میتواند مردم را نسبت به دلایل مشکلات آگاهتر کند و در ادامه موجب شکلگیری تحمل معقول و مطالبه عقلانی شود.
دقت شود که هماکنون برخی دستورات مرتبط با معیشت مردم از قبیل "قانون تعیین سقف برای اجارهبها" وجود دارد که عملا اجرا نشده و معرفی نهاد یا نهادهای مقصّر و کمکار در این زمینه میتواند تأثیری سریع و مهم در معیشت مردم داشته باشد.
***
1_https://irna.ir/xjPGWK
2_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1444183
3_https://fa.shafaqna.com/?p=1694595