بازار ارز در فاز اصلاح قرار گرفت؟

بازگشت پله‌ای دلار از قله

شماره روزنامه: ۵۹۴۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ...

Untitled-2 copy

برخی از فعالان بازار معتقدند که قانون جدید سود سپرده عامل مهمی در جهت کاهش تعداد متقاضیان در بازار است. چرا که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پول بسیار کمتر از معاملات ارزی است و علاوه بر آن بازدهی نرخ ارز در سال جاری نیز چندان چشمگیر نبوده است. در این میان محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در نشست روز یکشنبه خود مجددا از تلاش برای راه‌اندازی بازار فوروارد ارزی سخن به میان آورد و هدف نخست بازارساز را معاملات سلف یک ماهه بیان کرد. در سال جاری و همچنین ماه‌های انتهایی سال گذشته، مقامات مسوول بانک مرکزی بارها از تلاش برای ابزار‌سازی در بازار ارز کشور سخن به میان آوردند.

حال به نظر می‌رسد پس از اوراق مرابحه ارزی که مختص متقاضیان کلان بود، نوبت به عملیاتی شدن بازار سلف ارزی رسیده که پیش‌بینی می‌شود این بازار در حجم‌های خرد نیز پذیرای متقاضیان باشد. به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی راه‌اندازی چنین بازاری می‌تواند تاثیر چشمگیری بر پیش‌بینی‌پذیر شدن نرخ ارز در کشور داشته باشد که این امر گام بزرگی در جهت بهبود فضای کسب‌وکار کشور است. در نهایت نرخ هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات عصر روز گذشته با حدود 800 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 54 هزار و 450 تومان معامله شد.

 دلار در کمپ 54

دیروز دوشنبه 16 بهمن ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در حال قله‌نوردی بود، در بازار هفته سوم بهمن ماه دچار افت دمای شدید شد به صورتی که در 3 روز گذشته قیمت دلار آزاد مجموعا حدود 4 هزار تومان کاهش یافت. هر برگ از این اسکناس آمریکای که در بازار روز یکشنبه با حدود هزار و 500 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در نیمه نخست کانال 55 هزار تومانی قرار گرفته بود، در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را با حدود 250 تومان کاهش در مرز قیمت 55 هزار تومانی آغاز کرد. با افزایش حجم معاملات در بازار دیروز کمبود تقاضا مجددا نمایان شد و نرخ دلار افت دیگری را تجربه کرد.  در واپسین معاملات نقدی روز گذشته هر برگ اسکناس آمریکایی با افت قیمت 800تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در نیمه کانال 54هزار تومانی کمپ کرد و در رقم 54 هزار و 450 تومان معامله شد.

البته گفتنی است که روند دلار در بازار فردایی دیروز تغییر فاز داد و نرخ فردایی اسکناس آمریکایی در عصر روز دوشنبه حوالی رقم 54 هزار و 600 تا 54 هزار و 700 تومان معامله شد. برخی از فعالان بازار این رفتار دلار را تحت عنوان اصلاح نرخ معرفی کرده و معتقدند که پس از افت قیمت 4 هزار تومانی بازار در حال جبران گپ ایجاد شده میان عرضه و تقاضا است. البته سیگنال‌های سخنگوی وزارت امور خارجه نیز می‌تواند عامل تغییر فاز روند نرخ ارز باشد. کنعانی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با تحولات اخیر منطقه گفت: «حضور مستشاری ایران در سوریه به درخواست این کشور انجام شده است. نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست. پیام ما در مورد تحولات منطقه روشن است. آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند.» اما بیشتر فعالان بازار معتقدند که افزایشی شدن دلار فردایی به سبب اصلاح روند کاهشی اخیر است و سخنان مقام وزارت امور خارجه را به عنوان سیگنال منفی جریان‌ساز نمی‌دانند.

 سکه آماده بازگشت به کانال 30

افت نرخ ارز در معاملات بازار سکه روز گذشته نیز بازتاب شد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته با حدود 600 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 31 میلیون تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز با افت قیمت‌هایی 400 و 250هزار تومان به ترتیب در ارقام 17میلیون و 500 هزار تومان و 10 میلیون و 600 هزار تومان معامله شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان