عربستان سعودی ؛ جذب ۲۷ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۳ / هدف: ۷۰ میلیون در ۲۰۳۰

وزیر گفت: هدف این است که سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی از ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ برسد.

عربستان سعودی با جذب 27 میلیون گردشگر خارجی در سال گذشته میلادی، هدف گذاری 7 سال آینده را هم اکنون محقق کرد.

به گزارش عصرایران،‌ به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیر گردشگری عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد این کشور در سال گذشته میلادی (2023)، تعداد 27 میلیون گردشگر خارجی جذب کرد. همچنین به دنبال افزایش دو برابری تعداد گردشگران خارجی تا پایان دهه جاری (2030) است.

این تعداد از جذب گردشگران خارجی در حالی اتفاق می افتد که این پادشاهی جنوب خلیج فارس تنها پنج سال قبل درهای کشور را برای گردشگری باز کرد.

احمد الخطیب وزیر گردشگری سعودی در کنفرانس صندوق سرمایه گذاری این کشور درباره اهداف سال 2023 گفت: ما به 100 میلیون گردشگر رسیده ایم که 77 میلیون از داخل و 27 میلیون نفر از خارج از کشور هستند. 100 میلیون هدف سال 2030 بود که هم اکنون محقق شد.

عربستان سعودی ؛ جذب 27 میلیون گردشگر خارجی در سال 2023 / هدف: 70 میلیون در 2030

وی افزود: مسئولان اکنون امیدوارند تا سال 2030 به 150 میلیون گردشگر برسند. هدفگذاری قبلی برای سال 2030،‌ 100 میلیون نفر بود. در هدف گذاری جدید قرار است به جای جذب 30 میلیون گردشگر از خارج،‌ در سال 2030 میلادی، 70 میلیون گردشگر خارجی جذب شود.

وزیر گفت: هدف این است که سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی از 3 درصد در سال 2019 به 10 درصد تا سال 2030 برسد.

علاوه بر این، وزیر گردشگری بر تمرکز بر افزایش سطح خدمات در این بخش تاکید کرد. او از تعهد دولت به تامین بودجه برنامه های آموزشی برای 100 هزار مرد و زن جوان در سال خبر داد و گفت اموزش این تعداد آغاز شده  از جمله 15 هزار نفر که در بهترین موسسات جهان آموزش دیده اند. 

همچنین درآمدهای گردشگری ورودی به عربستان سعودی در نیمه اول سال 2023 میلادی، افزایش 132 درصدی داشته است.

به گفته وزیر، تعداد اتاق های هتلی در حال حاضر در این کشور 280  هزار اتاق است در حالی که وزارت گردشگری قصد دارد تا سال 2030 این تعداد را به 550 هزار اتاق لوکس برساند. این موضوع می تواند عربستان سعودی را در بین بهترین کشورهای جهان از تعداد اتاق های هتلی قرار دهد.

شهر ریاض

ریاض÷

الخطیب گفت: "اخیراً قراردادهایی با بخش خصوصی برای ایجاد 75 هزار اتاق جدید با گسترش پروژه‌های توسعه گردشگری در سراسر کشور، چه در دریای سرخ، استراحتگاه‌های توریستی عسیر یا منطقه ریاض، امضا شد. وزیر افزود پروژه الدرعیة طبق برنامه پیش می رود و بخش هایی از آن افتتاح شده است.

وزیر گردشگری عربستان در خصوص پروژه جده مرکزی گفت: این پروژه در زمینی به مساحت 5 میلیون متر مربع و با هزینه ای بالغ بر 75 میلیارد ریال سعودی ساخته می شود که 60 درصد آن وام های نرم و بلند مدت از صندوق توسعه گردشگری و تعدادی از بانک های سعودی است. وی خاطرنشان کرد: تکمیل فاز اول آن در سال 2027 خواهد بود، این در حالی است که قرار است این پروژه در تمامی مراحل تا سال 2032 تکمیل شود.

گردشگری بخش مهمی در چشم انداز 2030 عربستان سعودی است. محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر سعودی تلاش می کند از طریق این چشم انداز و رشد جهشی درآمدهای غیرنفتی، وابستگی کشورش به درآمدهای نفتی را تا سال 2030 قطع کرد. تجارت، ورزش، صنعت،‌ گردشگری، حمل و نقل و سرگرمی مهمترین بخش های فعال سازی درامدزایی غیرنفتی در چشم انداز هستند.
عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است. 

این کشور تلاش می کند با میزبانی از رویدادهای مهم ورزشی، سرگرمی و تفریحی جهانی، شمار بیشتری از گردشگران را جذب کند. عربستان سعودی توانست میزبانی نمایشگاه بین المللی 6 ماهه " اکسپو 2030" و میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2034 را کسب کند.

مملکت عربی سعودی سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر و حجاج مسلمان است. سعودی در سال 2019، ماه‌ها قبل از شیوع همه‌گیری کووید، صدور ویزای گردشگری را آغاز کرد.

این پادشاهی در سال‌های اخیر قوانین ممنوعیت سینما و کنسرت‌های مختلط را حذف کرد و به رویدادهای جذاب ورزشی رونق بخشید.
ساخت استراحتگاه‌های جدید در امتداد سواحل دریای سرخ عربستان سعودی، یکی از برنامه های افزایش جاذبه های گردشگری این کشور است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان