روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

جوش شیرین یک ماده تمیز کننده عالی است و به جهت داشتن اثر قلیایی ملایم می‎تواند اکثر آلودگی‌ها و چربی‌ها را به راحتی در خود حل کند.

سیستم تخلیه فاضلاب از مهم‌ترین سیستم‌ها در هر ساختمانی است و کارکرد صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. انتقال فاضلاب و ضایعات تولید شده در ساختمان باعث می‌شود که محیط زندگی شما تمیز بماند.

بنابراین گرفتگی لوله فاضلاب اولین مشکلی که ایجاد می‌کند آلوده شدن محیط ساختمان به دلیل تجمع ضایعات و آب آلوده در روشویی، سینک ظرفشویی و حتی وان حمام است. اصلی‌ترین علت ایجاد این مشکل، تجمع رسوب و ضایعات بزرگ در قسمتی از لوله و اتصالات است که وظیفه تخلیه فاضلاب را بر عهده دارند.

حتی اگر سیستم زهکشی و تخلیه فاضلاب را به طور منظم شستشو دهید؛ باز هم ممکن است انسدادی در این مسیر ایجاد شده و در نهایت موجب گرفتگی در لوله و اتصالات شود. در اکثر مواقع این گرفتگی‌ها جزئی و با استفاده از چند روش ساده قابل حل هستند. در این مقاله بهترین روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب را توضیح داده‌ایم.

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

درست است که انسداد در مسیر تخلیه فاضلاب ساختمان می‌تواند یکی از بدترین و دلهره‌آورترین اتفاقاتی باشد که برای ساختمان رخ می‌دهد؛ اما اگر خونسرد باشید و حوصله به خرج بدهید احتمالا می‌توانید با استفاده از یکی از روش‌های زیر این مشکل را حل کنید.

رخت‌آویز خم شده

به گزارش قطره، بدنه اصلی یک رخت‌آویز سیمی معمولی را تا جایی که می‌توانید صاف و قلاب سرش را آنقدر کوچک کنید که داخل راه‌آب فاضلاب جا شود. این قلاب را تا جایی که به محل گرفتگی می‌رسد وارد محل تخلیه آب کرده و شروع به بیرون کشیدن رسوب و آشغال‌هایی کنید که انسداد ایجاد کرده‌اند.

زمان استفاده از این روش باز کردن لوله فاضلاب باید مراقب باشید و از فشار دادن بیش از حد سر قلاب مانند رخت‌آویز به سمت پایین خودداری کنید. هر زمان مطمئن شدید که تمام آشغال‌های گیر کرده در فاضلاب را خارج کرده‌اید از آب گرم برای تمیز کردن لوله و پایین بردن خرده رسوبات به جا مانده استفاده کنید.

سرکه و جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده تمیز کننده عالی است و به جهت داشتن اثر قلیایی ملایم می‎تواند اکثر آلودگی‌ها و چربی‌ها را به راحتی در خود حل کند. سرکه با خنثی کردن مولکول‌های اسیدی که بو ایجاد می‌کنند؛ مسیر تخلیه را خوشبو نیز می‌کند.

برای باز کردن لوله فاضلاب با استفاده از این روش یک سوم فنجان سرکه را با یک سوم فنجان جوش شیرین مخلوط کرده و بلافاصله مخلوطی که کف کرده و گازدار شده است را در کانال فاضلاب بریزید. سرکه‌ای که در این ترکیب وجود دارد برای از بین بردن کثیفی، چربی و موهایی که درون لوله و اتصالات فاضلاب گیر کرده است نیز عالی است. بعد از یک ساعت که ترکیب در لوله ماند؛ مسیر فاضلاب را با آب داغ بشویید.

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

جاروبرقی تر و خشک

جاروبرقی تر و خشک یک دستگاه عالی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب است. ابتدا قدرت دستگاه را روی حالت بالا تنظیم کنید. سپس خرطومی شیلنگ آن را روی محل تخلیه فاضلاب فیکس کرده و برای اینکه هیچ هوایی نکشد؛ اطراف محل ورودی لوله جاروبرقی به لوله فاضلاب را با استفاده از چند تکه پارچه خوب مهر و موم کنید تا هیچ هوای اضافه هنگام روشن کردن دستگاه از بیرون وارد لوله چاه نشود. جاروبرقی را روی حالت تر تنظیم کرده و سپس روشنش کنید. اگر این روش رفع گرفتگی لوله فاضلاب کار نکرد؛ سعی کنید آن را با چوب لباسی باز کنید.

آب جوش

داخل کتری را با آب شیر پر کرده و بگذارید روی گاز تا به جوش بیاید. آب جوش آمده را یک دفعه داخل فاضلاب خالی کنید و اجازه دهید به آرامی نفوذ کند. آب داغ می‌تواند به راحتی چربی و کثیفی جمع شده در لوله را در خود حل کرده و هر چیزی که به بدنه داخلی لوله چسبیده و باعث انسداد شده است را شل می‌کند.

سود سوزآور

از آنجایی که سود سوزآور می‌تواند باعث سوختگی شدید شیمیایی روی پوست شود؛ هنگام استفاده از آن باید از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. 3 فنجان سود سوزآور را به 15 لیتر آبی که داخل یک سطل ریخته‌اید اضافه کنید.

وقتی مخلوط را خوب هم بزنید شروع به کف کردن و تولید حباب می‌کند. بعد از اینکه ترکیب حسابی کف کرد آن را داخل فاضلاب بریزید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس سیستم زهکشی را با آب جوش بشویید.

تمیز کردن لوله

لوله پلیکا زیر سینک که انعطاف‌پذیری بالایی دارد ممکن است در نتیجه جمع شدن کثیفی و چربی مسدود شود. اگر می‌خواهید این گرفتگی را رفع کنید باید ابتدا لوله را شل کرده و یک سطل زیر سینک قرار دهید تا آبی که می‌ریزد کف آشپزخانه را کثیف نکند.

مهره‌ها را با آچار شل و با دست باز کنید. محتویات لوله پلیکا U شکل زیر سینک را داخل سطل خالی کنید. با استفاده از یک مسواک قدیمی هرگونه زباله و رسوبی که داخل لوله باقی مانده است را تمیز کنید. سپس لوله را با آب داغ بشویید و مجددا سر جایش نصب کنید.

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

فنر لوله‌کشی

فنر لوله‌کشی یک فنر فلزی، مارپیچ، باریک و بسیار انعطاف‌پذیر است که می‌تواند خیلی راحت گرفتگی‌های جزئی فاضلاب را از بین ببرد. البته اگر گرفتگی شدید باشد ممکن است نتوانید با فنر دستی آن را رفع کنید. در این شرایط باید با یک لوله‌کشی حرفه‌ای تماس گرفته تا با استفاده از فنر برقی مسیر فاضلاب را باز کند.

انتهای فنر دستی را داخل فاضلاب فرو کرده و دسته آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. همزمان به فشار دادن فنر ادامه دهید تا زمانی که احساس کردید نیرویی جلوی سری فنر را نگرفته است. احتمالا بعد از بیرون کشیدن فنر مقداری رسوب به آن چسبیده است.

نمک و جوش شیرین

هنگامی که نمک و جوش شیرین با هم مخلوط می‎شوند؛ یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که قادر است هر نوع گرفتگی را رفع کند. اگر نمک را با جوش شیرین به نسبت 1 به 2 مخلوط کنید؛ یک ماده تمیزکننده ایده‌آل به شما می‌دهد که برای باز کردن لوله آب و فاضلاب بسیار عالی است. کافیست مخلوط را در فاضلاب بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس مسیر فاضلاب را با آب جوش بشویید.

مایع ظرفشویی

گرفتگی فاضلاب در شرایطی که نمی‌دانید باید چه روشی را برای رفع آن استفاده کنید می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود. این در حالی است که گاهی با همان مایعی که ظرف می‌شویید می‌توانید به راحتی راه‌آب را باز کنید. یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی را داخل فاضلاب بریزید و مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید. این شوینده به عنوان روان‌کننده عمل می‌کند و آب جوش هم کثیفی را از بین می‌برد.

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

جوش شیرین، سرکه و فشار آب

اگر فاضلاب حمام مسدود شده باشد؛ می‌توانید با مخلوطی از جوش شیرین و سرکه گرفتگی آن را باز کنید. در این روش رفع گرفتگی لوله فاضلاب بسته به ماهیت گرفتگی ممکن است به یک تلمبه یا فنر نیز نیاز داشته باشید. مقداری جوش شیرین و سرکه را به نسبت 1 به 2 مخلوط کنید و آن را در 60 گالن آب جوش بریزید.

همزمان که آب را داخل فاضلاب تخلیه می‌کنید با استفاده از تلمبه و فنر سعی کنید گرفتگی را از بین ببرید. فشار آب در ترکیب با مخلوط سرکه و جوش شیرین، فنر و یا تلمبه به راحتی می‌تواند انسداد لوله فاضلاب را باز کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان