روایت اکونومیست از خبرهای مهم هفته/ دخالت رییس جمهوری چین برای تنظیم بورس

"شی‌جین‌پینگ" (رئیس‌جمهور چین)، تنظیم کنندۀ اصلی بازار این کشور را برکنار کرد و "ووچینگ" جایگزین "یی‌هویمان" (رئیس کمیسیونِ تنظیم مقرراتِ اوراق بهادارِ چین) خواهد شد.

منبع: اکونومیست 
تاریخ انتشار: 7 فوریه 2024 
مترجم: لیلا احمدی  

 

عصر ایران/ ترجمه: هفته نامۀ اکونومیست مهم ترین خبرهای هفته را از این قرار برشمرده و درباره هر یک به کوتاهی توضیحی آورده است:
 
رد پیشنهادِ آتش‌بسِ جنگِ غزه 


"بنیامین نتانیاهو" (نخست‌وزیر اسرائیل)، پیشنهاد آتش‌بسِ حماس را رد و اظهار کرد: "خواسته‌های آن‌ها «عجیب» است. «پیروزی کامل» ممکن است طی ماه‌ها به دست بیاید". او بلافاصله پس از دیدار با "آنتونی بلینکن" (وزیر امور خارجۀ آمریکا)، موضع خود را شرح داد. "حماس"، خواستار آتش‌بسِ 135روزه و خروج کاملِ نیروهای اسرائیلی بود. این پیشنهاد در واکنش به تلاش‌های قبلیِ آمریکا مطرح شد. 
 
 کشته‌شدنِ رهبر "کتائب حزب‌الله" 


"پنتاگون" روز چهارشنبه اعلام کرد در حملۀ آمریکایی‌ها به بغداد، یکی از رهبرانِ "کتائب حزب‌الله"، (گروه عراقیِ همسو با ایران) کشته شده است. این گروه شبه‌نظامی، بخشی از "چتر مقاومت" است که آمریکا آن را مسئولِ کشتن 3 سرباز خود در حملۀ هواپیمای بدون سرنشینِ ماه گذشته در اردن می‌داند. این دومین حملۀ تلافی‌جویانه علیه نیروهای نیابتیِ ایران پس از حملۀ هفتۀ گذشتۀ آمریکا به 85 هدف در سراسر منطقه است. 
 
ناآرامی‌های پیش از انتخابات در پاکستان 


"بلوچستان" [منطقۀ ناآرامی که میان پاکستان و ایران قرار دارد]، متحملِ دو بمب‌گذاری شد و دست‌کم 30 کشته برجای ماند. با وجودِ افزایشِ استقرار پلیس و شبه‌نظامیان در سراسر کشور، این حملات در مرز پاکستان به وقوع پیوست. مهاجمان، دفاتر نامزدهای سیاسی را هدف قرار دادند. پاکستان روز پنجشنبه در پی مبارزاتی خشونت‌آمیز، انتخابات برگزار خواهد کرد. 
 
 تغییرات مدیریتی در "بازار سهام چین" 


"شی‌جین‌پینگ" (رئیس‌جمهور چین)، تنظیم کنندۀ اصلی بازار این کشور را برکنار کرد و "ووچینگ" جایگزین "یی‌هویمان" (رئیس کمیسیونِ تنظیم مقرراتِ اوراق بهادارِ چین) خواهد شد. انتظار می‌رود این جایگزینی به جلوگیری از تشدید نابسامانی در بازار سهام کشور [که ناشی از کاهش اعتماد عمومی به سیاست‌های اقتصادی است]، کمک کند. تاکنون محدودیت‌هایی برای فروشِ کوتاه‌مدتِ سهام اعمال شده است. وو از کهنه‌کاران اقتصادی است که در دهۀ 2000، اخلال‌گرانِ ارزی را سرکوب کرد. 
 
پایان تحقیقاتِ سوئد درخصوص انفجارهایِ خطوط گازیِ "نورد استریم" 


سوئد تحقیقات در مورد انفجارهای سال 2022 و آسیب به "خطوط لولۀ‌ نورد استریم 1 و 2" [که برای انتقال گاز روسیه به آلمان در قعر دریای بالتیک طراحی شده بودند] را کنار گذاشت. مقامات سوئدی اعلام کردند، فاقد صلاحیت لازم برای پیگیری این پرونده هستند؛ اما شواهدی برای تحقیق بیشتر در اختیار آلمان قرار دادند. روسیه و غرب یکدیگر را مقصرِ این خراب‌کاری می‌دانند. 
 
 بررسی "اتهاماتِ سیاسیِ مجارستان" در کمیسیون اروپا 


کمیسیون اروپا [بر مبنای قانونی بحث‌برانگیز که سال گذشته در این کشور تصویب شد]، رسیدگی رسمی علیه اتهامات سیاسیِ مجارستان را آغاز کرد. قانونِ مذکور به مقامات این اختیار را می‌دهد که فعالیت‌های سیاسیِ نهادهای خارجی را بررسی کنند. به نظر کمیسیون این اقدام، «ارزش‌های دموکراتیکِ اتحادیه» را نقض می‌کند. مجارستان 2 ماه برای پاسخ‌گویی مهلت دارد. 
 
سیاه‌چالۀ سیاسیِ آذربایجان 


بر اساس نتایج اولیۀ منتشر‌شده در روز چهارشنبه، به نظر می‌رسد "الهام‌علی‌اف" (رئیس‌جمهور فعلی آذربایجان) در انتخاباتِ مجدد، پیروز میدان است. به گفتۀ کمیسیونِ انتخابات کشور، بیش از نیمی از آراء، شمارش‌شده و علی اف با 92 درصد رأی، پیشتاز رقابت است. پیروزی او پس از بازپس‌گیریِ منطقۀ قره‌باغ از جدایی‌طلبانِ ارمنی و برگزاری انتخاباتِ زودهنگام بسیار محتمل بود.  
 
الهام‌علی‌اف سال 2003 جانشین پدرش شد و اکنون سوار بر قدرت است. در این مدت، مخالفان سیاسی سرکوب شده‌اند. دست‌کم 13 روزنامه‌نگار به اتهاماتِ واهیِ قاچاق، اخاذی و شرارت در آستانۀ انتخابات دستگیر شده‌اند. آذربایجان اکنون در رتبۀ151 از 180 کشور در فهرستِ جهانیِ آزادی مطبوعات (که توسط گزارشگرانِ بدون مرز منتشر شده) قرار دارد و به این لحاظ پایین‌تر از سودان و لیبی است. 
 
آذربایجان از حملۀ روسیه به اوکراین سود برده است. زمانی که آذربایجان در سپتامبر 2022 برای بازپس‌گیریِ قره‌باغ (منطقه‌ای در محاصرۀ ارمنی‌های جدایی‌طلب) در اقدام کرد، رهبرانِ منطقه‌ای و غربی درگیر جنگ بودند. 

از آن زمان بیش از 100 هزار نفر از بیمِ آزار و اذیت، منطقه را ترک کرده‌اند و ازآن‌جایی‌که اتحادیۀ اروپا به دنبالِ کنار گذاشتنِ گاز روسیه بود، موافقت کرد واردات گاز از آذربایجان را تا سال 2027 دوبرابر کند. آذربایجان در تدارکِ میزبانیِ "اجلاسِ آب‌و‌هوای COP29" است که در نوامبر امسال برگزار خواهد شد.

 
 اقتصادِ پرشتابِ روسیه 


در ماه‌های پس از تهاجمِ روسیه به اوکراین در فوریۀ 2022، اقتصاد روسیه در آستانۀ رکود قرار گرفت. بااین‌حال، پس از اعمالِ تحریم‌های بین‌المللی که باعث ایجاد دورۀ کوتاهِ هرج‌و‌مرج شد، وضعیت اقتصادی پایدار ماند. انتظار می‌رود ارقامِ منتشرشده در روز چهارشنبه نشان دهد تولید ناخالصِ داخلی حدود 4 درصد در سال رشد کرده است. این بدان معناست که "ولادیمیرپوتین" (رئیس‌جمهور روسیه) بر یکی از پرشتاب‌ترین اقتصادهای جهان نظارت دارد. 
 
در ماه‌های اخیر، وزارت دارایی، پول زیادی به اقتصاد تزریق کرده که به‌ویژه معطوف به تقویتِ تلاش‌های جنگی است. این امر باعث افزایش تورم می‌شود که اکنون حدود 7 درصد در سال است. 

دستمزدها در این کشور در حال افزایش هستند، زیرا تقاضا برای نیروی کار بسیار بالاست، اما عرضه محدود است.ارقام همچنین نشان می‌دهند بیکاری به پایین‌ترین حد خود رسیده است. افزایش تورم ناگوار است؛ اما اقتصاد در مقایسه با آن‌چه بسیاری از روس‌ها دو سال پیش انتظار داشتند، به طرز قابل توجهی انعطاف‌پذیر شده است. 
 
 رشد اقتصادیِ "اوبر" و پیش‌رویِ پلتفرم‌های دیجیتال 
"اوبر" از زمان تأسیس در سال 2009 تا آغاز سال 2023، درآمد قابل‌توجهی نداشت. سال گذشته بزرگ‌ترین شرکتِ حمل‌و‌نقلِ سواری جهان، اولین سود عملیاتی خود را گزارش کرد. قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال 2023 تاکنون 180 درصد افزایش یافته و سومین عملکرد برتر در میان شرکت‌های S&P 500 را نشان می‌دهد. 

نتایجِ منتشرشده در روز چهارشنبه نیز مثبت به نظر می‌رسد. درآمد خالص در سه‌ماهۀ چهارم 1.4 میلیارد دلار بود که از 595 میلیون دلار در سه‌ماهۀ مشابه سال قبل فراتر رفته است. درآمد عملیاتیِ این شرکت، 652 میلیون دلار بود که بالاتر از انتظار تحلیلگران است. 
 
با این حال اوبر با تهدیداتی مواجه است. اتحادیۀ اروپا به دنبالِ دسته بندیِ مجددِ افرادی است که برای پلتفرم‌های دیجیتال کار می‌کنند و قصد دارد کارگران خوداشتغال را به کارمندان حرفه‌ای مبدل سازد. این امر شرکت‌هایی مانند اوبر را وامی‌دارد مزایای بیشتری ارائه دهند و هزینه‌ها را افزایش دهند. رقبای کوچکتری، مانند "لیفت" نیز مشتاق به‌دست‌آوردنِ مشتریان خود هستند و با اوبر رقابت می‌کنند. 
 

 ضربۀ "ترامپ" به شبکه‌های تلویزیونی 


"لس‌مونوِس" (رئیس وقتِ شبکۀ "سی‌بی‌اس") در مورد نامزدیِ دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016، گفته: "شاید برای آمریکا خوب نباشد، اما برای سی‌بی‌اس بسیار خوب است." معمولاً در پی چنین رخدادی، رتبه‌بندیِ پخشِ شبکه‌ها افزایش می‌یابد. غول‌های خبری مانند "فاکس‌نیوز"، که نتایج سه‌ماهۀ رسانه‌ای را روز چهارشنبه گزارش می‌کنند، برخلاف گذشته، «تکانۀ رسانه‌ایِ ترامپ» را تجربه نکرده‌اند. تعداد بینندگانی که در ماه گذشته به "پوشش خبری فاکس" در آیووا روی آوردند، نسبت به سال 2020 یا 2016 یک سوم کاهش یافته و رقبایی مانند "سی‌ان‌ان" و "ام‌اس‌ان‌بی‌سی" نیز این واقعیت را دریافته‌اند. 
 
ارزشِ "شوکِ خبریِ ترامپ" کاهش یافته و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند تعداد کمی از آمریکایی‌ها مشتاقِ پی‌گیریِ اخبار انتخاباتیِ او یا رقیب 81 ساله‌اش، جو بایدن هستند. علاوه‌بر‌این، اخبار بی‌امانِ همه‌گیری‌ و جنگ، بینندگان را کلافه و گریزان کرده است. در فصل کنونیِ انتخابات، شبکه‌های تلویزیونی از تجربۀ رکودِ ترامپ حکایت می‌کنند. 
 
 
 مجسمه‌های تکان‌دهنده در "گالری هیوارد" 
مجسمه‌سازی معمولاً اشکالِ انسانیِ حک‌شده روی سنگ مرمر یا ریخته‌گری‌های برنز را به ذهن متبادر می‌کند؛ اما اخیراً نمایشگاه جدیدی در گالری "هیواردِ لندن" برگزار شده که به جای سبکِ معمولِ مجسمه‌سازی، بر آنچه "رالف‌روگف"، "کارگردانیِ ایده‌های سیلان و تغییر" توصیف می‌کند، متمرکز است.  
 
آثار هنری در این مجموعه، یادآور صور طبیعی هستند. تیغه‌های نارنجی روشن که در جایی کپه شده‌اند، تجسمِ قارچ هایی هستند که از توده‌ای خاکِ رُس سر برآورده‌اند. جای دیگر دیسک‌های مومیِ مُشک‌‌اندود با الگوی لانه‌زنبوری قرار گرفته‌اند و رشدی خوشه‌وار دارند. برخی قطعات به طرز ناخوشایندی جسمانی هستند. ستونی از دسته‌های دور‌انداخته را می‌بینیم که نمای ستون فقرات به خود گرفته‌اند و اتاقی مملو از لوله‌های بزرگ و درهم‌تنیده که نمای داخل روده را برای بازدیدکننده تداعی می‌کند. قطعات انتزاعیِ 21 هنرمند در خلالِ 60 سال گرد هم آمده‌ و پیام نمایشگاه این است که "هیچ چیز ثابت نمی‌ماند. همه‌چیز، مدام در حال تغییر است".

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان