به گزارش خبرآنلاین، پل بزرگ دانییانگ کانشان که به موازات رودخانهی یانگتسه و از دهانهی آن در شانگهای میگذرد، 100 متر ارتفاع دارد؛ اما با توجه به اینکه برای عبور کشتیها از زیر آن طراحی شده، ارتفاع برخی از قسمتهایش به 150 متر میرسد.
بر اساس گزارش زومیت، طول پل و ناهمواریهای زمینهای زیر پل سبب شدهاند تا این سازه در بخشهای مختلف خود هم بهعنوان پل راهآهن و هم پل کابلی درنظر گرفته شود. پلهای درهگذر (Viaducts) بهعنوان پلهایی شناخته میشوند که مجموعهای از برجها یا طاقها در زیر پل، از آنها پیشتیبانی میکنند. این درحالی است که پلهای کابلی توسط کابلهای مورب و مستقیم کششی که در برجهای بالای پل اجرا شدهاند، پشتیبانی میشوند.
پل بزرگ دانییانگ کانشان بهقدری طولانی است که یک بخشهای فرعی آن که بهعنوان پل درهگذر لانگفانگ-کینگشیان شناخته میشود، میتواند به عنوان دومین پل طولانی جهان با طول 114 کیلومتر درنظر گرفته شود.
ساخت پل دانییانگ کانشان تنها 4 سال طول کشید
تکمیل پل بزرگ دانییانگ کانشان تنها چهار سال طول کشید و این سازهی باشکوه در سال 2011 افتتاح شد. این پل، مدتزمان سفر با قطار از نینگبو به جیشانگ را از 4 ساعت و نیم به 2 ساعت کاهش داد.
هزینهی سرسامآور ساخت پل، 8٫5 میلیارد دلار، یعنی 51 میلیون دلار بهازای هر کیلومتر اعلام شده است. کل پل از حدود صدها هزار تن فولاد ساخته شده و درحدود 11٬500 ستون بتنی آن را نگه میدارند. تنها بخشی از پل که از دریاچهی یانگچنگ در سوژو عبور میکند از 2 هزار ستون تشکیل میشود.
علیرغم ساختوساز نسبتا سریع پل بزرگ دانییانگ کانشان، این سازه مقاومت لازم را دربرابر بلایای طبیعی منطقه (مانند زلزله و طوفان) دارد. این پل از مقاومت کافی دربرابر ضربهی مستقیم 300 هزار تنی یک کشتی نیروی دریایی هم برخوردار است. کارشناسان عمر پل باشکوه را بیشاز 100 سال تخمین زدهاند.
پل بزرگ دانییانگ کانشان، علاوهبر بهبود عملکرد حملونقل عمومی در منطقه، بهخودیخود به یک جاذبهی توریستی نیز تبدیل شده است. درحالحاضر مردم از سراسر جهان به این منطقه سفر میکنند تا سوار بر قطار لذت تماشای مناظر زیبای اطراف را تجربه کنند.
5858