ارتش بریتانیا اولین تانک چلنجر 3 (Challenger 3) پیش تولید خود را دریافت کرده است. تانک اصلی جدید بریتانیا که در اصل یک چلنجر 2 بازسازی شده است، آن را با یک توپ، زره و بسته قدرت موتوری جدید به طور کامل وارد قرن بیست و یکم میکند.
به گزارش روزیاتو، ارتش بریتانیا تنها بیش از یک سوم از ناوگان تانک اصلی را به استاندارد جدید ارتقا خواهد داد که این سرویس را به یکی از کوچکترین موجودیهای تانک در جهان تبدیل خواهد کرد.
این تمام اطلاعاتی است که تاکنون در مورد تانک چلنجر 3 میدانیم.
خانه تانک
بریتانیای کبیر تانک را در دهه 1910 به عنوان وسیلهای برای شکستن بن بست جبهه غرب در جنگ جهانی اول اختراع کرد. بریتانیا از آن زمان به بعد یکی از قدرتهای اصلی تانک باقی ماند و تانکهای خود را طراحی و ساخت که همه آنها با حرف C شروع میشوند: Crusader, Comet, Cromwell, Centurion, Chieftain, Challenger, Challenger 2, و حالا Challenger 3.
تانک بریتانیایی Mark I اولین بار در 15 سپتامبر 1917 و در طول نبرد سومی وارد میدان نبرد شد
چلنجر 2 که در سال 1994 معرفی شد، جایگزینی سریع برای چلنجر 1 متوسط و متعلق به دهه 1980 بود. این تانکها بین سالهای 1994 تا 2002 تحویل داده شدند و دارای یک توپ اصلی خان دار 120 میلی متری، زره چابام طراحی شده توسط بریتانیا و یک بسته قدرت ساخته شده حول یک موتور دیزلی Perkins Condor V12 با قدرت 1،200 اسب بخار بودند.
تان چلنجر 2 در 24 سپتامبر 2022 در بالفورد، انگلیس
برای مدتی چلنجر 2 یکی از بهترین تانکهای اتحاد ناتو بود. این تانک به خوبی محافظت میشد و دارای توپ اصلی بسیار عالی L30 و دوربینهای حرارتی بود که به آن دید فرماندهی میدان نبرد را هم در شب و هم در حالی که توسط دود مخفی شده بود، میداد.
تنها اشکال واقعی این بود که این تانک در طول دوران خدمت خود از عدم ارتقا رنج میبرد، به این معنی که تکنولوژی اوایل دهه 1990 آن اساساً بدون تغییر باقی مانده بود.
Challenger 3 دارای توپ اصلی L55A1 است که شبیه توپ L55 است که در این تانک آلمانی Leopard 2A7 دیده میشود
قدرت آتش
چلنجر 3 توپ اصلی 120 میلی متری L 30 A 1 طراحی شده در انگلستان را با یک توپ 120 میلی متری L 55 A 1 طراحی شده در آلمان جایگزین خواهد کرد. بر خلاف دیگر ارتشهای ناتو که بر اساس یک نسخه از توپهای بدون خان آلمانی استاندارد سازی شده بودند، بریتانیاییها همچنان از توپهای با لوله خان دار استفاده میکنند.
مهمات تانکهای خان دار و بدون خان با یکدیگر ناسازگار هستند؛ این مساله نه تنها تانکهای انگلیسی را از قرض گرفتن مهمات تانک از متحدانش محروم میکرد، بلکه باعث شد تا “Chally 2” نتواند از پیشرفتهای مهمات در کشورهای دیگر عضو ناتو استفاده کند.
توپ جدید L 55 A 1 بسیار شبیه به توپ M 256 تانکهای آمریکایی است، اما لوله بلندتری دارد. این کار شتاب بیشتری را در گلوله ایجاد میکند و به چلنجر 3 توانایی نفوذ به زرههای سنگینتر در فواصل بیشتر را میدهد.
تنها اشکال آن این است که طول کلی تانک را افزایش میدهد و میتواند هنگام سفر در جنگل ها، جایی که میتواند به درختان گیر کند، کمی دردسر ساز باشد.
زره تانک چلنجر 3 ضخیمتر به نظر میرسد و ماهیت ماژولار آن باعث میشود که روزآمدسازیهای آینده بسیار ساده شود
حفاظت
برجک خانه اصلی تغییرات حفاظتی در چلنجر 3 است. برجک این تانک تقریباً هم اندازه و هم شکل چلنجر 2 است، هرچند تغییرات کلیدی در آن دیده میشود. زره برجک جلو اکنون از شیب یکنواختی برخوردار است و پیچهایی در سراسر برجک، بدنه و جناحها وجود دارد.
این احتمالاً برای تضمین “زره ماژولار مستقل انگلستان” استفاده شده است، و ماهیت ماژولار حفاظت نشان میدهد که میتوان آن را به راحتی در زمان جنگ تعمیر کرد یا ارتقا داد تا از تهدیدات ضد زره پیش رو پیشی بگیرد.
موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک که مقر آن در لندن است، میگوید این احتمال وجود دارد که این تانک احتمالاً دارای «پنلهای انفجاری» باشد که برای راه خروج انفجار مرگبار مهمات به سمت بالا طراحی شده است، به جای اینکه انفجارها را در درون تانک متمرکز کند که به مرگ خدمه خواهد انجامید.
مهمترین آپشن جدید این تانک، سیستم حفاظت فعال متغیر متوسط تروفی است. سیستم تروفی که توسط سیستمهای دفاع پیشرفته رافائل، اسرائیل توسعه یافته است، شامل حلقهای از سنسورهای رو به بیرون است که برای تشخیص موشکهای ورودی و موشکهای ضدتانک مستقر شده اند.
هنگامی که سلاح ضد زره به تانک نزدیک میشود، تروفی نفوذگرهایی بستهای و انفجاری را شلیک میکند که برای نابودی سلاحها در میانه پرواز طراحی شده اند. تروفی همچنین در تانکهای اروپایی لئوپارد 2 و تعدادی تانک آمریکایی M 1 A 2 آبرامز به کار گرفته شده است.
چلنجر 3 دارای یک سیستم تعلیق جدید است
تحرک و سنسورها
چلنجر 3 از سیستم تعلیق بهبود یافته و نسل سوم hydrogas بهره میبرد که از گاز (نیتروژن) تحت فشار و مایع برای عمل به عنوان نشیمنگاه خودرو و سرنشینان در یک سواری پر دست انداز استفاده میکند.
موتور ارتقا یافته است ,، اما ظاهراً در همان سطح 1،200 اسب بخار باقی خواهد ماند. اضافه شدن زره بهبود یافته و سیستم تروفی که حدود 2.5 تن وزن دارد، بدون افزایش قدرت موتور میتواند تانک را در میدان نبرد کندتر و تنبلتر کند.
پلتفرم چلنجر در 30 سال گذشته ارتقاء سنسوری نداشته است، بنابراین اضافه شدن دوربینهای حرارتی نسل سوم خود یک پیشرفت بزرگ خواهد بود. فرمانده تانک و توپچی دوربینهای حرارتی تثبیت شدهای خواهند داشت، در حالی که فرمانده دوربین حرارتی پانورامیک Thales Orion را برای آگاهی موقعیتی و شناسایی اهداف خواهد داشت. راننده نیز دید حرارتی جلو و عقب خواهد داشت.
حرف آخر
چلنجر 3 یک ارتقای بسیار مورد انتظار برای ارتش بریتانیا است,، اما این سرویس تنها 148 دستگاه از آن را خریداری خواهد کرد. این تعداد کمتر از یک دهم تعداد تانکهایی است که ارتش روسیه در اوکراین از دست داده است.
در حالی که تعداد آنها ممکن است کم باشد، خدمه تانک انگلیسی این اطمینان را خواهند داشت که تانکها و آموزشهای آنها بسیار بهتر از همتایان روسی شان است – و این تمام تفاوت را در میدان نبرد ایجاد خواهد کرد.