ترامپ باز هم بایدن را مسخره کرد:حتی نمی داند که هنوز زنده است!

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در پی عدم توجیه اتهام به «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا درباره نگهداری اسناد سری، به دلیل «ضعف حافظه» اش بایدن را به سخره گرفت و گفت که «او حتی نمی داند که هنوز زنده است».

ترامپ در این گردهمایی بایدن را به سخره گرفت و گفت: بایدن شاید نمی داند که او هنوز زنده است!»

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در پی عدم توجیه اتهام به «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا درباره نگهداری اسناد سری، به دلیل «ضعف حافظه» اش بایدن را به سخره گرفت و گفت که «او حتی نمی داند که هنوز زنده است».

ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی گفت که از آنجایی که بایدن به دلیل نگهداری از اسناد سری به دلیل ضعف حافظه اش توجیه اتهام نشد باید  او هم در این زمینه توجیه اتهام نشود.

ترامپ در  این گردهمایی بایدن را به سخره گرفت و گفت: بایدن شاید نمی داند که او هنوز زنده است!»

ترامپ که در انتخابات سال 2020 از بایدن شکست خورد همیشه او را «جو خواب آلود» توصیف می کند.

این در  حال است که یک دادستان در آمریکا می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به خاطر خارج کردن اسناد طبقه‌بندی شده در دوران معاونت ریاست جمهوری باراک اوباما تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد چرا که به گفته او، بایدن مردی «خوش‌نیت، مسن و همچنین با حافظه ضعیف» است.

رابرت هور، بازرس ویژه در گزارشی که پس از تحقیقات 15 ماهه صورت گرفته با اعلام این مطلب تاکید کرد که جو بایدن همکاری خوبی با او داشته و به دلیل حافظه ضعیفش پرونده کیفری برای او باز نخواهد شد. آقای هور همچنین اضافه کرده که بایدن به خاطر نمی‌آورد که پسرش چه زمانی درگذشته است. بر اساس تحقیقات این دادستان با وجود اینکه آقای بایدن اسناد محرمانه را عمدا نگه داشته اما اتهامی علیه او وارد نخواهد شد. 

این اظهارات هور با خشم جو بایدن رو به رو شد و در سخنانی خود در کاخ سفید با انتقاد از هور تاکید کرد که از حافظه خوبی برخوردار است. او همچنین درباره تاریخ مرگ فرزندش گفت: «اصلا او با چه جراتی این موضوع را مطرح می‌کند؟ وقتی از من این سوال را پرسید با خودم فکر می‌کرد که این موضوع هیچ ربطی به این پرونده ندارد. من نیازی ندارم کسی به من یادآوری کند که پسرم چه زمانی درگذشته است.» 

هور همچنین اضافه کرده که در زمان مصاحبه با بایدن دریافته که او درست یادش نیست که معاونت ریاست جمهوری او برای باراک اوباما در چه سالی شروع و چه زمانی پایان یافته است.  

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بایدن در هفته‌های اخیر اشتباهات عجیبی در اماکن عمومی داشته است. از جمله یک بار نام امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه را با فرانسوا میتران، رئیس جمهوری درگذشته این کشور و همچنین  نام آنگلا مرکل را با هلموت کهل، صدراعظم آلمان در دهه 90 اشتباه گرفته است. 

نتیجه این پرونده هرچند می‌تواند برای کازار انتخاباتی بایدن خوشحال‌کننده باشد و او می‌تواند بدون نگرانی به فعالیت خود ادامه دهد اما اظهارات رابرت هور به ویژه در خصوص حافظه ضعیف رئیس جمهوری 81 ساله آمریکا می‌تواند ضربه دیگری به جایگاه او که مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ این کشور است به شمار رود. آقای بایدن تلاش می‌کند رای دهندگان آمریکایی را متقاعد کند که برای یک دوره چهار ساله دیگر به او رای دهند اما به نظر می‌رسد کار برای او دشوار باشد و انتقادات نسبت به هوشیاری او و همچنین سن بالایش یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که بایدن با آن دست و پنجه نرم می‌کند. 

در حالی ماجرای اسناد طبقه‌بندی شده بایدن مختومه اعلام شده که دونالد ترامپ با چهار پرونده کیفری رو به رو است و یکی از آنها هم به اسناد طبقه بندی شده مربوط است. ترامپ مدعی است که این پرونده‌ها با انگیزه سیاسی مطرح شده‌اند. او پس از اعلام نتیجه پرونده بایدن بار دیگر این ادعای خود را تکرار کرد و در حساب خود در شبکه اجتماعی تروث مدیا بار دیگر به سیستم قضایی ایالات متحده حمله کرد.

از جهتی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا چندین پرونده  در دادگاه های آمریکا دارد و از جمله اتهامات او می توان به در اختیار داشتن استاد سری دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، رشوه دادن برای پنهان کردن روابط جنسی در جریان تبلیغات انتخاباتی و غیره اشاره کرد.

در همین حال، دادگاه عالی آمریکا که درباره قانونی بودن مشارکت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نظر می دهد روز پنجشنبه هفته پیش نخستین جلسه خود را بدون رسیدن به نتیجه ای پایان داد. این در حالی است که ترامپ در رقابت بر سر نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروزی آسانی را در انتخابات شوراهای مردمی در ایالت نوادا در روز پنجشنبه به دست آورد.

به گزارش بی بی سی دونالد ترامپ در دادگاه تجدید نظر متحمل شکست شده اما این شکست با یک تحفه سخاوتمندانه پیروزی همراه است.

دادگاه تجدیدنظر حکم داد که آقای ترامپ از مصونیت کیفری برای اقداماتی که در زمان ریاست جمهوری انجام داده است، برخوردار نیست.

با این حال، به خاطر مدت زمان دستیابی به این تصمیم، محاکمه آقای ترامپ در ارتباط با حمله 6 ژانویه طرفدارانش به ساختمان کنگره به مدت نامحدود به تعویق افتاده است.

به این ترتیب اگرچه تلاش آقای ترامپ برای مصونیت از پیگرد در قبال اقدامات صورت گرفته در زمان ریاست جمهوری او ناکام مانده، اما تاریخ 4 مارس که به صورت مقدماتی برای شروع رسیدگی به این پرونده منظور شده بود بدون تعیین تاریخ دیگری لغو شده است. البته هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که زمان احتمالی رسیدگی به این پرونده چه موقعی خواهد بود.

به گفته نیما رحمانی، دادستان سابق فدرال، این تصمیم با نقشه رئیس جمهوری سابق برای کند کردن گردش چرخ‌های قضایی انطباق دارد.

آقای رحمانی گفته است که «به نفع ترامپ است که پرونده تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر به تعویق افتد و اگر او بار دیگر به کاخ سفید راه یابد، طبق قانون، رئیس جمهوری را در زمان خدمت نمی‌توان مورد پیگرد قضایی قرار داد.»

اگر هدف تأخیر رسیدگی باشد، مشاوران حقوقی آقای ترامپ در مرجله بعدی می‌توانند اقدامات متعددی را دنبال کنند.

آنها ممکن است درخواست کنند که دادگاه استیناف منطقه‌ای واشنگتن با 11 قاضی این پرونده را بررسی و بازنگری کند؛ اما موفقیت در این گزینه بعید است زیرا شش قاضی از هشت قاضی باقیمانده باید از این درخواست حمایت کنند و موارد قبول این نوع درخواست‌ها بسیار نادر بوده است.

در همین حال، دادگاه تجدید نظر حکم داده است که اگر چنین درخواستی مطرح شود، رسیدگی به پرونده 6 ژانویه می‌تواند به منظور جلوگیری از تاخیر بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

اما آقای ترامپ گزینه‌های دیگری هم دارد.

او می تواند به دادگاه عالی ایالات متحده مراجعه کند که باید تصمیم بگیرد که آیا این پرونده را مورد بررسی قرار دهد تا تصمیم دادگاه قبلی را تایید کند. دادگاه عالی همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا کار دادگاه 6 ژانویه را در این مدت متوقف کند یا نه.

انتخاب این راه محتمل به نظر می‌رسد، زیرا دادگاه تجدید نظر به مشاوران حقوقی ترامپ تا 12 فوریه فرصت داده تا درخواست خود از دادگاه عالی را آماده کنند.

در اینجا فرصت‌های بیشتری برای تاخیر یا بازگشت محاکمه به مسیر اصلی وجود دارد.

اگر دادگاه عالی از رسیدگی به این پرونده امتناع ورزد، پرونده اتهام مداخله در انتخابات می‌تواند به مسیرعادی خود بازگردد. اما اگر موافقت کند این تصمیم متضمن آن است که در اولین فرصت جریان مبارزات انتخاباتی برگزار خواهد شد.

این چشم‌اندازی است که ممکن است باعث شود قاضی تانیا چوتکان، که ریاست دادگاه را بر عهده دارد، پرونده را تا زمانی که آمریکایی‌ها بتوانند در نوامبر رای خود را به صندوق بیندازند به حالت تعلیق درآورد.

پروفسور دیوید سوپر، استاد قانون اساسی در دانشگاه جورج تاون، گفته است که با توجه به سابقه دادگاه در گذشته و سنت حقوقی آمریکا، بعید است که دادگاه عالی استدلال‌های حقوقی رئیس جمهوری سابق را قبول کند.

او به بی‌بی‌سی گفت از نظر آقای ترامپ، وضعیت حقوقی روسای جمهور آمریکا از نظر عملکردی تفاوت چندانی با وضعیت سلاطین ندارد.

اما تأخیر در دادگاه عالی یک پیروزی دیگر برای رئیس جمهوری سابق خواهد بود و اگر او آن را با پیروزی در صندوق رای در ماه نوامبرهمراه کند، نگرانی‌های قانونی او در سطح فدرال می‌تواند با یک حرکت قلم از بین برود.

دونالد ترامپ پس از تحلیف به عنوان رئیس جمهوری، می‌تواند ترتیبی دهد که منصوبان او در وزارت دادگستری پرونده‌ها را کنار بگذارند، یا حتی از حق تاریخی رئیس جمهوری برای عفو متهمان به نفع خود استفاده کند.

این یک شروع نامتعارف برای دوره دوم ریاست جمهوری آقای ترامپ خواهد بود. اما ادای سوگند بالای پله‌های ساختمان کنگره که چهار سال پیش حامیانش در اعتراض به شکست انتخاباتی او به آن حمله کردند، هم قابل توجه است.

شایان ذکر است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوامبر آینده برگزار می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان