ابداع دستگاهی انقلابی در تشخیص سرطان پوست

در حالی که سرطان پوست امروزه یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، فیزیکدانان برای اولین بار موفق به استفاده از پرتوهای بی‌ضرر برای تشخیص آن شده‌اند.

پروفسور اما مک فرسون(Emma MacPherson) در حال توسعه دستگاه غربالگری جدیدی است که می‌تواند در تشخیص و درمان سرطان‌های پوست انقلاب ایجاد کند.

موارد سرطان پوست در سراسر جهان

به نقل از آی‌ای، سرطان پوست یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. تشخیص زودهنگام و درمان آن برای بهبود میزان بقا و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آن بسیار مهم است. با این حال، روش‌های فعلی تشخیص، مانند بیوپسی و درماتوسکوپ، تهاجمی، پرهزینه و گاهی نادقیق هستند.

به همین دلیل است که پروفسور اِما مک‌فرسون از دانشگاه وارویک در حال کار بر روی فناوری جدیدی است که می‌تواند نحوه تشخیص و غربالگری سرطان‌های پوست را تغییر دهد. وی از تابش تراهرتز که نوعی موج الکترومغناطیسی بین امواج مایکرو و نور فروسرخ است، برای ایجاد تصاویری از پوست استفاده می‌کند که تغییرات هیدراتاسیون و جریان خون را نشان می‌دهد.

مزیت‌های این راهکار جدید

به گزارش ایسنا، تابش تراهرتز مزایای متعددی نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و اولتراسوند(سونوگرافی) دارد. مثلا غیر یونیزه است، به این معنی که به سلول‌ها یا بافت‌های بدن آسیب نمی‌رساند. همچنین به آب حساس است که آن را برای تشخیص سرطان‌های پوست ایده‌آل می‌کند، زیرا پوست مبتلا به سرطان محتوای آب و خون‌رسانی متفاوتی نسبت به پوست معمولی دارند.

پروفسور مک‌فرسون و گروهش در حال توسعه این دستگاه غربالگری سرطان پوست هستند که از فرکانس‌های تراهرتز برای اسکن پوست و تولید تصاویری با وضوح بالا که می‌تواند ضایعات مشکوک را شناسایی کند، استفاده می‌کند. این دستگاه، قابل حمل و سریع است و استفاده از آن نیز آسان است. بنابراین به راحتی می‌تواند در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها استفاده شود.

پروفسور مک‌فرسون می‌گوید: ما بیش از 20 سال است که روی این فناوری کار می‌کنیم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که می‌توانیم آن را روی بیماران واقعی در محیط بالینی آزمایش کنیم.

وی افزود: هدف ما ارائه یک فناوری غیرتهاجمی و کم هزینه است. ابزار دقیقی که بتواند به تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه کمک کند و بهترین گزینه‌های درمانی را راهنما شود.

دستاوردهای پروفسور مک‌فرسون

پروفسور مک‌فرسون نه تنها یک پیشگام در زمینه تصویربرداری تراهرتز است، بلکه یک الگو برای زنان و دختران در علم است. او به تازگی به اولین زن و جوان‌ترین دریافت کننده جایزه خدمات استثنایی انجمن بین‌المللی امواج فروسرخ، میلی‌متری و تراهرتز(IRMMW-THz) تبدیل شد و از کمک‌های برجسته وی به جامعه علمی تقدیر به عمل آمد.

مک‌فرسون چندین کنفرانس و کارگاه بین‌المللی در زمینه تحقیقات تراهرتز سازماندهی و میزبانی کرده است و از پژوهشگران جوان به ویژه زنان در این زمینه حمایت کرده است. وی همچنین یکی از بنیانگذاران جایزه ژنی وانگ(Zhenyi Wang) است که به زنان جوانی که در تحقیقات تراهرتز برتر هستند، اهدا می‌شود.

پروفسور مک‌فرسون می‌گوید: من خوشحال و مفتخرم که جایزه خدمات استثنایی را از انجمن IRMMW-THz دریافت می‌کنم. من همیشه مورد استقبال و تشویق جامعه تراهرتز بوده‌ام و امیدوارم بتوانم الهام‌بخش و مربی نسل بعدی دانشمندان، به ویژه زنان و دخترانی باشم که می‌خواهند در این زمینه هیجان‌انگیز و نوظهور فعالیت کنند.

جدیدترین مقاله تحقیقاتی پروفسور مک‌فرسون در مورد تصویربرداری تراهرتز از سرطان‌های پوست به تازگی در مجله Advanced Photonics Nexus در حالی که روز جهانی زنان و دختران در علم در 11 فوریه در پیش است، منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان