جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کُلش واس ماس ...

از میان ۳۳ فیلم جشنواره فجر امسال شاید نهایتا ۸ فیلم متعلق به بخش خصوصی باشد که واقعا در نوع خود آمار عجیبی است و ۲۵ فیلم دیگر همگی از طیفی هستند که به فیلم‌های ارگانی شناخته می‌شوند.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - جشنواره فیلم فجر چهل و دوم به پایان رسید و جوایز هم به برندگان رسید اما مهمترین نکته این است که دستاورد این جشنواره برای سینمای ایران چیست؟ 

فیلم‌های تولید شده توسط ارگان‌ها و نهادهای مختلف که از دولت پول گرفته‌اند چندان زیاد بود که شاید به غیر از چند فیلم محدود مابقی آثار تولیدات چند سازمان و بنیاد بودند. 

سازمان سینمایی اوج و سازمان سینمایی سوره، بنیاد شهید، سازمان تصویر شهر، وزارت میراث فرهنگی، بنیاد فارابی و بنیاد روایت فتح، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد رسانه‌ای بیان و ... 

از میان 33 فیلم جشنواره فجر امسال شاید نهایتا 8 فیلم متعلق به بخش خصوصی باشد که واقعا در نوع خود آمار عجیبی است و 25 فیلم دیگر همگی از طیفی هستند که به فیلم‌های ارگانی شناخته می‌شوند و البته بدون هیچ گونه آمار و اطلاع رسانی شفاف درباره هزینه ساخت این فیلم‌ها !

جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کلش واس ماس ...

انگار سازمان سینمایی به یک فرمول جالب دست یافته است که جشنواره فجر را با فیلم‌های ارگانی جلو می‌برد و اکران سینماها را هم با فیلم‌های کمدی.

اگر کسی درباره فروش بپرسد آمار بالای سینمای کمدی را به رخ می‌کشند و اگر درباره پرداختن به ارزشها هم سخن به میان آمد ویترین جشنواره فیلم فجر کاملا گویای همه چیز است.

در این میان تنها چیزی که می‌ماند فیلم‌های با طعم و رنگ مختلف در ژانرهای متفاوت و تولید شده توسط بخش خصوصی است که کاملا از بین می‌رود و هیچ چیزی از آن نمی‌ماند که متاسفانه تقریبا این اتفاق در حال رخ دادن است.

بنیاد فارابی امروز اعلام کرده است: «درخشش آثار فارابی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر / 11 سیمرغ بلورین، یک دیپلم افتخار و 47 نامزد» و سازمان سینمایی سوره هم در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است: « ١٠ سیمرغ بلورین و ٢ دیپلم افتخار سهم سوره در فجر4٢» و سازمان اوج هم 6 سیمرغ و 2 دیپلم افتخار برده است.

الان در جشنواره فیلم فجر رقابت بین ارگانها و حتی فیلم‌های مختلف ارگانهای مختلف یا حتی داخل خود یک ارگان است، مثلا یک فیلمی که از فارابی بودجه گرفته است و جایزه‌ای نبرده معترض است که چرا به فیلم دیگر فارابی جایزه داده‌اند و به ما نداده‌اند!

تمام اتفاقات جشنواره فیلم فجر چهل و دوم نشان از آغاز رویه‌ای جدید در سینمای ایران است و نشان از شکافی عمیق بین اکثریت سینماگران و مدیران سینمایی کنونی دارد.

قطعا سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا سینماگران مستقل در برابر این حضور همه جانبه سینمای دولتی و ارگانی بی انگیزه‌تر شده و طبیعی است که از این ساحت دور می‌شوند و یا  به راه دیگری قدم می‌گذارند.

از هر منظری به این شکل برگزاری جشنواره نگاه کنیم جز خسران چیزی به بار نخواهد آورد و فقط شکاف و فاصله بین اهالی سینما را با همدیگر بیشتر خواهد کرد، دو قطبی شدیدی حاکم شده است که دود آن به چشم سینمای ایران خواهد رفت.

جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کلش واس ماس ...

همین امروز منیژه حکمت سینماگر با سابقه (فیلمساز و تهیه کننده) در صفحه اینستاگرامش متنی خطاب به محمد خزاعی منتشر کرد و نوشت: 

«جناب آقاى خزایى (عین نوشته خانم حکمت)

از تاسیس شرکت « بامداد فیلم » بیست و.هشت سال می گذرد و از حضور من در سینما حداقل چهل سال ، در چند روز گذشته شرکت «بامداد فیلم »را بستم و دفترتخلیه شد برای اجاره جهت گذران حداقلی زندگی، تمام جوایزی که از سراسر دنیا دریافت کرده بودم از روی دیوارها برچیده و میخ های بجا مانده روی دیوارها نشان از مدیریت مجموعه شما ...

اشکال بوجود آمده مختلف از میخها و دیوارها تصویری ساخته از مصلوب شدن سینما و فرهنگ و هنر این سرزمین ... خوب میدانم در این چند سال کدام سمت تاریخ ایستاده ام و خوشحال و خوشبختم در این روزگار تلخ و سیاه برای روزمرگی تن به حقارت ندادم و نخواهم داد ، شما و اعوان و انصارتان خوش باشید که این روزگار تلختر از زهر نیز بگذرد و ما به پشتوانه سینماگران بزرگمان ،عالیجنابان « ناصرتقوایی ، داریوش مهرجویی، بهرام_بیضایی، عباس کیارستمی و بیشمار اهلی راستین فرهنگ و هنر محکم بر سر تعهد و شرافت حرفه‌ای خود ایستاده ایم .
برای تاریخ
23بهمن 1402
منیژه حکمت»

قطعا دوره وزارت ارشاد محمدمهدی اسماعیلی، ریاست بر سازمان سینمایی محمد خزاعی و دبیری جشنواره مجتبی امینی تمام خواهد شد اما عملکرد و کارنامه آنها برای همیشه خواهد ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان