نتایج نظرسنجی «دنیای اقتصاد» درباره بودجه ۲۴هزار میلیاردی صداوسیما

مخاطبان موافق نیستند

شماره روزنامه: ۵۹۴۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ...

عکس+یک+copy

«نظر شما درباره اختصاص 24هزار میلیارد تومان بودجه برای صداوسیما در سال آینده چیست؟» این پرسشی است که روزنامه «دنیای اقتصاد» بنا به وظیفه ذاتی و رویکرد اقتصادی خود در قالب یک نظرسنجی با مخاطبانش در میان گذاشته و نتایج قابل‌تاملی را به دست آورده است که در ادامه مرور خواهیم کرد.

ماجرای بودجه آنتن

افزایش بودجه مجموعه بزرگ رسانه‌ای صداوسیما،‌ سال‌هاست که به سوژه رسانه‌ها و صدالبته شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. امسال با افزایش حدودا سه برابری بودجه این سازمان، ماجرا بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌های بسیاری در پی داشت. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، این مجموعه عظیم رسانه‌ای در سال آینده، هر ساعت کمی بیش از 2میلیارد و 700میلیون تومان از محل درآمدهای دولت پول می‌گیرد تا بتواند خود را اداره کند. این در حالی است که صداوسیما به عنوان بزرگترین سکوی تبلیغاتی کشور، سالانه درآمدهای بسیار بالایی از محل تبلیغات دارد و طبیعتا درآمدهایش هم خرج اداره خودش خواهد شد. 

چنان‌که پیش از این در گزارشی در همین صفحه خواندید، رسانه‌ها در یکی دو سال اخیر تخمین‌های بسیاری درباره میزان درآمد صداوسیما از محل تبلیغات و برنامه‌سازی اشتراکی و ... داشته‌اند. برآوردها از 10هزار میلیارد تومان تا 60هزار میلیارد تومان متغیر است و البته رقم دقیق، درست و رسمی در این باره منتشر نشده است. اگر حتی درآمد صداوسیما را در حدود همان 10هزار میلیارد تومان هم فرض کنیم، با احتساب بودجه 24هزار میلیاردی، این سازمان در سال 1403 هر روز نزدیک به 100میلیارد تومان خرج دارد. با روزی 100میلیارد تومان چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ پیش‌تر یک نماینده مجلس گفته بود که بودجه صداوسیما نه فقط برای موارد جاری بلکه برای تولید آثار فاخر تلویزیونی، سریال‌های الف ویژه، برنامه‌های محتوایی با محوریت کودک و نوجوان و... پیش‌بینی و تکلیف شده است.

نتایج نظرسنجی

حدود 95درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی روزنامه «دنیای اقتصاد» با اختصاص 24هزار میلیارد تومان بودجه به صداوسیما در سال 1403 مخالف هستند. این یعنی تنها حدود 5درصد با این میزان بودجه موافق‌اند. این اختلاف بسیار فاحش،‌ نیازمند مطالعه و تحلیل دقیق و جدی است. روزنامه «دنیای اقتصاد» افزون بر این، ‌پرسش دیگری را هم با مخاطبانش در میان گذاشته است: «فکر می‌کنید کیفیت برنامه‌های صداوسیما با بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده،‌ تناسب دارد؟» جالب است که 96درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند. یعنی به اعتقاد آنان تناسبی میان کیفیت برنامه‌های صداو سیما و بودجه آن وجود ندارد.  افزایش استقبال از شبکه‌های اجتماعی، شبکه نمایش خانگی و حتی برنامه‌های ماهواره‌ای در بیش از یک دهه اخیر نشان‌دهنده ضرورت بازبینی در الگوهای برنامه‌سازی و سطح کیفی برنامه‌های صداوسیماست. در این نظر‌سنجی تا ظهر روز گذشته 2245 نفر به پرسش نخست پاسخ داده‌اند و 1747 نفر نیز به پرسش دوم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر