افزایش مبلغ وام‌های ازدواج و فرزندآوری + جزئیات بیشتر

شورای نگهبان با افزایش ۶۵ درصدی مبلغ وام ازدواج و نیز رشد مبلغ وام فزرندآوری موافقت کرد،

افزایش مبلغ وام‌های ازدواج و فرزندآوری + جزئیات بیشتر

به گزارش خبرآنلاین، موافقت شورای نگهبان با رشد 65 درصدی «وام ازدواج» رقم این وام در سال 1403 را برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 350 میلیون تومان رساند این در حالیست که مبلغ وام مذکور برای سایر زوجین واجد شرایط نیز 300 میلیون تومان تعیین شد.

ایسنا در گزارشی نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از خانواده‌ها و بحث فرزندآوری در سال آتی، 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات را به ازدواج، فرزندآوری، ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دادند که با موافقت شورای نگهبان روبرو شد؛ این در حالیست که واگذاری «زمین رایگان» به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر نیز در راستای حمایت از فرزندآوری، از سوی شورای نگهبان به تایید رسید.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه با استناد به تبصره 13 لایحه بودجه 1403 که مربوط به حوزه فرهنگ است گفت:«300 همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش بینی شده بود که این موضوع به تأیید شورای نگهبان رسید. البته در خصوص کفایت منابع و اولویت بندی موارد و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت. همچنین درباره افزایش وام ازدواج برای زوج زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال به 350 میلیون تومان و برای سایر افراد که 300 میلیون تومان است، خلاف قانون اساسی شناخته نشد. همچنین حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای 4 فرزند و بیشتر زیر 20 سال، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

به گزارش ایسنا، مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج در سال جاری (1402) برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال، 220 میلیون تومان و برای سایر زوجین 180 میلیون تومان است که با رشد 65 درصدی، این مبلغ برای سال آتی برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 350 میلیون تومان و سایر زوجین واجد شرایط نیز 300 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1/1 /1398 است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن 10 ساله است.

لازم به ذکر است مجلس برای سال جاری 200 هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پیش بینی کرد که بر اساس آن رقم وام فرزندآوری به ازای فرزند اول 30 میلیون تومان، فرزند دوم 60 میلیون تومان، فرزند سوم 90 میلیون تومان، فرزند چهارم 120 میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد 150 میلیون تومان است اما بودجه تعیین شده که کمتر از تقاضاها بود، منجر به طولانی شدن صف وام ازدواج شد و قدرت صفر کردن صف وام ازدواج را نداشت؛ از سوی دیگر پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها برای وام ازدواج و فرزندآوری از جمله مشکلات دریافت این وام در سال جاری به شمار می‌رود.

درهمین راستا نمایندگان مجلس با افزایش سقف وام قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به 300 هزار میلیارد تومان، مبلغ وام قرض الحسنه فرزندآوری در سال آینده را به ازای فرزند اول 40 میلیون تومان، به ازای فرزند دوم 80 میلیون تومان، به ازای فرزند سوم 120 میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم 150 میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد 200 میلیون تومان، افزایش دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان