سفیر مسکو در تهران: صحبت در مورد لغو کامل روادید بین ایران و روسیه زود است

سفیر روسیه در تهران در پاسخ به پرسش این رسانه روس مبنی بر این که "آیا روسیه و ایران در حال بررسی امکان لغو کامل روادید (ویزا) هستند؟ " گفت: صحبت در مورد لغو کامل روادید زود است، زیرا اتخاذ یک تصمیم مناسب مستلزم یک فرآیند هماهنگی طولانی است.

سفیر فدراسیون روسیه در تهران با اشاره به طرح‌های مشترک همکاری میان دو کشور گفت:‌ ایجاد پل انرژی روسیه - قفقاز - ایران از موضوعات مورد بحث در مذاکرات جاری میان مقامات دو کشور است.

 آلکسی دِدوف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی افزود: این پروژه، تبادل برق بین روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را در زمان‌های اوج مصرف برق در این کشورها را در نظر دارد.

به گزارش ایرنا، پیش از این برخی صاحب نظران ایجاد پل انرژی بین ایران و روسیه را سودمند توصیف کرده بودند. در این پیوند، رئیس بخش قفقاز موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه تیرماه 1402 با بیان اینکه وزیران انرژی روسیه، ایران و ارمنستان و معاون وزیر انرژی گرجستان تفاهم نامه ای را برای اتصال شبکه برق چهار کشور به یکدیگر در سال 2016 میلادی به امضا رساندند، اجرای این تفاهم نامه را در تقویت امنیت منطقه و همگرایی بیشتر کشورها در قبال مداخله های فرامنطه ای موثر دانست.

 ولادیمیر نوویکوف اظهار داشت: ایران می تواند از طریق این پل انرژی، برق مورد نیاز مناطق شمالی خود را به شکل پایدار تأمین کند و در برخی مقاطع دیگر سال، انرژی دریافتی را تبادل کند.

رئیس بخش قفقاز موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه گفت: اگر این پل انرژی، اجرایی شود، سبب خواهد شد که ایران و روسیه نقش خود را در حل و فصل مسائل منطقه با بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تقویت کنند .

علاقه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به کریدور شمال - جنوب

سفیر روسیه در تهران در بخش دیگری از گفت و گو با ریانووستی با اشاره به همکاری‌های دوجانبه مسکو- تهران در موضوع حمل و نقل نیز گفت: کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب یک پروژه بسیار امیدوارکننده است و بسیاری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز به آن علاقه نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: در اردیبهشت 1402 نیز توافقنامه ای بین دولتی بین ایران و روسیه برای تکمیل آخرین قطعه گمشده مسیر ریلی بخش غربی این کریدور در مسیر رشت - آستارا به امضا رسید.

سخن از لغو کامل روادید زود است

سفیر روسیه در تهران در پاسخ به پرسش این رسانه روس مبنی بر این که "آیا روسیه و ایران در حال بررسی امکان لغو کامل روادید (ویزا) هستند؟ " گفت: صحبت در مورد لغو کامل روادید زود است، زیرا اتخاذ یک تصمیم مناسب مستلزم یک فرآیند هماهنگی طولانی است.

دِدوف افزود: این تصمیم باید با در نظر گرفتن دیدگاه‌های همه وزارتخانه‌ها و ادارات ذی صلاح هر دو کشور، از جمله سازمان‌هایی که مسئول تضمین کنترل جریان‌های مهاجرت هستند، اتخاذ شود.

وی ادامه داد: با این وجود، در آگوست سال 2023 (دهم مردادماه 1402)، اجرای عملی توافقنامه بین دولتی در مورد سفرهای گروهی بدون روادید آغاز شد، این توافقنامه بین ایران و روسیه در سال 2017 میلادی امضا شده بود.

دِدوف یادآور شد: در چارچوب این توافقنامه، گروه هایی از گردشگران که از پنج تا 50 نفر سازماندهی شده‌اند، می توانند بدون روادید از هر دو کشور بازدید کنند.

سفیر روسیه در تهران گفت:‌ علاوه بر این، برای کارآفرینان، دانشجویان، افرادی که در فعالیت های علمی، فرهنگی یا خلاقانه شرکت می کنند، طبق توافقنامه بین دولتی در مورد ساده کردن شرایط سفرهای متقابل گروه‌های خاصی از شهروندان، یک روش ساده برای اخذ ویزا وجود دارد که تعداد این گروه‌ها گسترش خواهد یافت.

سفر سه هزار شهروند ایرانی با روادید الکترونیک به روسیه

دِدوف با اشاره به آغاز صدور ویزای الکترونیکی روسیه برای شهروندان بیش از 50 کشور از جمله ایران از آگوست 2023 میلادی اظهار داشت:‌ بنا بر اطلاعات ما، حدود سه هزار شهروند ایرانی طی پنج ماه گذشته ویزای الکترونیک روسیه را صادر کرده‌اند.

بنا بر اعلام قبلی سرویس مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، روادید الکترونیکی این کشور از طریق وب سایت ویژه وزارت امور خارجه روسیه در اینترنت برای سفرهای توریستی، بازدیدهای مهمان یا تجاری، شرکت در رویدادهای علمی، فرهنگی، ورزشی یا سایر رویدادها صادر می شود.

بر این اساس، روادید الکترونیکی کمتر از 6 روز از تاریخ ارسال درخواست افراد، صادر می شود و برای یکبار ورود گردشگران به روسیه و حداکثر 60 روز پس از تاریخ ثبت نام، قابل استفاده است.

تقویت تماس‌ها میان روسیه و ایران

سفیر روسیه در تهران در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه تماس‌ها میان دو کشور در یکسال گذشته رو به افزایش بوده است،‌گفت:  گفت‌وگوهای دو کشور در بالاترین سطح به صورت منظم ادامه یافت، تبادل هیأت‌ها در همه بخش‌ها رشد کرد و خط تماس‌ها نیز بسیار فعال بود.

ددوف افزود: مهمترین رخداد در مناسبات دوجانبه در سال 2023،‌ سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو در هفتم دسامبر 2023 و مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بود و علاوه بر این اگر بخواهیم،‌همه تماس‌های دوجانبه را فهرست کنیم، در مصاحبه‌ای کوتاه امکان پذیر نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به امضای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا با حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ارتباط ویدیوکنفرانس رئیس‌جمهوری روسیه، از سفر رئیس دومای دولتی، معاون نخست‌وزیر، وزیران امور خارجه، دفاع، دادگستری، حمل و نقل و ورزش، گروه دوستی پارلمانی و دیگر مقامات روسیه به تهران به عنوان برخی از مهمترین رفت‌وآمدهای مقامات روس به تهران یاد کرد. وی در این مصاحبه همچنین اهمیت سفر علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو در دی‌ماه 1402 را نیز مورد توجه قرار داد.

سفیر روسیه در تهران در ادامه با اشاره به پیوستن کامل ایران به سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس در یک سال گذشته گفت:‌ نخستین نشست نمایندگان ملی گروه بریکس به ریاست روسیه بهمن‌ماه 1402 با حضور مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران در مسکو برگزار شد.

وی همچنین از امضای سند توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورسیا در سفر دی‌ماه 1402 وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به سن پترزبورگ به عنوان دیگر رخداد مهم در مناسبات دوجانبه یاد کرد و یادآور شد: امضای این توافقنامه، انگیزه‌ای قوی برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند.

ددوف خاطرنشان کرد:‌همکاری‌های مسکو – تهران در چارچوب‌های بین‌المللی فشرده است و موضوعاتی همچون افغانستان،‌سوریه،‌ قفقاز، مسائل خاورمیانه و برجام را شامل می‌شود؛ همه این تماس‌ها به صورت فعال و منظم در راستای توسعه مناسبات دوجانبه برقرار است.

فضای مساعد در تماس‌ها با وجود برخی مباحث در فضای غیررسمی

خبرنگار ریانووستی در ادامه از سفیر روسیه در تهران پرسید: با وجود اینکه روسیه به عنوان کشور دوست در تعدادی از پروژه‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کرده است و از مشارکت جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند، پیام‌ها و اظهارنظرهای منفی درباره روسیه به طور متناوب در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی ایران منتشر می‌شود. به نظر شما دلیل ظهور چنین اظهاراتی در رسانه ها چیست؟ روسیه در حال حاضر چه کاری می تواند انجام دهد یا باید انجام دهد تا این نوع پیام ها باعث سردرگمی نمایندگان دو کشور نسبت به یکدیگر نشود؟

سفیر روسیه در تهران در پاسخ، با بیان اینکه هر از گاهی مباحث بی‌اساس و غیرواقعی ضد روسیه در برخی رسانه‌های ایرانی مطرح می‌شود، گفت: ما درک می کنیم که بله، افرادی در اینجا هستند که بر توسعه روابط با کشورهای غربی متمرکز هستند اما باید بگویم که ما با این دسته از افراد کاملاً آرام برخورد می کنیم.

ددوف ادامه داد: دیدگاه غالب در ایران این است که منافع واقعی این کشور در توسعه و تقویت روابط دوجانبه سودمند با روسیه است؛ بسیاری از مردم ایران نسبت به کشور ما ابراز همدردی می کنند، به فرهنگ، زبان ما علاقه نشان می دهند و به طور کلی باید بگویم که فضای مساعد در گفت و گوهای روسیه و ایران، کاملاً برقرار است.

امید به امضای توافقنامه‌ جامع همکاری دوجانبه در آینده نزدیک

سفیر روسیه در تهران در ادامه با اشاره به مذاکرات دوجانبه برای تدوین توافقنامه جامع همکاری گفت:‌ این توافقنامه، مهم‌ترین سند بنیادی است که شاید تعامل روسیه و ایران را برای سال‌ها و شاید دهه‌های آینده تعیین کند؛ ما در مورد یک توافق جدید بین دولتی، یک مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور صحبت می کنیم.

ددوف گفت: در حال حاضر کار برای نهایی شدن این سند ادامه دارد و با وجود اینکه هنوز اعلام تعیین تاریخ دقیق امضای آن دشوار است، انتظار داریم در آینده نزدیک به امضا برسد.

عضویت ایران، بریکس را تقویت کرد

سفیر روسیه در تهران در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به پیوستن پنج کشور جدید از جمله جمهوری اسلامی ایران به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس از ابتدای سال 2024 (دی ماه 1402) گفت:‌بریکس یک سنگر است و در واقع، نمونه اولیه یک جهان چندقطبی است که شکل گیری آن را به نام آینده ای روشن تر و هماهنگ تر برای مردمان خود ترویج می کنیم.

ددوف گفت:‌ پیوستن ایران و سایر اعضای جدید به انجمن، مشارکت استراتژیک و موقعیت بین المللی این مجمع مهم و معتبر را تقویت می کند.

وی گفت: روابط بین الملل دستخوش دگرگونی عمیقی شده است که گویای اهمیت شکل گیری نظم جهانی دموکراتیک تر و عادلانه تر است و سیاست تهران مبتنی بر ضرورت و برگشت ناپذیری روند کاهش نفوذ کشورهای غربی در امور جهانی است؛ ایران نیز مانند ما معتقد است که چندجانبه گرایی باید در قالب های مختلف توسعه یابد که همفکران ما در آن کار کنند.

به گزارش ایرنا، طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در 16 ژوئن 2009 میلادی ( 26 خرداد 1388 شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در 21 سپتامبر 2010 (30 شهریور 1389) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان 1402، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.

نشست سه‌روزه نمایندگان ملی کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» که از آنها به عنوان «شِرپا» یاد می‌شود، پنجشنبه 12 بهمن 1402 با تصویب 239 رویداد و برنامه کاری این گروه در سال 2024 میلادی به پایان رسید.مهدی صفری معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارخه ایران ریاست هیأت کشورمان در این نشست را برعهده داشت. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان