از سوی شرکت آرین پارس موتور برنامه تست درایو لاماری ایما هیبرید به عنوان کراس اوور پاک با حضور خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش عصر ایران این کراس اوور که در ابتدا بناست به صورت نسخه وارداتی عرضه شود چندی پیش به صورت رسمی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، رونمایی شده بود. خودرویی که هم در بحث فنی و هم در بخش ظاهری نسبت به نسخه استاندارد لاماری ایما متفاوت است.
لاماری ایما از جمله خودروهای پرطرفدار مونتاژی در بازار کشور محسوب میشود که به واسطه ظاهر جذاب و شباهت آن به لامبورگینی اوروس مورد استقبال بسیاری از خریداران قرار گرفت. اما یکی از نقاط ضعف این خودرو کمبود آپشنهای رفاهی بود که باعث عقب ماندن آن از برخی رقبا شد و حال با عرضه نسخه هیبریدی این خودرو با پسوند HEV تمامی کمبود های کمبودهای قبلی برطرف شده و محصولی پر آپشن از سوی لاماری بناست تا روانه بازار شود.
لاماری ایما هیبرید در بخش ظاهری و کابین نسبت به نسخه استاندارد بسیار اسپرت تر شده است، و اکنون بیش از آن که سعی کند لوکس باشد، اسپرت، خشن و جذاب است. این خودرو در بخش سپر جلو و جلوپنجره و همچنین سپر عقب و برخی دیتیل های ظاهری و داخلی (کابین) با نسخه استاندارد متفاوت است.
موتور و قوای محرکه
قوا محرکه لاماری هیبرید از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ به همراه یک موتور برقی تامین می شود که می تواند نهایت قدرت 174 اسب بخار و گشتاور نهایی 300 نیوتن متر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک از نوع ECVT یا DHT به چرخ های جلو منتقل کند. در محور جلو سیستم تعلیق از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است که سواری نرم و خوبی را می توان با آن تجربه کرد. ظرفیت مخزن سوخت لاماری ایما اچ ای وی 55 لیتر و مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر، 5.3 لیتر است.
لاماری ایما هیبرید با قابلیت هایی همچون میانگین مصرف سوخت 4.7 لیتر بر صد کیلومتر، یکی از خودروهای پاک و با کارایی بالا در بازار خودرو ایران است. همچنین، این خودرو در رانندگی شهری، فقط از 40 درصد توان موتور بنزینیاش استفاده میکند، که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی هوا می شود.
تست و بررسی
معمولا برای بررسی کامل خودرو نیاز به رانندگی چند روزه در شرایط مختلف شهری و جاده ای است اما با توجه به اینکه شرایط تست برای مدت کوتاهی و آن هم در پیست آزادی مهیا بود لذا نتیجه تست کوتاه این خودرو این گونه ارزیابی شد.
وقتی پشت فرمان خودرو می نشینید به دلیل تغییر صندلی ها و رنگ داخل حس رانندگی اسپرتی به راننده منتقل می شود.طراحی صندلیها، رودریها، دستهدنده، قطعاتی از داشبورد و همچنین گرافیک کلاستر نیز در این خودرو تغییر داشته گفتنی است صندلیهای ایما HEV به سبک خودروهای مسابقهای طراحی شدهاند و حالت باکت دارند.
خودرو شتاب خوبی دارد و هماهنگی موتور و گیربکس هم مناسب است. باتری های 2 کیلووات ساعتی خودرو حالت بازیابی انرژی و شارژ از این طریق را دارند. عملکرد کنترل پایداری اگرچه خوب است، اما در پیچ ها باید مواظب باشید زیرا در هر صورت، عقب خودرو کمی گیج می زند و در واقع، احساس کش آمدن خودرو در پیچ ها را دارید. در حالت اسپرت، موتور برقی و بنزینی را هم زمان دارید و می توان گفت بهترین شروع به حرکت در همین مود است.
امکانات خودرو
داخل این خودرو از دو نمایشگر به هم پیوسته 10.25 اینچی استفاده شده که به نوعی ترند روز بین خودروسازان محسوب میشود. از جمله امکانات رفاهی مهم لاماری ایما هیبرید میتوان به دوربین 360 درجه، صندلی راننده برقی به همراه گرمکن و سردکن و ماساژور، صندوق برقی، سیستم هشدار خروج از خط و برخورد از جلو، رادار نقطه کور، سنسور پارک، سقف پانوراما و گرمکن صندلیهای جلو اشاره کرد.
همچنین آپشنهایی نظیر کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم و دوربین عقب در لاماری ایما هیبرید قرار دارد.
تجهیزات ایمنی خودرو لاماری هیبرید شامل ایربگ سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، کمربند سه نقطه ای مجهز به پیش کشنده، سیستم های کنترل حرکت خودرو در سرپایینی و سربالایی(HDC و HAC)، سیستم کنترل کشش خودرو(TCS)، سیستم ترمز کمکی الکتریکی(BAS-HBA)، سیستم پایش فشار باد تایرها(TPMS)، سیستم ترمز ضد قفل(ABS)، سیستم توقف خودکار(Auto Hold)، ترمز پارک برقی(EPB)، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمزی(EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو(ESP)، فرمان برقی EPS چند حالته می شود.
قیمت و شرایط فروش
در ابتدا بناست عرضه خودرولاماری ایما هیبرید به صورت وارداتی و ازطریق فروش در سامانه خودروهای وارداتی انجام شده و در ادامه از سال آینده عرضه این محصول به صورت مونتاژ داخل تولید و روانه بازار می شود.
شرکت آرین پارس موتور هنوز در رابطه با قیمت این خودرو اطلاع رسانی نکرده است اما محاسبات قیمتی این محصول انجام و در اختیار سازمان حمایت قرار گرفته است و لذا با توجه به اینکه اعلام قیمت همه خودروها بر عهده سازمان حمایت است، مسئولان این شرکت نیز منتظر اعلام رسمی سازمان حمایت هستند تا در صورت اعلام فروش خودرو آغاز شود.