تحلیل روز/

شکست کودتاچیان اصلاح‌طلب علیه نهاد انتخابات/ جزئیات طرح پارتیزانی چریک پیر علیه رادیکال‌ها/ عضو حزب اتحاد ملت: اشتباه کردیم!

تلاش جبهه اصلاحات برای ممانعت از اعلام مشارکت در انتخابات بیانگر بیماری اصلاح‌طلبان رادیکال همچون کارفرمایان غربی آنان درزمینهٔ «تحریم» می‌باشد به‌گونه‌ای که هر دو مردم را نشانه گرفته‌اند.

سرویس سیاست مشرق- هفته گذشته جبهه اصلاحات آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو ریخته و اعلام کرد که انتخابات را تحریم خاموش خواهد کرد، رادیکال‌های جبهه اصلاحات با اعلام آنکه نامزدی در انتخابات ندارند با یک طرح ضربتی تمام پنجره‌های سیاسی را بسته و دست احزابی که تمایل به مشارکت در انتخابات را نیز داشتند در حنا گذاشتند.

البته نداشتن نامزد برای مشارکت در انتخابات یک بهانه واهی بود زیرا نه‌تنها بیش از 1000 اصلاح‌طلب در سراسر کشور تائید صلاحیت شده‌اند که به‌اندازه بیش از 300 لیست انتخاباتی خواهد بود، بلکه احزابی چون کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان پیش‌ازاین اعلام کرده بودند که طرحی برای دادن لیست مشرکت با اعتدالی‌ها (اعضای دولت روحانی) داشته و می‌خواهند یک چارت جدید ایجاد کنند.

باوجوداین فضای قابل‌تأمل اما جبهه اصلاحات بی‌تفاوت از نظرات اکثریت به‌اصطلاح سیاسی کودتای داخلی کرده و در یک اطلاعیه پرشتاب و پر اشکال اعلام کرد که انتخابات را تحریم خواهد کرد، جبهه اصلاحات تحت تأثیر برخی گروهک‌ها ضدانقلاب چون نهضت آزادی وارد یک چالش عمیق شده و با ارائه راه‌حل‌های فضایی چون جامعه‌محوری (ترویج سکولاریسم سیاسی) از آسان‌ترین مدل مشارکت سیاسی یعنی انتخابات عبور و وارد گودی سخت چون جنگ‌های سیاسی خیابانی گردید.

شکست کودتاچیان اصلاح‌طلب علیه نهاد اصلاحات/ جزئیات طرح پارتیزانی چریک پیر علیه رادیکال‌ها/ عضو حزب اتحاد ملت: اشتباه کردیم!

آخرین تلاش‌ها در آخرین روزها!

البته عبور از صندوق رأی و ورود به خط بی‌اعتبار و بدون بازگشتی چون سیاست ورزی خیابان محور در درون محافل اصلاح‌طلب مخالفانی سرسخت دارد، بسیاری از عقلای این جناح سیاسی اعتقاددارند که قدم برداشتن در مسیر گروهک‌هایی چون جبهه ملی و نهضت آزادی جریان اصلاح‌طلب را تبدیل به فسیل سیاسی کرده و با گرفتن پویایی که لازمه کار احزاب است آن‌ها را به عنصری بی‌اثر در میان مخاطبان اجتماعی خواهد کرد.

این طیف اکثریت معتقد است که رفتارهای نامتعارف رادیکال‌ها اگر کنترل نشود به‌سوی جناح چپ به‌سوی اپورتونیسم و منفعت‌طلبی سوق خواهد یافت.

محمد قوچانی سردبیر بسیاری از نشریات اصلاح‌طلب و نیز عضو حزب کارگزاران سازندگی دراین‌باره می‌نویسد:

محمد خاتمی به تشویق حسین مرعشی برای شرکت کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم پرداخته بود و یک چهره دیگر اصلاح‌طلب گفته بود اگر کارگزاران به نام اصلاح‌طلبان فهرست ندهند از آنان حمایت می‌کنند. در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 درحالی‌که اصلاح‌طلبانی مانند مهدی کروبی، بهزاد نبوی، محمدجواد ظریف و عبدالکریم سروش به‌صراحت از عبدالناصر همتی حمایت می‌کردند و خاتمی نیز از مردم می‌خواست همت کنند و رأی دهند، بانویی به نام آذر منصوری رو درروی دیگر اصلاح‌طلبان ازجمله کارگزاران ایستاد و با تفاوت یک رأی مانع از حمایت جبهه اصلاحات از همتی شد، درواقع پشت پردهٔ این رادیکالیسم چپ نوعی اپورتونیسم قرار داشت که پشت ویترین زیبایی به نام دفاع از انتخابات آزاد پنهان‌شده بود اپورتونیسمی که از یک‌سو دنبال کرسی در حاکمیت بود و از سوی دیگر در پی اعتباری در اپوزیسیون می‌گشت!

عبور از پیچ خطرناک تن دادن به اپوتونیسم رادیکال‌ها باعث شده است تا افرادی چون بهزاد نبوی به آخرین تلاش برای نجات جبهه اصلاحات دست بزنند، در روزهای اخیر برخی از اصلاح‌طلبان شاخص با اشاره به تلاش برخی از احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه لیست انتخاباتی در استان‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی طرحی را به جبهه اصلاحات ایران برای لغو مصوبه و شرط رأی دوسوم جبهه اصلاحات برای ارائه لیست، ارائه کرده‌اند.

در این خصوص گفته می‌شود این طرح از سوی بهزاد نبوی رئیس سابق جبهه اصلاحات ارائه‌شده است. به باور اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو، طرح بهزاد نبوی برای برداشتن شرط دوسوم جبهه اصلاحات استان‌ها در زمان رأی‌گیری برای حمایت از کاندیداهای انتخابات پیش رو در انتظار تشکیل جلسهٔ جدید این جبهه است. این طرح می‌تواند راهگشای حمایت از کاندیداهای بیشتری از سوی این جبهه است.

گفته می‌شود در مورد شرط رأی موافقِ دوسوم جبهه اصلاحات برای حمایت از کاندیداها یا از لیست‌ها، نبوی در جلسهٔ آخر جبهه اصلاحات پیشنهاد می‌دهد که این شرط را در مورد استان‌ها حذف کنند و به اکثریت اعضا تبدیل شود. این طرح موضوع در آخرین جلسهٔ جبهه اصلاحات صورت می‌گیرد اما با اتمام وقت جلسه، تصمیم‌گیری دربارهٔ آن به جلسهٔ آینده موکول می‌شود.

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات بعد از جلسهٔ قبل در مصاحبه‌ای با استناد به روند کنونی گفته است که تصمیم‌گیری در هر استان به جبهه اصلاحات آن استان محول شده و آنجا هم باید دوسوم اعضا رأی بدهند. این در حالی است که پیشنهاد بهزاد نبوی متفاوت است و اگر در جلسهٔ آینده تصویر شود درنتیجهٔ تصمیمات تاثیرگذار خواهد بود.

گفته می‌شود بخشی از اعضای جبهه اصلاحات تصمیم دارند که در انتخابات پیش رو فعال باشند اما با مصوبات کنونی احتمال دوپاره شدن این جبهه بالاگرفته است، با طرح نبوی احتمالاً این مانع رفع خواهد شد، طرح چریک پیر اصلاحات آخرین راه‌حل از سوی اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو برای خروج از انسداد است.

شکست کودتاچیان اصلاح‌طلب علیه نهاد اصلاحات/ جزئیات طرح پارتیزانی چریک پیر علیه رادیکال‌ها/ عضو حزب اتحاد ملت: اشتباه کردیم!

شکست کودتاچیان اصلاح‌طلب علیه نهاد اصلاحات/ جزئیات طرح پارتیزانی چریک پیر علیه رادیکال‌ها/ عضو حزب اتحاد ملت: اشتباه کردیم!

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در تهران با سر لیستی علی مطهری می‌آیند/ شکست راهبرد تحریمی جبهه اصلاحات

علاوه بر طرح بهزاد نبوی برای فعال کردن اصلاح‌طلبان در استان‌ها، طیف مشارکت‌جوی جناح چپ نیز در تدارک دادن لیستی قابل‌توجه در تهران است تا کودتای رادیکال‌ها در انتخابات شکست قطعی بخورد، از اندرونی جناح چپ خبر رسیده است که احزاب اصلاح‌طلب استخوان‌دار چون کارگزاران و اعتماد ملی در کنار ندای ایرانیان و احزابی کوچک‌تر چون حزب همبستگی و جمهوریت، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب اعتدال و توسعه به همراه اعتدالیون به توافق نهایی برای ارائه لیست انتخاباتی در تهران رسیده‌اند.

البته پاتک خوردن رادیکال‌ها باعث شده است تا آن‌ها جنگ درونی را علنی کنند، کانال امتداد وابسته به حزب رادیکالی اتحاد ملت (شاخه سیاسی گروهک منحله مشارکت) نوشته است:

واقعیت این است که در جبهه اصلاحات (نه درگذشته)، بلکه همین امروز هم گرایش‌هایی به ارائه یک لیست از افرادی که حتی کمترین وابستگی به اصلاحات ندارند، دیده می‌شود. به عبارت روشن‌تر نه‌فقط در ابتدای سال، بلکه همین امروز هم هستند کسانی که معتقدند حتی با دست‌بسته هم باید شنا کرد؛ و یا از تعابیری همچون «گذاشتن پا در لای در» برای تبیین شرایط موجود استفاده می‌کنند. لذا این ادعا که از ابتدا بنایی بردادن لیست وجود نداشت، نمی‌تواند صادق باشد!

شکست کودتاچیان اصلاح‌طلب علیه نهاد اصلاحات/ جزئیات طرح پارتیزانی چریک پیر علیه رادیکال‌ها/ عضو حزب اتحاد ملت: اشتباه کردیم!

ردیف شدن اصلاح‌طلبان برای دادن لیست در تهران و استان‌ها پیام‌های روشنی دارد که بخشی از آن در بیانیه 110 اصلاح‌طلب نیز قید است:

1- وضعیت انشقاق و انتقاد از رهبری جبهه اصلاحات ایران در شرایط بحرانی قرارگرفته و استنادهای آشکار نشان می‌دهد که جبهه اصلاحات ایران به حزب شخصی تاج‌زاده و رادیکال‌های جریان اصلاحات تبدیل‌شده و به‌هیچ‌عنوان معدل خرد جمعی جریان اصلاحات به‌حساب نمی‌آید.

2- تلاش اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو همراه با حامیان روحانی و لاریجانی برای ارائه لیست انتخاباتی هم‌زمان با برنامه‌ریزی و مهندسی جبهه اصلاحات برای جلوگیری از انتشار لیست انتخاباتی نشان می‌دهد که شکاف در جبهه اصلاحات آن‌قدر جدی است که می‌توان از هم‌اکنون شاهد فروپاشی جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری 1404 بود.

3- تلاش جبهه اصلاحات برای ممانعت از اعلام مشارکت در انتخابات بیانگر بیماری اصلاح‌طلبان رادیکال همچون کارفرمایان غربی آنان درزمینهٔ «تحریم» می‌باشد به‌گونه‌ای که هر دو مردم را نشانه گرفته‌اند.

درحالی‌که اصلاح‌طلبان ساختاری و رادیکالی به دنبال نوسازی گفتمانی باهدف ایجاد یک ارتش خصوصی از هسته سخت اصلاحات در خیابان بودند، اصلاح‌طلبان میانه‌رو و مشارکت‌جو با دادن راه‌حل‌های تشکیلاتی (ابتکار عمل بهزاد نبوی) و نیز زدن زیر میز راهبردهای بدخیم (دادن لیست مشترک با اعتدالی‌ها) در تلاش هستند تا بازی را برهم بزنند.

رادیکال‌ها در ماه‌های اخیر تلاش‌های پنهانی را برای تشکیل چند حزب بزرگ تندرو آغاز کرده تا هژمونی خود را در جبهه اصلاحات افزایش دهند، یک حزب اتحاد ملت با اشتباه دانستن راهبردهای این حزب اقماری اولین حفره بزرگ را در میان رادیکال‌ها بازکرده است، این فعال اصلاح‌طلب گفته است که در انتخابات 1400 اشتباه کردیم، انتخابات را تحریم کرده اما در انتخابات شورای شهر با 38 هزار رأی به بدترین شکل باختیم!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان