این ربات می‌تواند با دقت بالا رگ‌ها را باز کند

پیشرفت‌های نوآورانه در فناوری پزشکی همچنان تحولی در رویکردهای درمانی برای شرایط بحرانی مانند سکته مغزی ایسکمیک ایجاد می‌کند. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که با بسته شدن عروق مغز، اکسیژن‌رسانی به این بافت مختل می‌شود.

یک دستگاه پیشرفته با سطح مارپیچ و حرکت چرخشی می‌تواند در عروق به طور موثر حرکت کند و رگ‌های خونی بیمار را با دقت مورد هدف قرار دهد.

به گزارش ایسنا، پیشرفت‌های نوآورانه در فناوری پزشکی همچنان تحولی در رویکردهای درمانی برای شرایط بحرانی مانند سکته مغزی ایسکمیک ایجاد می‌کند. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که با بسته شدن عروق مغز، اکسیژن‌رسانی به این بافت مختل می‌شود.

به نقل از آی‌ای، از جمله این پیشرفت‌ها، ساخت یک کاتتر رباتیک مغناطیسی توسط گروهی از محققان در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ است. این دستگاه برای حرکت در شریان‌ها با دقت قابل توجهی طراحی شده است.

این دستگاه پیشرفته با استفاده از یک سطح پیچ مانند و حرکت چرخشی، خود را از به رگ‌های خونی بیمار می‌رساند و کارایی بی‌سابقه‌ای دارد.

با پیشرفت تحقیقات، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری می‌تواند استاندارد فعلی مراقبت از سکته‌های مغزی ایسکمیک را بازتعریف کند و امکان ورود از نقاط نزدیک‌تر برای دسترسی به مغز و انجام مداخلات نجات‌بخش را ارائه دهد.

پیشرفتی قابل توجه

مشکلات پزشکی جدی می‌تواند به اعماق مغز حمله کند و عروق خونی را به روش‌های مهمی تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از این مشکلات سکته مغزی ایسکمیک حاد (AIS) است که در آن لخته خون جریان یافتن خون به مغز را مسدود می‌کند.

نگرانی دیگر آنوریسم یا رگ‌برآمدگی است که می‌تواند منجر به پاره شدن رگ شود و خونریزی خطرناک در داخل مغز را به همراه داشته باشد. سکته مغزی ایسکمیک حاد به عنوان دومین عامل مرگ و میر و ناتوانی طولانی مدت رتبه‌بندی می‌شود و سالانه بیش از 13 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به تازگی یک روش درمانی جدید رایج شده که از درمان‌های دارویی سنتی پیشی گرفته است. این روش نوآورانه شامل وارد کردن یک سیم باریک از طریق شریان فمورال بیمار توسط جراحان و هدایت ماهرانه آن به سمت مغز برای خروج لخته خون است.

با این حال، به گفته پژوهشگران، با توجه به فاصله قابل توجه بین نقطه ورود سیم و ناحیه دچار مشکل در جمجمه، پزشکان وظیفه دارند یک مسابقه حساس به زمان شرکت کنند.

تلاش‌های قابل‌توجهی به سمت پیشرفت دستگاه‌های قابل هدایت برای افزایش قدرت مانور آنها انجام شده است. رویکردهای فنی مختلفی برای بهبود کنترل دستگاه پیشنهاد شده است.

به گفته این گروه، این رویکردها طیف گسترده‌ای از فناوری‌های زیربنایی، از جمله هیدرولیک، آکوستیک، آلیاژ حافظه‌دار شکل و ربات‌های پیوسته تاندون محور را در بر می‌گیرد.

اگرچه این راه حل‌ها قابلیت هدایت فعال را ارائه می‌دهند اما اغلب باید از لوله و کابل طولانی برای اتصال محرک‌ها و پمپ‌ها به نوک دستگاه استفاده کنند. این تنظیمات می‌تواند منجر واکنش غیرخطی شود که به طور بالقوه عملکرد دستگاه را به خطر می‌اندازد.

در مقابل، ربات‌های مغناطیسی نشان‌دهنده دسته دیگری از دستگاه‌هایی هستند که به طور فعال هدایت می‌شوند و این کاستی‌ها را دور می‌زنند.

 این ربات‌ها با استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای کنترل، مانورپذیری پیشرفته‌تری را بدون نیاز به کابل‌کشی گسترده ارائه می‌کنند و مشکلات مربوط به مکانیسم‌های سنتی هدایت سیم را کاهش می‌دهند.

راه حلی امیدوارکننده

گروهی از محققان به رهبری رولند دریفوس (Roland Dreyfus) اکنون یک ربات ماهر ابداع کرده‌اند که می‌تواند در شریان‌ها با دقت، ایمنی و حداقل تهاجم حرکت کند.

ربات با سیستم مارپیچی منحصر به فرد خود با چرخش مانند یک پیچ حرکت می‌کند که به آن اجازه می‌دهد کاتتر را رو به جلو حرکت دهد. علاوه بر این، نوک نرم آن تضمین می‌کند که هیچ آسیبی به شریان‌ها وارد نمی‌شود در حالی که سیگنال‌های الکترومغناطیسی عملکرد از راه دور را امکان پذیر می‌کنند.

یکی از مهمترین مزایای این ربات این است که می‌توان آن را در نزدیکی محل آسیب دیده در شریان ترانس رادیال بازو قرار داد و آن را به ابزاری ایده آل برای جراحی‌های کم تهاجمی تبدیل کرد. در مدل‌های سیلیکونی از شبکه رگ‌های خونی انسان، این سیستم به راحتی چندین آزمایش ناوبری را پشت سر گذاشت و کارایی آن ثابت شد.

اما توانایی‌های ربات به همین جا ختم نمی‌شود. محققان ادعا می‌کنند که این ربات روی یک جفت جنین در خارج از بدن نیز آزمایش شده و قابلیت‌های کم تهاجمی آن مشخص شده است. در نهایت، ایمنی این دستگاه ایمنی با آزمایش بر یک خوک زنده ثابت شد.

پتانسیل این ربات برای متحول کردن حوزه پزشکی بسیار زیاد است. به گفته محققان، توانایی آن در جهت‌یابی ایمن و موثر در شریان‌ها می‌تواند تا حد زیادی نتایج بیمار را بهبود بخشد، زمان بهبودی را کاهش دهد و خطر عوارض را به حداقل برساند.

با توسعه و اصلاح بیشتر، این فناوری همچنین می‌تواند راه را برای ایجاد ربات‌های جراحی پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر هموار کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان