ویژه‌های مشرق؛

اصلاح‌طلبان باید مثل ضبط صوت عمل کنند! /شمس‌الواعظین: رادیکال‌ها به بیانیه ۱۱۰ نفره حمله کردند

عباس عبدی: افرادی که بیانیه ۱۱۰ نفر را امضا کرده‌اند، پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی همه‌شان به کنجی خزیده بودند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه 29 بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب رونمایی وزارت دفاع از سامانه‌های آرمان و آذرخش، ادعاهای رسانه‌ای درباره انفجارهای اخیر در ایران، دزدان دریایی سومالی در کمین ماهیگیران ایرانی و پروژه تخریب شخصیت‌های مؤثر در انتخابات در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

پروپاگاندای حزبی و غیررسمی انتخابات اوج گرفته است و اصلاح‌طلبان ناخواسته یا هوشمندانه با بیانیه 110 نفر و تحلیل‌های بعد از آن، فضای رسانه‌ای را در دست گرفته‌اند؛ و این برای آن‌ها که به اعتراف همین بیانیه و تحلیل دیگر اعضای جبهه اصلاحات، فاقد پایگاه اجتماعی هستند، فرصت مغتنمی برای جلوه‌گری فراتر از ظرفیت واقعی پایگاه‌شان است.

روز گذشته عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشته بود که افرادی که بیانیه 110 نفر را امضا کرده‌اند پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی همه‌شان به کنجی خزیده بودند و واقع‌گرا نیستند، این جملات به مذاق طراحان این اطلاعیه خوش نیامده است، شمس‌الواعظین در واکنش به عبدی در اعتماد نوشته است:

اگر فردی قلمروی مشخصی را در عرصه سیاست خالی کند، فرد و جریان و حزب دیگری قطعا آن را پر می کند. وقتی طیفی از اصلاح طلبان ذیل عنوان جریان روزنه گشایی 110 نفر موضوعی را مطرح کرده‌اند، نباید با رویکردهای تند با آنها برخورد کرد.

سردبیر روزنامه‌های اصلاح‌طلب در دهه 70 نوشته است:

راستش را بگویم اگر به من پیشنهاد می شد که آیا این بیانیه را امضا می کنید یا نه؟ شخصا پاسخ مثبت می دادم. ضمن اینکه همین مصاحبه من، نشانه صحه گذاشتن بر این بیانیه است. هرچند موج ناامیدی فزاینده ای در عرصه های سیاسی، اجتماعی و عمومی جریان دارد و متاسفانه به دلیل انسداد در مجاری عادی گردش نخبگان سیاسی بسیاری از کنشگران ناامید شده اند، اما این 110نفر و همفکران آنها باید در موضع خود، نگاه خود و گرایش خود استقامت کرده وجامعه را با خود همراه سازند.

اصلاح‌طلبان باید مثل ضبط صوت عمل کنند! /شمس‌الواعظین: رادیکال‌ها به بیانیه 110 نفره حمله کردند

به نظر می‌رسد شکاف میان اصلاح‌طلبان به تعبیر رادیکال‌هایی چون آذر منصوری فقط یک اختلاف نظر سیاسی ساده نباشد، روزنامه‌ هم‌میهن نیز در این‌باره می‌نویسد:

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای اعلام نموده است که در تهران لیستی معرفی نمی‌کند. تاکنون جبهه اصلاحات بیشتر استان‌ها نیز از ارائه لیست خودداری نموده‌اند. بدین ترتیب اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور فعالی ندارند. از مدت‌ها قبل بدنه اصلاح‌طلبان رغبتی به ثبت‌نام در انتخابات نشان نمی‌داد. بیانیه روزنه‌گشایان در انتخابات که خواهان گشودن روزنه هستند نیز با واکنش مثبت قاطبه بدنه جامعه اصلاح‌طلبان روبه‌رو نشد.

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:

صحنه فوق یک اختلاف‌نظر ساده در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نیست. بیانیه 110 امضایی روزنه‌گشایی نیز انتخابات فعلی را انتخاباتی آزاد نمی‌داند و آن را در مسیر خالص‌سازی برمی‌شمارد. همین امر نشانه آن است که مسئله انتخابات در ایران را باید فراتر از مسئله شرکت یا عدم شرکت دید.

اصلاح‌طلبان باید مثل ضبط صوت عمل کنند! /شمس‌الواعظین: رادیکال‌ها به بیانیه 110 نفره حمله کردند

محمد قوچانی روز گذشته در نقد اصلاح‌طلبان رادیکال و نگاه دگماتیستی آن‌ها به انتخابات نوشته بود:

برای فهم مرکزیت آهنین جبهه اصلاحات، کافی است به جمله پایانی راهبرد جبهه اصلاحات در انتخابات آینده توجه کنیم: اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند، یعنی نه‌فقط “جنبش” اصلاحات محدود به “جبهه اصلاحات” است بلکه “اصلاح‌طلبی” در مالکیت حاکمیت کنونی جبهه است و اگر مصلحانی بخواهند فهرست بدهند باید به نام‌های دیگری که نشانه تنازل آنان از اصلاح‌طلبی است فهرست بدهند. جبهه اصلاحات به صراحت می‌گوید اصلاحات یعنی ما!

اصلاح‌طلبان اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته‌اند که یکدیگر را فاقد هر نوع صلاحیت فکری و سیاسی می‌دانند. دستشان کوتاه است وگرنه به صغیر و کبیر خود برای رسیدن به پاشنه‌های دروازه قدرت هم رحم نمی‌کنند. آنچنان‌که هربار به قدرت رسیدند که زمان آن دقیقاً سه‌چهارم زمان پس از جنگ بوده، چنان کرده‌اند، عباس عبدی منقد این بیانیه نویسندگان را چون ضبط صتی خوانده که فقط حرف‌های خود را تکرار می‌کنند، اما آیا رادیکال‌ها جز همراهی با خیابان چیزی در چنته دارند؟

لیست «صدای ملت» با مطهری می‌آید

سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان از تحرکات انتخاباتی این حزب در تهران و ائتلاف با دیگر طیف‌های سیاسی خبر داده و به روزنامه آرمان امروز گفته است:

برای تهران لیست جداگانه نداریم و اساسا احزاب اصلاح‌طلب امکان بستن لیست اصلاح‌طلبانه در تهران ندارند و این تصمیم قطعی است منتها اگر آقای مطهری و دوستانشان در قالب لیست «صدای ملت» به یک فهرستی قابل دفاع برسند، ممکن است از هوادارانمان بخواهیم به این لیست رای بدهند. آقای مطهری در حال مشورت با احزاب و چهره‌های سیاسی هستند. او در پاسخ به این پرسش که علی مطهری هم راستا با موضع جبهه اصلاحات است یا خیر؛ ادامه داد: نظر ما منافاتی با نظر جبهه اصلاحات ندارد، ما طبیعتا برای انتخابات نماینده معرفی نمی‌کنیم اما در انتخابات شرکت می‌کنیم.

اصلاح‌طلبان باید مثل ضبط صوت عمل کنند! /شمس‌الواعظین: رادیکال‌ها به بیانیه 110 نفره حمله کردند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان