حداقل حقوق کارگران ۲۳ میلیون می‌شود؟!

بهمن ماه رو به پایان است و هنوز حتی صحبتی از تعیین نرخ سبد معیشت نشده است. فعالان کارگری با مبنا قرار دادنِ تورم اعلام شده‌ی آذرماه، نرخ سبد معیشت را ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده‌اند و با توجه به تورم دی‌ماه این نرخ را بیش از ۲۴ میلیون تومان تخمین می‌زنند

نه مزدِ 1403 کارگران و نه حتی گزارشِ کمیته‌ی مزد در رابطه با مزد منطقه‌ای در دستور کار این جلسه‌ی شورایعالی کار قرار نگرفت.

جلسه‌ی شورایعالی کار، بعدازظهر روز گذشته، دوشنبه 30 بهمن ماه، با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد. قرار بود در این جلسه بررسی گزارش کمیته مزد در رابطه با مزد منطقه‌ای و همچنین اصلاح آیین‌نامه‌ی انتخاب اعضای هیات‌های تشخیص و حل اختلاف مورد بررسی قرار بگیرد. اما جلسه صرفا با محوریتِ اصلاح آیین‌نامه انتخاب اعضای هیات‌های تشخیص و حل اختلاف برگزار و آیین‌نامه به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا، نه مزدِ 1403 کارگران و نه حتی گزارشِ کمیته‌ی مزد در رابطه با مزد منطقه‌ای در دستور کار این جلسه‌ی شورایعالی کار قرار نگرفت.

بهمن ماه رو به پایان است و هنوز حتی صحبتی از تعیین نرخ سبد معیشت نشده است. فعالان کارگری با مبنا قرار دادنِ تورم اعلام شده‌ی آذرماه، نرخ سبد معیشت را 23 میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرده‌اند و با توجه به تورم دی‌ماه این نرخ را بیش از 24 میلیون تومان تخمین می‌زنند. آن‌ها اعلامِ هر رقمی کمتر از این مبلغ را بازی در زمینِ گروه دولتی و چراغ سبز نشان دادن به آن‌ها برای سرکوبِ مجددِ دستمزد کارگران می‌دانند.


سال گذشته نیز بعد از جلساتِ متعدد، نرخ سبد معیشت 13 میلیون تومان تصویب شد، در حالیکه فعالان کارگری معتقد بودند سبد معیشت حتی با ارقام حداقلی و کنار گذاشتنِ بسیاری از مولفه‌ها، بسیار بیشتر از رقم تعیین شده بود.

افزایش دستمزد کارگران

تعیین رقم پایین برای نرخ سبد معیشت و در نهایت، افزایش تنها 27 درصدیِ دستمزد کارگران برای سال 1402 در حالی که تورم بیش از 40 درصد بود، سبب شد کارگران در سال 1402 با مشکلاتِ معیشتی فراوانی مواجه شوند.

به باور بسیاری از فعالان کارگری، امسال دولت به همان روال سال گذشته به دنبالِ وقت کشی برای تعیین نرخ سبد معیشت، کمتر نشان دادنِ بیش از حد رقم واقعیِ آن و در نهایت سرکوبِ مجدد مزدی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان