مدیرعامل هما گفت: سالها موضوع 5 میلیون دلار هما به لوفتهانزا برای خرید تعدادی تجهیزات مطرح بود که بلاتکلیف مانده بود که توانستیم در نهایت این تجهیزات را 45 روز پیش وارد هما کردیم.
شمسالدین فرزادیپور مدیرعامل هما اظهار داشت: هنوز هم برای برخی از موارد پرداختها با جابهجایی چمدانی ارز انجام میشود، اما این آخرین راه ما برای پرداخت هزینهها است.
به گزارش ایلنا، وی در جمع خبرنگاران درباره تعیین تکلیف وام خرید هواپیمای برجامی از بانک صنعت و معدن اظهار داشت: وام خرید هواپیماهای ATR برجامی را نمیتوانیم پس بدهیم و اساسا قابل پرداخت نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش این وام به ٢٠ هزار میلیارد تومان رسیده است و از این جهت قابل پرداخت نیست. زمانی شرکت هما این وام را با دلار ٣ هزار تومانی دریافت کرده، اما الان باید با دلار 4٢ هزار تومانی پرداخت کند و هرگز امکان پرداخت آن را نداریم.
مدیرعامل هما گفت: البته در این مدت تمام بدهیها به شرکت فرودگاهها را پرداخت کردیم و امروز به فرودگاهها بدهکار نیستیم.
فرزادیپور با اشاره به احیای برخی از هزینههای این ایرلاین ادامه داد: سالها موضوع 5 میلیون دلار هما به لوفتهانزا برای خرید تعدادی تجهیزات مطرح بود که بلاتکلیف مانده بود که توانستیم در نهایت این تجهیزات را 45 روز پیش وارد هما کردیم. همچنین موتورهایی که سالها در اندونزی مانده بود را توانستیم وارد کنیم. همچنین اخیرا فردی بیش از یک میلیون یورو را از شرکت هما خارج کرده بود که عین آن پول را توانستیم به مجموعه بازگردانیم.
مدیرعامل هما همچنین درباره چک و بررسی سلامت کارکنان هما و آیا خلبانی به دلیل پرونده پزشکی روانی رد شدهاست، اظهار داشت: بله، نیروی انسانی و خلبانها هم اگر مشکل روحی داشته باشند، رد میشوند. سختگیرانهترین شرایط را برای رعایت کردن استاندارها در نظر گرفتهایم و اگر احساس خطیر داشته باشیم موضوع را دنبال میکنیم.
فرزادیپور مبنی بر اینکه آیا پرداختها برای خرید قطعات و سایر خدمات به صورت انتقال چمدانی پول انجام میشود، گفت: هنوز هم برای برخی از موارد پرداختها با جابهجایی چمدانی ارز انجام میشود، اما این آخرین راه ما برای پرداخت هزینهها است.
وی همچنین درباره خرید قطعات از لوفتهانزا به ارزش 5 میلیون دلار تاکید کرد: این پرونده به سال ٢٠١٧ برمیگردد و الان به دلیل شرایط تحریمی خریدهای مستقیم به صورت محدود انجام میشود.