رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین : خرید برق صنایع آنلاین می‌شود / این صنایع باید برق را از بورس انرژی بخرند

بر اساس آیین نامه وزارت نیرو تمامی مشترکین صنعتی که بیش از یک مگاوات مصرف دارند باید برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند. با این آیین نامه زمینه برخط سازی صنعت برق فراهم شد و صنایع دیجیتال ورود خود را به این بخش آغاز کردند.

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین گفت: برخی صنایع باید از این پس از بورس و شرکت‌های دو جانبه فروش برق، نیاز خود را تامین کنند.
 
به گزارش اکونگار، بر اساس آیین نامه وزارت نیرو تمامی مشترکین صنعتی که بیش از یک مگاوات مصرف دارند باید برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند. با این آیین نامه زمینه برخط سازی صنعت برق فراهم شد و صنایع دیجیتال ورود خود را به این بخش آغاز کردند.
 
در دنیای ارتباطات امروزی، در کنار صدها خدمات مختلف که به صورت کاملا برخط ارائه و استفاده می‌شود، فروش کالا و خدمات نیز به صورت گسترده در دنیای مجازی در حال انجام است. عملا این نوع از تجارت تحت عنوان تجارت دیجیتال سال‌ها است که در صنایع مختلف کشور با ضریب نفوذ متفاوت دیده می‌شودو موضوع جدیدی برای صنایع تلقی نمی‌شود.اماشاید برای شما هم امری بسیار عجیب به نظر بیاید که فروش برق صنایع نیز برخط شده است.
 
امید علوی رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین در گفت‌وگو با «اکونگار» به موانعی اشاره می‌کند که امکان رشد سریع برخط سازی را می گیرد که عمده دلیل آن عدم پذیرش ذهنی مشترکان است
 
*اساسا فروش آنلاین برق از کجا شکل گرفته و آیا دارای مجوز های لازم از سمت دولتمردان است؟
 
اخیرا براساس آیین نامه خرداد ماه 1402 وزارت نیرو که مشمول تمام صنایع بالای یک مگاوات می‌شود، مشترکین باید نسبت به خرید و تامین انرژی برق خود از طریق قراردادهای دوجانبه یا خرید از بورس انرژی اقدام کنند که در این راستا شاهد حضور کسب و کارهایی هستیم که از دل صنایع دیجیتال به این حوزه ورود کرده اند و سعی در برخط سازی سامانه‌های فروش برق صنایع دارند.
 
 *فروش برخط برق چه فوایدی برای صنایع دارد؟
 
برخط سازی سامانه‌های کسب و کار شفافیت و سهولت در معاملات را در کنار آگاهی از شرایط رقابتی ارائه دهندگان خدمات و کالا برای مشتریان ساده می‌سازد. این فرآیند در صنایع مختلف ضریب نفوذهای متفاوتی دارد.
 
به عنوان مثال در نسل زی (Z-Generation) شاهد رفتار کاملا دیجیتال محور هستیم که تقریبا می‌توان گفت این گروه سنی تمامی فعالیت های خود را در از تحقیق، بررسی تا سفارش و خرید را به صورت کاملا آنلاین انجام می‌دهد و عملا معیار این گروه در انتخاب نیز حتی به ارائه سرویس به صورت برخط برمی‌گردد و از اولویت بالایی برایشان برخوردار است.
 
رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین : خرید برق صنایع آنلاین می‌شود / این صنایع باید برق را از بورس انرژی بخرند
 
*برخط سازی فروش برق چه ریسک‌هایی را شامل حال طرفین قرارداد می‌کند؟ آیا تدابیری برای کاهش ریسک وجود دارد؟
 
پیاده سازی فرآیندهای آنلاین در صنایع مختلف ریسک ها و حساسیت های متفاوتی را بر عهده دارد. به عنوان مثال در قراردادهای تجاری بین شرکت ها همچنان تمام فرآیند به صورت برخط انجام نمی‌شود و بعضا برخی فرآیند ها نظیر امضا قرارداد و تبادل تضامین حتی با وجود راهکارهایی نظیر امضا الکترونیک و گواهی تضامین اینترنتی، باز هم اکثریت این تعاملات تجاری به صورت سنتی قابل انجام است.
 
*مهم ترین دلیلی که تاکنون برای موضوع برخط نشدن کامل فروش برق وجود داشته چیست؟
 
مهم ترین دلیل، ساختار ذهنی مخاطبانی است که هنوز بر باور اهمیت اقدامات دیجیتالی نرسیده‌اند.همچنین برای برخی از گروه های سنی بالاتر، ارزش معاملات فیزیکی و قراردادهای کاغذی، بالاتر از معاملات بر خط است.
 
*نحوه برخورد و ذهنیت مصرف کنندگان در خصوص قراردادهای آنلاین به چه صورت است؟
 
 خیلی از مواقع ما صرفا برای ورود و عضویت در یک وبسایت اینترنتی و خرید کالا یا خدمت، با یک صفحه از قوانین وبسایت روبرو می‌شویم که به طور حتم درصد بالایی از کلیه این کاربران بدون خواندن حتی خطی از این قوانین آنها را تایید و می‌پذیرند و در اصل بعد از روبرویی با مشکلات  کاربران به فکر بررسی این قوانین می افتند!
 
همچنین رویکرد دیگری که بعضا در صنایع همچنان تعاملات تجاری حضوری جذابیت دارد، بحث تعامل و چانه زنی در قراردادها است که همچنان فعالیت تجاری صنایع با صنایع (B2B) را با مسیر کندتری در مقایسه با فعالیت های B2C به ارائه خدمات به صورت برخط سوق داده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان