جدی می فرمایید؟!

۹۹ روز گذشت و وزیر می گوید تازه از تلویزیون شنیده! (+متن کامل مصوبه جهت اطلاع ایشان)

یعنی یک ماه بعد از تصویب باید طرح ترغیب تولید کنندگان داخلی با حضور وزارت ارتباطات آماده می شده ولی الان که در ماه چهارم هستیم، وزیر ارتباطات می گوید اصلاً در جریان مصوبه نیستم!

 عصر ایران - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ممنوعیت استفاده از فیلترشکن گفته است: من هم کلیت این مصوبه را از صدا و سیما شنیده ام و هنوز چیزی به ما رسما ابلاغ نشده است که ببینیم داستان چیست؟

ظاهر امر که خیلی ساده است. مصوبه ای در جای دیگری شکل گرفته و هنوز ابلاغ نشده است. اما راستش قضیه به این سادگی نیست. چند سطر زیر را بخوانید:

 مصوبه در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و شخص وزیر ارتباطات، عضو همین شوراست و جالب است که می گوید من هم از صدا و سیما شنیده ام! یعنی مصوبات شورایی که خودش عضو است را از رسانه ها شنیده  است!
حالا اصلا فرض را بر این بگذاریم که ایشان، در آن جلسه غائب بود و مصوبه را نیز به اطلاعشان نرسانده اند. سلّمنا! اما ادامه ماجرا را بخوانید:
 
 درست است که مصوبه، در روزهای اخیر رسانه ای شده ولی تاریخ تصویب آن، 23 آبان 1402 بوده است؛ یعنی 99 روز قبل.
کاری نداریم که چرا بعد از این همه مدت، به عضو حقوقی شورا خبر نداده اند که فلان موضوع در جلسه نود و ششم شورا تصویب شده است ولی نکته اینجاست که در همین مصوبه، وظایفی بر دوش وزارت ارتباطات گذاشته شده است که باید تا کنون اجرایی می شد ولی وزیر ارتباطات می گوید به تازگی چیزهایی از صدا و سیما شنیده!

در ماده یک این مصوبه سه وزارتخانه ارتباطات، ارشاد و دارایی موظف شده اند، ظرف مدت یک ماه طرحی را برای ترغیب تولید کنندگان محتوا و کسب و کارهای فعال در سکوهای خارجی به منظور فعالیت آنها صرفاً در سکوهای داخلی آماده کنند.
یعنی یک ماه  بعد از تصویب باید طرح ترغیب تولید کنندگان داخلی با حضور وزارت ارتباطات آماده می شده ولی الان که در ماه چهارم  هستیم، وزیر ارتباطات می گوید اصلاً در جریان مصوبه نیستم!

در ماده 6 هم که استفاده از فیلتر شکن ممنوع شده، آمده است که باید کار گروهی 7 نفره با حضور وزیر ارتباطات تشکیل شود تا به بررسی ساماندهی وضعیت فیلترشکن ها بپردازد. دقت کنید که در مصوبه نیامده نماینده ای از وزارت ارتباطات، بلکه نوشته شده شخص وزیر عضو این کارگروه است. و حالا بعد از 99 روز، همان شخص وزیر می گوید که من اصلاً در جریان نیستم و باید ابلاغ شود که ببینیم داستان چیست؟

اتفاقاً این مردم هستند که باید از وزیر و بقیه مسوولان بپرسند که داستان چیست؟ دارید دولت داری می کنید یا رفته اید دورهمی؟! مگر عجیب تر از این می شود که وزیر، عضو شورا باشد، شورا هم مصوبه ای داشته باشد که در آن، هم به وزارتخانه و هم به شخص وزیر، وظایفی محول شده و بیش از 3 ماه هم گذشته باشد و بعد از این همه مدت، عضو شورا و وزیر موظف، بگوید خبر ندارم و از چیزهایی از تلویزیون شنیده ام؟!
حالا شاید روال قانونی کار، به طول بینجامد و مثلاً بگویند آن یک ماه و شش ماه هنوز شروع نشده اند ولی این که وزیر می گوید بی خبرم، از آن حرف هاست!

واقعاً آنجا چه خبر است؟ آیا همه کارهایتان همین گونه است؟!

متن کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی

در پایان برای اطمینان از این که آقای وزیر در جریان مصوبه قرار گرفته باشد، متن کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی را همین جا منتشر می کنیم:
 
مصوبه شورای عالی فضای مجازی درخصوص بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها  در نود و ششمین جلسه شورا - مورخ 1402/8/23

1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت یک ماه طرحی را برای ترغیب تولید کنندگان محتوا و کسب و کارهای فعال در سکوهای خارجی به منظور فعالیت آنها صرفاً در سکوهای داخلی آماده کند و برای تصویب در شورای معین ارائه دهد؛

تبصره– لازم است طرح به گونه ای آماده شود که طی شش ماه پس از ابلاغ حداقل 50 درصد از تولید کنندگان محتوای صفحات و کانالهای پرمخاطب بستر فعالیتشان را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل و فعالیت نمایند مرجع تعیین شاخص صفحات و کانالهای پر مخاطب مرکز ملی فضای مجازی کشور است؛

2- هرگونه تبلیغ اشخاص حقوقی در بستر سکوهای خارجی غیر مجاز ممنوع است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا فرماندهی کل انتظامی ج.ا.ا ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه مکلف به اجرایی سازی و تأمین لوازم آن بوده و هر 3 ماه یکبار نتایج را به مرکز ملی فضای مجازی کشور ارائه می دهند؛

3- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موظف است امکان ارائه خدمات دولتی فراگیر و ضروری را به صورت انحصاری در بستر سکوهای داخلی فراهم نماید؛

تبصره- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است امکان ارائه حداقل دو مورد از خدمات فراگیر و ضروری دولتی در سکوهای داخلی را تا شش ماه پس از ابلاغ فراهم نماید مرجع تعیین فراگیر و ضروری بودن خدمت ارائه شده مرکز ملی فضای مجازی کشور است؛

4– با هدف رفع نیاز و ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی پذیر، تنظیم گران بخشی موظف هستند در حوزه تنظیم گری خود ظرف مدت یک ماه خدمات و سکوهای پرکاربرد بالفعل یا بالقوه) خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب های حکمرانی پذیر همچون پنجره دسترسی روی سکوهای داخلی مذاکره برای تأسیس نمایندگی داخل کشور درگاه های متنوع حکمرانی پذیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تنظیم گری حاکمیتی، و …) بررسی نموده و ضوابط ارائه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی کشور ارائه کنند مرکز ملی نیز ضوابط واصله را بر اساس شاخص های حکمرانی پذیری و فنی ارزیابی و مجوز لازم را به تنظیم گران بخشی برای فعالیت بخش خصوصی تحت نظارت آنها بدهد؛

تبصره- در صورت اختلاف بین تنظیم گر بخشی و درخواست کننده مجوز کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور مرجع رسیدگی به اختلاف است.

5- به منظور مقابله با تحریم های ظالمانه خارجی در حوزه فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است خدمت تحریم شکن را به شکل رایگان فراهم کند همچنین آن وزارتخانه موظف است در صورت تمایل بخش خصوصی مجوز لازم را اعطا و زمینه را برای فعالیت آنها در ارائه خدمات تحریم شکن فراهم کند؛

6- استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن ممنوع می‌باشد مگر مواردی که دارای مجوز قانونی می‌باشند؛

تبصره– برای بررسی ساماندهی وضعیت ابزارهای پالایش شکن کار گروهی 7 نفره با مسئولیت رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور و عضویت دادستان کل کشور وزرای اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو نفر از اعضای حقیقی شورای عالی تشکیل و نتایج بررسی های صورت گرفته را به شورای عالی ارائه نمایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان