هشدار دیده‌بان حقوق بشر: دولت ها مخالفان خود را بیرون از مرزها سرکوب می کنند

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که کشورها به اعضای خانواده مخالفان سیاسی حمله کرده‌اند تا مخالفان را وادار به سکوت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد دولت‌ها در سراسر جهان «به فراتر از مرزهای خود دسترسی پیدا می‌کنند» تا به شهروندان خودشان در خارج حمله و مخالفان را سرکوب کنند. این نهاد خواستار حمایت بیشتر از این دسته افراد شد.
 
به گزارش ایسنا، این گروه حقوق بشری مستقر در نیویورک با تاکید بر اینکه این به‌اصطلاح «سرکوب فراملی» بر انتقادات سیاسی «اثر سوء» دارد، از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا اقدام کنند.
 
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «روش‌ها شامل قتل، آدم‌ربایی، اخراج غیرقانونی، سوء استفاده از خدمات کنسولی، هدف قرار دادن و مجازات دسته‌جمعی بستگان و حملات دیجیتالی است. همچنین برخی دولت‌ها از سیستم هشدار اینترپل برای هدف قرار دادن غیرقانونی یک تبعه ساکن خارج از کشور سوء استفاده کرده‌اند.»
 
در این گزارش 75 مورد از اقدام دولت‌ها در بیش از ده‌ها کشور -از جمله عربستان سعودی، بحرین، بلاروس و کامبوج - که طی 15 سال گذشته «نقض حقوق بشر با هدف ساکت کردن یا بازدارندگی مخالفان» انجام داده‌اند، ذکر شده است.
 
برونو استگنو از دیده‌بان حقوق بشر گفت: «دولت‌ها باید منابعی را اختصاص دهند تا بفهمند سرکوب فراملی چگونه در خاکشان رخ می‌دهد و اقدامات لازم را برای محافظت بهتر از کسانی که در ابتدا به دنبال امنیت آمده‌اند، بردارند.»
 
این گروه حقوق بشری گفت برخی دولت‌ها به کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و آنها را تهدید در نظر می‌گیرند حمله می‌کنند، از جمله فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی. در این گزارش آمده است: این تأثیر وحشتناک جدی بر حقوق آزادی بیان برای کسانی که هدف قرار می‌گیرند یا می‌ترسند که ممکن است هدف قرار گیرند، دارد.
 
دیده‌بان حقوق بشر قتل و قطعه‌قطعه شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه در سال 2018 را پس از ورود او به کنسولگری استانبول برای دریافت مدارک سفر، مثال زد.
 
طبق این گزارش برخی ربوده شده‌اند، مانند رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار بلاروسی که پس از پروازش از یونان به لیتوانی در سال 2021 مجبور به فرود در مینسک شد. او به هشت سال زندان محکوم و سپس عفو شد.
 
در این بیانیه آمده است که کشورها همچنین به اعضای خانواده این افراد حمله کرده‌اند تا مخالفان را وادار به سکوت کنند.
 
برخی از دولت‌ها از اعلامیه‌های قرمز اینترپل سوء استفاده کرده‌اند؛ رویه‌ای که هشداری جهانی صادر می‌کند و مجریان قانون را قادر می‌سازد یک فرد را قبل از استرداد احتمالی دستگیر کنند.
 
دیده‌بان حقوق بشر گفت در یک مورد، احمد جعفر محمد علی، مخالف بحرینی، پس از شکنجه مقامات بحرینی به صربستان گریخت. اما پس از اینکه بحرین او را در پی محاکمه‌های «ناعادلانه» به حبس ابد محکوم کرد، سپس اخطار قرمز علیه او صادر کرد، او در ژانویه 2022 دستگیر و «به‌طور غیرقانونی» تحویل داده شد.
 
در مورد دیگری که احتمالا شامل توافقی بین کامبوج و تایلند برای مبادله «فراریان خارجی» است، تایلند دو پناهنده کامبوجیایی را در سال 2021 به زور به خانه بازگرداند. آنها با مخالفان ارتباط داشتند. تایلند اوایل ماه جاری سه فعال کامبوجیایی دیگر را بازداشت کرد.
 
دیده‌بان حقوق بشر گفت برخی کشورها از جمله استرالیا و ایالات متحده اقداماتی را برای مقابله با سرکوب فراملی انجام داده‌اند. پلیس استرالیا برنامه‌ای را راه‌اندازی کرده تا به استرالیایی‌ها توصیه کند که اگر فکر می‌کنند دولت‌های خارجی آنها را هدف قرار می‌دهند، چه کاری انجام دهند. و ایالات متحده قانونی برای مقابله با استفاده از اینترپل برای اهداف سیاسی تصویب کرده است.
 
اما دیده‌بان حقوق بشر گفت که باید کارهای بیشتری انجام شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان