وقتی چای سبز می‌نوشید چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد

بر اساس یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۲۳، محققان دریافتند که پلی فنول های موجود در چای سبز ممکن است قادر به محافظت از پوست در برابر نور UVB باشد که به معنای سرطان پوست ملانوما و غیرملانوم است. این اثرات به صورت موضعی و خوراکی مشاهده شد.

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی است که مردم در سراسر جهان از آن لذت می برند. برای هزاران سال، طب شرقی چای سبز را برای فواید سلامتی آن توصیه کرده است.

بر اساس یک مطالعه اخیر در سال 2023، محققان دریافتند که پلی فنول های موجود در چای سبز ممکن است قادر به محافظت از پوست در برابر نور UVB باشد که به معنای سرطان پوست ملانوما و غیرملانوم است. این اثرات به صورت موضعی و خوراکی مشاهده شد.

این اولین کشف مربوط به چای سبز و سلامت پوست نیست. یک گزارش قدیمی در سال 2012 نشان داد که مکمل چای سبز ممکن است بتواند به آکنه و سایر عوارض مرتبط با پوست کمک کند.

چای سبز به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان کمک می‌کند.

یکی از مستندترین فواید چای سبز خواص ضد سرطانی آن است. بیش از 5000 مطالعه در مورد چای سبز و سرطان منتشر شده است. هزاران مورد از این مطالعات نشان می‌دهند که پلی فنول‌های چای سبز و سایر ترکیبات فعال زیستی موجود در چای سبز ممکن است به پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، کولورکتال، کبد، تخمدان، پروستات، دهان و پوست کمک کنند.

چند مطالعه مبتنی بر جمعیت نشان می دهد که چای سبز و سیاه هر دو به محافظت در برابر سرطان کمک می کنند. چندین مطالعه بالینی اولیه نشان می دهد که پلی فنول های موجود در چای به کشتن سلول های سرطانی کمک می کنند و ممکن است از سلول های سالم در برابر خطرات سرطان زا محافظت کنند.

فواید بیشمار لیمو برای سلامتی که مصرف آن را ضروری می‌کند

چای سبز برای مغز شما مفید است.

اگر به دنبال راه هایی برای فعال نگه داشتن مغز خود با افزایش سن هستید، چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور انسانی که در مجله غذای دارویی منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که روزانه مکمل عصاره چای سبز و ال تیانین استخراج شده از چای را مصرف می‌کردند، بهبودهایی را در اختلالات شناختی خفیف تجربه کردند. در آزمون توجه و اندازه گیری هوشیاری خود گزارش شده، حافظه بعد از مصرف چای در مقایسه با دارونما بهبود یافت.

در مطالعه دیگری چای سبز برای بهبود حافظه و عملکرد اجرایی در افراد مسن و همچنین به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند.

 

چای سبز به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز به کاهش سطح قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که چای سبز به افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند، به طوری که انسولین تولید شده توسط لوزالمعده می تواند به طور موثرتری سطح قند خون طبیعی را حفظ کند. چای سبز به محافظت از سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند کمک می‌کند و فلاونوئیدهای موجود در چای می‌توانند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد مضر و کاهش التهاب کمک کنند.

چای سبز برای قلب شما مفید است.

چای سبز برای سلامت قلب یک فوق ستاره است. مشخص شده است که کاتچین های پلی فنولی موجود در چای سبز باعث بهبود سطح کلسترول بد می شوند که دو عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی هستند.

در یک مطالعه مهم مبتنی بر بیش از 40000 بزرگسال ژاپنی به مدت بیش از 11 سال، نتایج گزارش کرد که نوشیدن بیش از 5 فنجان چای سبز در روز خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته را تا 26 درصد کاهش می دهد. در مقایسه با افرادی که گزارش دادند کمتر از یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند. مطالعه دیگری که در مجله اروپایی قلب و عروق منتشر شد نشان داد که نوشیدن چای سبز سه بار یا بیشتر در هفته می تواند به طور قابل توجهی سلامت کلی قلب شما را بهبود بخشد.

چای سبز می‌تواند شما را هوشیارتر کند و به شما کمک کند آرام بمانید.

در حالی که قهوه مقداری کافئین برای تقویت روز شما فراهم می کند، کافئین و سایر ترکیبات زیست فعال موجود در چای سبز می توانند بدون ایجاد احساس خستگی به شما کمک کنند. به گفته متخصصان تغذیه چای سبز موجب ایجاد تمرکز می شود. کافئین موجود در چای سبز، آهسته آزادسازی می‌شود که باعث خروج یا افزایش ناگهانی نمی‌شود که فرد می‌تواند از کافئین معمولی موجود در قهوه تجربه کند.

چای سبز می‌تواند تجربه آرامش‌بخش‌تری با وابستگی کمتر در مقایسه با نوشیدن قهوه ایجاد کند. همچنین می تواند با افزایش تولید دوپامین در مغز، اضطراب را کاهش دهد، بنابراین سلامت روان فرد را بهبود می بخشد و به افراد اجازه می دهد از استرس خلاص شوند.

منبع
همشهری آنلاین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان