لافراری اپرتا، درواقع یک مدل رپلیکا از فراری لافراری است. بهعبارتی تیم مشهدی با ساخت کیت بدنه و شاسی این خودرو، بدنه فراری لافراری معروف را در ایران مونتاژ کردهاند. البته در قسمت عقب آن خبری از موتور فراری نیست، بلکه پیشرانه شش سیلندر نیسان ماکسیما برای این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.
به گزارش دیجیاتو، طی روزهای گذشته، شاهد رونمایی از لافراری اپرتا دستساز در مشهد بودیم. این خودرو از سوی شرکت چیتاموتورز معرفی و رونمایی شده است. در مراسم رونمایی از این خودرو، برخی مسئولان نیز حضور داشتند.
لافراری اپرتا، درواقع یک مدل رپلیکا از فراری لافراری است. بهعبارتی تیم مشهدی با ساخت کیت بدنه و شاسی این خودرو، بدنه فراری لافراری معروف را در ایران مونتاژ کردهاند. البته در قسمت عقب آن خبری از موتور فراری نیست، بلکه پیشرانه شش سیلندر نیسان ماکسیما برای این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.
تلاش این تیم برای ساخت این فراری ایرانی قابل تحسین است، البته تیم چیتاموتورز در گفتگو با خبرگزاریهای مختلف اعلام کردهاند که قطعات این خودرو توسط خود تیم تولید شده است.
مشکلات پیشروی لافراری اپرتا دستساز
کار تیم در ساخت لافراری اپرتا، یک اقدام قابل تحسین محسوب میشود. بااینحال نکاتی در این بین وجود دارد. نخست آنکه ساخت نسخههای رپلیکا (به معنی کپی دقیق) از لافراری در تمامی نقاط جهان بارها انجام شده است. اگر عبارت “laferrari replica” را در موتورهای جستجو دنبال کنید، انواع مختلفی از نمونههای دستساز فراری لافراری را خواهید دید که توسط افراد مختلفی تولید شدهاند. حتی برخی از این خودروها در خانه و گاراژ شخصی یک فرد سرهم بندی شدهاند. البته نسخههای خاص این خودرو نیز قابل مشاهده هستند که از موتور 10 سیلندر آئودی بهره میبرند. قیمت اکثر این نسخهها با توجه به میزان کیفیت کار انجام شده، بیست هزار الی یک میلیون دلار اعلام شده است. بهعبارتی نسخههای دستساز لافراری، یک الی 55 میلیارد تومان قیمت دارند. تیم ایرانی برای لافراری دستساز خود، قیمت دو میلیون دلار (110 میلیارد تومان) را اعلام کرده است.
البته این خودرو قابلیت پلاکشدن و دریافت استاندارد در ایران را ندارد، بنابراین امکان تجاریسازی پروژه را باید منتفی بدانیم. در نتیجه خریداران لافراری دستساز مشهدی، تنها قادربه استفاده از آن در پیستها خواهند بود. امیدواریم شرایطی برای استعدادهای واقعی صنعت خودروسازی در ایران مهیا شود تا این افراد بتوانند سوپراسپرتهای کاملاً داخلی و منحصربهفردی بسازند و آنها را به فروش برسانند. بدیهی است که تمایل مشتریان ایرانی برای خرید سوپراسپرتهای تولید داخل، بسیار بیشتر از خودروهای مونتاژی گمنام چینی خواهد بود. پیادهسازی یک ابرخودرو با استفاده از کیت بدنه و مقیاسبندی دقیق آن، میتواند گام نخست برای تولید ابرخودرو کاملاً داخلی با طراحی متمایز باشد.