فرود اودیسه روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن دوباره به ماه بازگشت (+عکس)

اینتوئتیو ماشینز، شرکت سازنده‌ی اودیسئوس که کمال غفاریان، کارآفرین ایرانی آمریکایی از بنیان‌گذاران آن است، اولین نهاد خصوصی است که با رسیدن به سطح ماه،نشان داده که قمر زمین دیگر صرفا قلمروی زیر نفوذ دولت‌ها نیست.

کاوشگر اودیسئوس، متعلق به یک شرکت خصوصی مستقر در تگزاس، روز پنجشنبه در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد که نخستین حضور ایالات متحده بر سطح ماه در بیش از نیم قرن گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ ناسا با چندین ابزار تحقیقاتی روی این کاوشگر، فرود آن را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در هدف پیش روی خود برای بازگشت فضانوردان به ماه در اواخر این دهه ارزیابی کرد.

اما مشکلات در برقراری ارتباطات اولیه با این کاوشگر پس از فرود سوالاتی را درباره این که آیا این وسیله ممکن است آسیب دیده باشد ایجاد کرد.

ربات شش‌پا بدون خدمه معروف به «اودیسئوس» حدود ساعت 6:33 بعد از ظهر به وقت آمریکای شرقی روی سطح ماه نشست.

این فرود یک لحظه تاریخی برای شرکت خصوصی «اینتوئیتیو ماشینز» آمریکا بود که به‌عنوان نخستین شرکت خصوصی این اقدام را انجام داد.

تیم کربن، مدیر این ماموریت پس از فرود این کاوشگر گفت: «آنچه که می‌توانیم تایید کنیم بدون شک این است که تجهیزات ما روی سطح ماه هستند.»

لحظه گاوشگر فضایی اودیسه روی ماه
فرود «اودیسه» روی ماه

گرچه سیگنال‌های ابتدایی ضعیف بودند اما طبق اعلام این شرکت، دو ساعت پس از لمس خاک ماه، این کاوشگر سرانجام داده‌هایی را ارسال کرد.

فرود موفقیت‌آمیز اودیسئوس تنها برای آمریکایی‌ها افتخارآمیز نیست. اینتوئتیو ماشینز، شرکت سازنده‌ی اودیسئوس که که کمال غفاریان، کارآفرین ایرانی آمریکایی از بنیان‌گذاران آن است، اولین نهاد خصوصی محسوب می‌شود که با رسیدن به سطح ماه، تاریخ‌سازی کرده و نشان داده است که قمر زمین دیگر صرفا قلمرو زیر نفوذ دولت‌ها نیست.

شرکت «استروبیک تکنولوژی» یک شرکت دیگر خصوصی نیز تلاش کرد تا به ماه برسد اما فرودگر آن به زمین سقوط کرد. با این حال این شرکت جزو نخستین کسانی بود که به رقیب خود تبریک گفت: «این یک دستاورد باورنکردنی است. ما مشتاق هستیم که تا در آینده نزدیک به شما در سطح ماه بپیوندیم.»

چند ساعت پایانی قبل از لمس ماه که سیستم ناوبری لیزری فرودگر از کار افتاد با استرس زیادی همراه بود. تیم کنترل پرواز این شرکت مجبور شد یک سیستم لیزری آزمایشی ناسا را وارد کار کند و فرودگر یک دور اضافی در اطراف ماه چرخید و در نهایت با این تغییر «اودیسئوس» از مدار ماه فرود آمد و خود را به سمت سطح آن هدیت کرد و سپس مکان نسبتا صافی را در میان صخره‌ها و دهانه‌های نزدیک قطب جنوب ماه برای فرود پیدا کرد.

خوشحالی کارکنان شرکت «اینتوئیتیو ماشینز» از فرود روی ماه
خوشحالی کارکنان شرکت «اینتوئیتیو ماشینز» از فرود روی ماه


با فرا رسیدن زمان تعیین شده برای فرود، کنترل‌کنندگان در مرکز فرماندهی شرکت با نگرانی منتظر سیگنالی از فضا پیما در فاصله 400 هزار کیلومتری بودند. پس از نزدیک به 15 دقیقه شرکت اعلام کرد سیگنال ضعیفی از فرودگر دریافت کرده است.

این فرودگر با ارتفاع 4.3 متر هفته گذشته به فضا پرتاب شد و قرار است شش آزمایش برای ناسا انجام دهد. آژانس فضایی آمریکا 118 میلیون دلار به این شرکت برای ساخت و عملیات پرواز فرودگر به این شرکت کمک کرده است.

ورود شرکت خصوصی «اینتوئیتیو ماشینز» آخرین مورد از سلسله تلاش‌های کشورها و شرکت‌های خصوصی برای پا گذاشتن بر ماه و در صورت امکان سرمایه‌گذاری روی آن است. ژاپن ماه گذشته موفق به فرود روی ماه شد و به چهار کشور روسیه، ایالات متحده، چین و هند پیوست که پیش از این توانسته بودند بر روی ماه فرود بیایند. 

ایالات متحده در سال 1972 پس از اینکه برنامه آپولو ناسا، 12 فضانورد را روی سطح ماه قرار داد از رقابت برای کشف ماه کمی دور ماند.

حال ماه‌نورد اودیسئوس قرار است در مدت هفت روز با انرژی خورشیدی نخستین کاوش خود در ماه را رقم بزند. این اتفاق یک هفته قبل از آغاز شروع شب ماه رخ می‌دهد چرا که شب ماه یک دوره 14 روزه تاریک و سرد است و فرودگر در آن زمان از کار می‌افتد و ماموریتش به پایان می‌رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان