چگونه متفاوت از آنچه از خانواده به ارث برده ایم، با احساساتمان رو در رو شویم؟

با این تمرین ساده الگو های احساسی خانواده خود را بشناسید

آیا تاکنون متوجه شده اید که شما همان طوری با فرزندتان رفتار می کنید که مادرتان با شما رفتار می کرده است؟ ( هر چند که با خودتان قسم خورده بودید که شما با فرزندتان رفتار متفاوتی داشته باشید)

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ مریم طرزی - الگوهای احساسی خانواده هر فردی می تواند بر سطح عاطفه، احساس و نیز ارتباط فرد با اطرافیانش تاثیر بگذارد.

اینکه شما چه طور با جهان اطراف تان ارتباط برقرار می کنید، اینکه چه طور روابط تان را با دیگران پیش می برید، بسیار متاثر از الگوهایی است که در خانواده ای که در آن پرورش یافته اید، وجود داشته است. برای اینکه خود را از شر برخی از این الگوها یا عادت های رفتاری سمی خلاص کنید، بسیار مهم است که اول آن ها را بشناسید.

خانواده ما و تمام رفتارها، الگوها و کردارهایی که در آن وجود دارد، بسیار بیش از آنچه که فکرش را بکنیم، بر ما تاثیر می گذارند. آیا تاکنون متوجه شده اید که شما همان طوری با فرزندتان رفتار می کنید که مادرتان با شما رفتار می کرده است؟ ( هر چند که با خودتان قسم خورده بودید که شما با فرزندتان رفتار متفاوتی داشته باشید). آیا پی برده اید که وقتی خشمگین یا غمگین می شوید ، دقیقا همان رفتارها و حس و حال هایی را پیدا می کنید که پدرتان در چنین مواقعی از خود بروز می داد؟ دقت کرده اید که شما هم درگیر همان گذشته و رنج هایی شده اید که شریک زندگی تان از آن ها متاثر است و گاهی از آن سخن می گوید و آن ها را به باد انتقاد می گیرد؟

جالب است که گرچه این مساله چیزی بسیار رایج در بسیاری از خانواده هاست، اما بسیاری از ما از آن ناآگاهیم. ممکن است برخی از ما از آن آگاه هم باشیم، اما ندانیم که چگونه متوقف اش کنیم. مثلا می شنویم که کسی می گوید: "مادر من هم وقتی می ترسید، همین طور فلج می شد و نمی توانست حرف بزند، منم دقیقا مثل او هستم، اما نمی دانم چه کار کنم". 

در اینجا برآنیم که با یک تمرین ساده به شما آموزش دهیم که چگونه اول این رفتارها و الگوها را بشناسید، به آن ها آگاه شوید، و دوم در جهت اصلاح آن ها برآیید. چگونه برخی را که قابل قبول و موجه اند را نگه دارید و برخی دیگر را موجب رنج تان می شوند، اصلاح کنید.

متن کامل را در سواد زندگی بخوانید (اینجا)

_________

درس های دیگری در سواد زندگی
مدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران


*مهارت‌های اجتماعی چیست و چرا اینقدر مهم‌اند؟
*زبان بدن؛ 5 حالتی که موجب سوءِظن و بدگمانی می‌شود
*چگونه بدون پرخاشگری قاطعانه رفتار کنیم (+ 7 توصیه راهبردی)
*"فابینگ" چیست و چگونه روابط اجتماعی، شخصی و زناشویی ما را تهدید می‌کند؟ (+توصیه‌های کاربردی)
*بیایید عذرخواهی را بیاموزیم و تمرین کنیم؟ (+توصیه‌های کاربردی)
*چگونه با تنفسِ شکمی حال بهتری داشته باشیم و بیشتر زندگی کنیم؟ (+روش تمرین و تثبیت)
*هوش هیجانی چیست و میزان آن در شما چقدر است؟ (+راه های کاربردی برای افزایش میزان هوش هیجانی)
*شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟
*ارتباطات اجتماعی؛ از آغاز تا مهارت

به ما بپیوندید: کانال تلگرامی سواد زندگی savadzendegi@

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان