خلاصۀ رخدادهای جهان در ۷ روز گذشته به روایت اکونومیست

غلبه بر نیکی هیلی؛ خیز ترامپ برای نامزدی نهایی

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ترامپ با نزدیک به ۳۰ امتیاز از "نیکی هیلی"، تنها رقیبِ باقی‌مانده‌اش، پیشی گرفته است...

 

 عصر ایران/ ترجمه (لیلا احمدی): اکونومیست خلاصه ای از رخدادهای جهان در یک هفته گذشته را از این قرار برشمرده است:
 
1- بحث و جدل بر سر ابعاد حقوقیِ آی‌وی‌اف
 
"دونالد ترامپ" در پیِ بحث و جدلِ جمهوری‌خواهان دربارۀ ابعاد حقوقیِ حیاتِ جنین، خواستار قانونی‌ماندنِ "آی‌وی‌اف"  [باروریِ مصنوعیِ خارج از رحم]  شد. این هفته چندین کلینیک در "آلاباما"، پس از رأی دادگاه مبنی بر این‌که "جنین‌های فریزشده" باید از حقوقِ انسانیِ روشنی برخوردار باشند، ارائۀ درمانِ باروری را متوقف کردند. ترامپ چند روز دراین‌باره سکوت کرد و روز جمعه گفت: «قصد ما این است که فرزندآوری را برای مادران و پدران آسان‌تر کنیم، نه دشوارتر.» 
 
2- وضعِ تحریم‌های گستردۀ آمریکا بر نهادهایِ حامیِ روسیه
 
آمریکا بزرگ‌ترین بستۀ تحریمی علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین [دقیقاً دو سال پیش] را تصویب کرد. رئیس‌جمهور "جو بایدن" گفت:  بیش از 500 تحریم جدید و محدودیت‌های صادراتیِ گسترده را بر حدود 100 نهادی که از روسیه حمایت می‌کنند، اعمال خواهد کرد و افزود: بیشترِ این تحریم‌ها در واکنش به مرگِ "الکسی ناوالنی" [برجسته‌ترین رهبر مخالفان روسیه] وضع می‌شوند. 
 
3- رکوردشکنیِ سود در بازارهای سهام
 
ارزش بازارِ "ان‌وی‌دیا" [شرکت سهامیِ فعال در حوزۀ هوش مصنوعی] پس از افزایشِ 4 درصدیِ سهام در معاملاتِ اولیه، برای اولین بار و به مدتی کوتاه از 2 تریلیون دلار فراتر رفت. گزارشِ سودِ این شرکت که روز چهارشنبه منتشر شد، سهام جهانی را تقویت کرد. روز جمعه، سودِ بازارهایِ سهامِ اروپا به بالاترین سطح رسید. سهام آمریکا و ژاپن نیز روز پنجشنبه رکورد زد. 
 
4- استقرار فضاپیمایِ اودیسه روی ماه 
 
اولین فضاپیمای آمریکایی با گذشتِ بیش از نیم قرن، بلأخره روی ماه فرود آمد. پاهایِ این رباتِ بدونِ سرنشین، هنگام فرود لغزید اما به گفتۀ "استفان آلتموس" [ مدیرعاملِ شرکتِ «اینتوئِتیو مِشینز»] ، فرودگرِ اودیسه در محلِ موردنظر مستقر شد. استقرار اودیسه، دستاورد بزرگی برای "ناسا" محسوب می‌شود. 
 
5- محکومیتِ صدراعظم پیشینِ اتریش
 
"سباستین کورتس" [صدراعظم پیشینِ اتریش]، به اتهامِ شهادتِ دروغ، مجرم شناخته شد و به هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شد. دادگاهی در وین حکم داد که کورتس [ستارۀ سابقِ محافظه‌کارانِ اروپایی] ، به کمیتۀ پارلمانیِ تحقیق دربارۀ فساد در دولت ائتلافی‌اش دروغ گفته است. او همچنین به دلیل ارتکابِ جرایمِ جدی‌تر تحتِ بازجویی است. هنوز این جرایم ثابت نشده‌اند و خودش نیز این تخلفات را انکار می‌کند.[با این توضیح که حین ترجمۀ این مقاله، کورتس از سوی دادگاه به هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شد]. 
 
6- حادثۀ مشکوک در سازمان امنیتیِ سوئد 
 
هشت نفر در "استکهلم" به دلیل مشکلات تنفسیِ ناشی از نشت گازِ احتمالی در دفتر مرکزیِ سرویس امنیتیِ سوئد، بستری شدند. کارگران، پخشِ بوی غیرعادی را گزارش کرده بودند. حدود پانصد نفر از محل خارج شدند؛ اما سرویسِ امنیتی گزارش داد مورد خاصی کشف نشده. پلیس تحقیقات را در این زمینه آغاز کرده است. 
 
7- تصویبِ قانونِ آزادیِ مصرفِ ماری‌جوانا در آلمان
 
پارلمانِ آلمان لایحه‌ای تصویب کرد که مصرفِ تفننیِ ماری‌جوانا را از ابتدای‌ِ ماهِ آوریل قانونی می‌کند. افراد می‌توانند مقادیر محدودی از این دارو را برای مصرفِ شخصی نگهداری کنند. این قانون با 407 رأی موافق، 226 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع به تصویب رسید. حزب اصلیِ اپوزیسیون یعنی حزب محافظه‌کارِ اتحادیۀ دموکراتِ مسیحی، به این قانون، رأی منفی داد. 
 
8- دوساله‌شدنِ تهاجم روسیه به اوکراین
  
اوکراین در شرایطی دومین سالگرد تهاجمِ گستردۀ روسیه را برگزار می‌کند که موجودیِ مهماتش اندک است، کمک‌های آمریکا در کنگره متوقف شده، زرادخانه‌های اروپایی خالی هستند و روسیه که اخیراً شهر "آودیوکا" را تصرف کرده، در حال پیشروی است. حمایتِ جدیدِ غرب در قالبِ تحریم‌هایی [علیه روسیه] رخ می‌دهد که قدرتِ چندانی ندارند. کشورهای اروپایی با تأخیر زیاد، کمک به اوکراین را تقبل کرده‌اند و هزینه‌هایِ دفاعی را افزایش داده‌اند. اقدام اروپا برای ازبین‌بردنِ این پندار که " آمریکایی‌ها در خارج و داخلِ کشور هزینه‌های اندکی دارند"، بسیار دیر صورت گرفته است. سنا بستۀ کمکیِ بزرگی را برای اوکراین (و سایر کشورها) تصویب کرده؛ بااین‌حال اکثریتِ محدودِ جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، اختلافات داخلیِ بسیار و سیاست‌های پرالتهابِ سال انتخابات، هرگونه پیشرفت را دشوار می‌کند. اکنون تعهدِ غرب به حمایت از اوکراین «تا زمانی که طول بکشد»، به حمایت «تا زمانی که بتوانیم» تبدیل شده است.

 
9- پیروزیِ قاطعِ ترامپ در انتخاباتِ مقدماتیِ حزب جمهوری‌خواه در برابر نیکی هیلی
 
با خیزِ موفقِ "دونالد ترامپ" به سویِ نامزدیِ ریاست‌جمهوریِ جمهوری‌خواهان پس از انتخاباتِ مقدماتیِ کارولینای جنوبی، گامی دیگر به جلو برداشته شده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ترامپ با نزدیک به 30 امتیاز از "نیکی هیلی"، تنها رقیبِ باقی‌مانده‌اش، پیشی گرفته است. هرچند این اختلاف کمتر از رکوردِ ملیِ ترامپ با 60 امتیاز است، اما برای هیلی که شش سال فرماندارِ ایالت پالمتو بود، ناگوار است. 
 
نیکی هیلی پیشاپیش اعلام کرده، پس از کارزارِ کارولینای جنوبی در رقابت باقی خواهد ماند و این تصمیم حاکی از این است که باخت برای او محتمل است. هیلی بر این باور است که با هدفِ برنده‌شدن می‌جنگد، اما تصور مسیرِ پیروزی‌اش دشوار است. مشاورانِ ارشدِ ترامپ در یادداشتی که چند روز پیش از انتخاباتِ مقدماتی منتشر شد، نوشتند: "کارزارِ نیکی هیلی شنبه به پایان می‌رسد". بر اساسِ محاسبات آن‌ها، حتی اگر او در رقابت‌های آتی نظیر نیوهمپشایر (در سناریویی خوش‌بینانه) عملکرد خوبی داشته باشد، ترامپ رأی کافی برای کسب نامزدی تا 19 مارس را به دست می‌آورد. 
 
10- مقابلۀ مکرون با کشاورزان فرانسوی
 
کشاورزانِ خشمگینِ فرانسوی در افتتاحیۀ "نمایشگاه سالیانۀ مزرعه"، به استقبالِ اعتراضی از "امانوئل مکرون" می‌روند. این نمایشگاه، رویدادی محبوب در پاریس و فرصتی برای هر رئیس‌جمهور فرانسه است تا گاوهای نر را نوازش کند، سوسیسونِ [سوسیس و کالباس] محلی را بچشد و اشتیاق به زندگی روستایی را نشان دهد. در سال 2019 ، مکرون بیش از چهارده ساعت در نمایشگاه حضور داشت؛ اما امسال وضعیت متفاوت است. کشاورزان اخیراً با مسدودکردنِ بزرگراه‌ها در سراسر کشور، نظم را برهم زده‌اند و مناظره‌ای که مکرون قول داده بود با آن‌ها برگزار کند نیز در آخرین لحظه لغو شد. 
 
شکایاتِ آن‌ها طیفِ متنوعی از مسائل را دربرمی‌گیرد و به رقابت با محصولاتِ وارداتی، مقرراتِ زیست‌محیطیِ سختگیرانۀ آفت‌کش‌ها و قوانینِ بوروکراتیک پیرامونِ موضوعاتی نظیرِ مراقبت از پرچین‌ها مربوط می‌شود. "گابریل عطال" [نخست‌وزیر فرانسه]، دور اول اعتراضات را با امتیازاتی آرام کرد ولی چند روز پیش از این رویداد، اعتراض کشاورزان شدت گرفت. آن‌ها از رئیس جمهور می‌خواهند صدایشان را بشنود و به خواسته‌هایشان توجه کند. 
 
11- بنی‌گانتس، محبوب‌ترین سیاست‌مدارِ اسرائیل

چهار ماه از پیوستن به دولت اضطراری، پس از حملۀ حماس به اسرائیل در هفت اکتبر گذشته و "بنی‌گانتس" در حال بررسیِ اقدامِ بعدی است. وزیر دفاعِ پیشین و فرماندۀ ارتش اسرائیل موافقت کرده در کابینۀ جنگ به ریاستِ "بنیامین نتانیاهو" [نخست‌وزیر اسرائیل] رقیب سرسختش حضور یابد. او این کار را عمدتاً برای اطمینان از عدم دخالتِ شرکایِ راستِ افراطیِ نتانیاهو در تصمیم‌گیری‌های جنگی انجام داد؛ اما از‌آن‌جایی‌که جنگ و مذاکرات [برای آزادیِ احتمالیِ گروگان‌ها و توافق آتش‌بس] ادامه دارد، کاسۀ صبرش در حال لبریزشدن است. 
 
محبوبیتِ او در رأی‌گیری‌ها پیوسته رو به افزایش است. اگر امروز انتخابات برگزار می‌شد، احتمالاً "حزب وحدت ملی" کرسی‌هایی دو برابرِ "حزب لیکود به سرکردگیِ نتانیاهو" به دست می‌آورد؛ اما اجبار به انتخاباتِ زودهنگام در زمانِ جنگ، به معنای خروج از کابینۀ جنگ است که نتانیاهو را با راست افراطی تنها می‌گذارد و می‌تواند بیشترین آسیبِ سیاسی را در پی داشته باشد. 
 
دستیارانِ گانتس می‌گویند او نفوذِ قابل توجهی دارد و مانع از حملۀ پیش‌گیرانه به حزب‌الله لبناِن و اجرایِ آتش‌بسِ یک هفته‌ای در غزه می‌شود [که طی آن 110 گروگان اسرائیلی آزاد شدند] اما نتانیاهو او را از جریانِ مذاکره بر سر آتش‌بسِ دیگری [که می‌توانست منجر به آزادی 134 گروگانی شود که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند] کنار گذاشت. 
 
اگر بنی‌گانتس، جایگزینِ نتانیاهو شود، لزوماً جنگ در غزه پایان نخواهد یافت و بدان معنا نیست که اسرائیل طرح صلحی را که به دستورِ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تدوین می‌شود، می‌پذیرد؛ طرحی صلح، مبتنی بر "راه‌حلِ دودولتی" است که نتانیاهو به شدت آن را رد کرده است. گانتس تلویحاً از ادامۀ جنگ تازمانی‌که توانِ نظامیِ حماس به طور کامل از بین رود، حمایت می‌کند. او از موضع‌گیری در مورد کشور فلسطینیِ مستقل اجتناب کرده است؛ اما دیپلمات‌های خارجی که او را می‌شناسند، معتقدند برای بحث دربارۀ این ایده آماده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان