بلیت نیست؛ بازی دوباره شرکت‌های هوایی در آستانه نوروز

با توجه به آستانه عید نوروز بلیت هواپیما در این بازار حمل و نقل با کمبود مواجه شده و باید دید مسؤولین در این زمینه چه اقداماتی را در پیش خواهند داشت و این بحران‌های این بخش به دست کدام سازمان گره‌گشایی خواهد شد.

بازار بلیت شب عید هواپیما همچنان در وضعیت نابسامانی به سرمی‌برد. هم بلیت هواپیما با قیمت سرسام‌آوری عرضه می‌شود هم بلیت کمیاب است.

به گزارش مهر، از اواسط دی‌ماه که قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش روبه رو شد؛ در مقابل موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد که پس از رأی دیوان، بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی با افزایش حدود 100 درصدی قیمت‌ها، عرضه شد.

با توجه به آستانه عید نوروز بلیت هواپیما در این بازار حمل و نقل با کمبود مواجه شده و باید دید مسؤولین در این زمینه چه اقداماتی را در پیش خواهند داشت و این بحران‌های این بخش به دست کدام سازمان گره‌گشایی خواهد شد.

ایرلاین‌ها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول 2 سال گذشته بود. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود اشرکت‌های هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمت گذاری را به خود ایرلاین‌ها واگذار کرده بود اما وزارتخانه راه و شهرسازی این قانون را موقوف‌الاجرا کرد.

برهمین اساس ایرلاین‌ها با موقوف الاجرا شدن قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به لج و لجبازی کردن با سازمان‌های مربوطه افتادند و بلیت‌های خود را قیمت‌های بالا یا «بیزینس» در بازار عرضه می‌کنند که موجب نارضایتی مسافرین شده است. البته باید به موضوع لغو یک‌باره پروازها نیز اشاره کرده که شرکت‌های هواپیمایی در روز انجام پرواز یا چند روز مانده به عملیات پرواز، بدون هیچ‌گونه توضیح و دلیل قانع کننده‌ای پرواز را کنسل می‌کنند.

البته اخیر اخباری مبنی بر آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه مطرح شد؛ شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد دارند که یارانه سوخت هواپیما عدد قابل توجهی نیست و نخواهد بود در حالی که مسؤولین سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی اظهار می‌کنند که قیمت سوخت یارانه‌ای موجب کاهش چشمگیر بلیت هواپیما می‌شود و اگر سوخت یارانه‌ای هواپیما حذف شود قیمت بلیت قابل کنترل نیست.

شرکت‌های هواپیمایی بهانه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت سوخت هواپیما، گفت: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری 600 هزار تومان به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت سهمیه‌ای بنزین در بازار آزاد هزار و 500 عرضه می‌شود که طی جلسات اخیر موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که به دلیل احترام به وزیر راه و شهرسازی این طرح لغو شد.

بذرپاش تصریح کرد: در خصوص ترخیص قطعات هواپیما و تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی هر همکاری که نیاز باشد قطعاً خواهیم داشت و شرکت‌های هوایی به شرکت فرودگاهی کشور بدهی دارند بنا شد تا مراعات ایرلاین کنیم که موانعی در خصوص انجام پروازها رخ ندهد.

این مقام مسؤول در ادامه تاکید کرد: برخی‌از شرکت‌های هوایی به موقوف الاجرا شدن حکم توجهی نکردند و برخلاف قوانین بلیت‌های داخلی هواپیمایی را افزایش دادند که برهمین اساس سازمان هواپیمایی کشور بازرسی و دخالت خود را آغاز کرد.

سه سایت به علت گران‌فروشی بلیت متوقف شدند

طی روزهای اخیر محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار از توقیف سه سایت گران‌فروش بلیت هواپیما خبر داد و گفت: براساس ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 30 ویژه فرودگاه‌های تهران به شرکت‌های هواپیمایی، «شرکت‌های موج زمزم، چارتر 724 و زیرمجموعه‌های آن و گروه نرم افزاری آپ» به علت گران فروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند.

در راستای انتشار این خبر شرکت «آپ» جوابیه‌ای انتشار داد و اعلام کرد که این شرکت دخالتی در قیمت‌گذاری بلیت‌ها ندارد و آنچه که قیمت‌گذاری می‌شود برای فروش، توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود.

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هوایپمایی کشور در خصوص صحت چنین روندی به خبرنگار مهر، گفت: قطعاً چنین موضوعی صحت ندارد و این اپلیکیشن باید براساس قوانین اجازه فروش بلیت را برای شرکت‌های هوایی صادر کند و برای گران‌فروشی هیچ بهانه‌ای مورد تأیید نخواهد بود.

به گزارش مهر، وضعیت بازار بلیت هواپیما هر روز آشفته‌تر از روز گذشته می‌گذرد، اختلاف نظر سازمان و ارگان‌ها برای نحوه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما موجب شکایت مسافرین این صنعت حمل و نقل شد و به نظر می‌رسد با موقوف‌الاجرا شدن حکم دیوان عدالت اداری، شرکت‌های هوایی از قانون قبلی پیروی نمی‌کنند و براساس دلخواه خود بلیت را قیمت‌گذاری و در بازار عرضه می‌کنند؛ با نزدیک شدن به عید نوروز میزان پروازها قطعاً با افزایش روبه رو خواهد شد که برای سامان یافتن نیازمند اقدامات جدی از سوی سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان