در ابتدای 2024 با شروع سال نو چینی، با استقبال بیسابقه چینیها از سفرهای خارجی، نهتنها از سال 2019 پیشی گرفتند بلکه فراتر از آن رفتند و تحرکی مهم در گردشگری بینالملل ایجاد کردند. آمارهای ارائهشده از سوی سایتهای معتبر گردشگری چینی نشان میدهد ورود چینیها در سال نو چینی به بالاترین سطح قبل از کووید رسیده است. و اپراتورهای بزرگ مسافرتی چینی خبر از هجوم گردشگران چینی به آسیای جنوب شرقی پس از بازگشت آنها به سفرهای خارجی میدهند. دسترسی بدون ویزا برای گردشگران چینی به کشورهای جنوب شرقی آسیا باعث افزایش ترافیک شد و از زمانی که پکن محدودیتهای شدید کووید را در اوایل سال 2023 لغو کرد و مرزهای چین را که به مدت سه سال بسته بود، گشود چینیها بیش از گذشته به گردشگری جهان بازگشتند. این افزایش همچنین کشورهایی را که صنایع گردشگری آنها به چینیها و هزینههای آنها متکی است، به آرامشی در این صنعت رسانده است، اگرچه چشمانداز بهبود پایدار در سفرهای خارج از کشور تحتالشعاع اقتصاد کند سرزمین اصلی و بازار مالی بیثبات است که باعث شده است مصرفکنندگان کمی در مخارج محتاطتر شوند.
تحلیلگران HSBC نوشتند، بهرغم بادهای مخالف اقتصاد کلان، ما معتقدیم که شهروندان چینی همچنان مایلند برای تجارب مرتبط با سفر هزینه کنند. ما فکر میکنیم هزینههای مربوط به سفر میتواند از این مصرف کلی داخلی پیشی بگیرد. همچنین بر اساس اعلام وبسایت مسافرتی Trip.com، تعداد بازدیدکنندگان چینی از هنگکنگ، ماکائو، ژاپن و کرهجنوبی، رزروهای سنگاپور، تایلند و مالزی روی هم از 10 تا 17 فوریه در مقایسه با سال جدید چینی در سال 2019 بیش از 30درصد افزایش یافت. البته تعطیلات چینی در سال 2024 مانند سال گذشته یک روز بیشتر از سال 2019 بود و به 8 روز رسید.
طبق گزارش پلتفرم مسافرتی چینی LY.com، با انعکاس افزایش معافیت از ویزا، رزرو هتل برای بانکوک در بازه زمانی 10 تا 13 فوریه نسبت به سال قبل سه برابر شد، در حالی که رزرو برای سنگاپور 9 برابر شد. علیپی گفت که هزینههای سفر به سنگاپور، تایلند و مالزی روی پلتفرم پرداخت موبایل چینی Alipay در بازه زمانی 9 تا 12 فوریه 7.5درصد نسبت به سطح سال 2019 و تقریبا هفت برابر سال گذشته افزایش یافته است. به گفته این شرکت، با این حال، کل هزینههای مصرفکننده تنها به 82درصد از سطح چهار سال قبل بهبود یافته است. اما علاوه بر شرق آسیا، خاورمیانه هم از ورود چینیها سود سرشاری به دست آورد. به گفته Trip.com، با جستوجوی چینیها برای ماجراجوییهای جدید، «خاورمیانه» یک مقصد محبوب در سال نو چینی است، بهطوری که سفر به عربستان سعودی نسبت به سال 2019 بیشتر شده و رزرو به امارات متحده عربی 60درصد افزایش یافته است.
در «ماکائو» با بیش از یک میلیون بازدیدکننده چینی در تعطیلات، نرخ اشغال هتل به 95درصد افزایش یافت. در سراسر مرز هنگکنگ، بیش از 1.2 میلیون گردشگر چینی از این شهر در سال جدید چینی بازدید کردند و نرخ اشغال هتلها در چند روز اول به 90درصد رسید و این امر باعث تقویت اقتصاد این شهر شد. حدود یک هزار و 980 تور گروهی از سرزمین اصلی چین در تعطیلات از هنگکنگ بازدید کردند. هزینه سفر نیز در سال نو چینی از سطح قبل از کووید فراتر رفت. فعالیتها و هزینههای سفر چینیها در طول تعطیلات سال نو به بالاتر از سطح قبل از همهگیری جهش کرد، که نشانهای از بهبود مصرف در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.
براساس دادههای وزارت فرهنگ و گردشگری چین، حدود 474میلیون سفر داخلی در طول این جشنواره هشتروزه انجام شد که نسبت به سال قبل 34.3درصد افزایش داشت. همچنین، دادهها نشان میدهند که گردشگران نزدیک به 632.7 میلیارد یوآن (87.95 میلیارد دلار) در سفرهای تعطیلات داخلی هزینه کردهاند که نشاندهنده جهش سالانه 47.3 درصدی است. تلویزیون مرکزی چین به نقل از این وزارتخانه گفت که سفرهای داخلی نسبت به مدت مشابه در سال 2019 حدود 19درصد افزایش داشته در حالی که هزینهها 7.7درصد افزایش یافته است. به گزارشی از بلومبرگ، هزینه سفر و مصرفکنندگان در چین در تعطیلات سال نو چینی از سطح قبل از همهگیری کووید-19 فراتر رفت. در همین حال، سرمایهگذاری مستقیم مشاغل خارجی در چین در سال گذشته با کمترین میزان از اوایل دهه 1990 افزایش یافت.
بر اساس گزارش فایننشال نیوز تحت حمایت بانک مرکزی، بانکهای چینی ممکن است نرخ اولیه وام را در این ماه کاهش دهند. گردشگران چینی در هفته تعطیلات امسال 70درصد بیشتر از سال 2019 برای غذا و نوشیدنی خرج کردند. دادههای Ant Group نشان میدهد که در طول اولین فصل سفر سال نو چینی (CNY) پس از همهگیری کووید-19، بهویژه در گردشگری فرامرزی، هزینههای مصرفکننده افزایش قابلتوجهی داشته است. یک کمپین جهانی از دسامبر سال 2023 در شبکه تجاری Alipay برای جذب گردشگران چینی در حال برگزاری است. در هفته تعطیلات CNY بین 9 و 12 فوریه، تعداد تراکنشهای انجامشده توسط کاربران Alipay در خارج از کشور 7درصد از سال 2019 پیشی گرفت در حالی که هزینه مصرفکننده به 82درصد از سطح سال 2019 یا 2.4 برابر سال 2023 بهبود یافت. ارتباطات اقتصادی-اجتماعی نزدیکتر بین هنگکنگ، ماکائو و سرزمین اصلی، سیاستهای جدید بدون ویزا از مقاصد اصلی جنوب شرقی آسیا و بهبود ظرفیتهای پروازهای بینالمللی، محرکهای کلیدی رونق سفرهای فرامرزی هستند.
در حالی که مقاصد محبوب آسیا دنبالکنندگان مشتاق خود را حفظ میکنند، مقاصد دورتر در اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمالی نیز در حال افزایش هزینههای مسافران چینی هستند. بر اساس برآورد علیپی هنگکنگ، ژاپن، ماکائو، تایلند، مالزی، سنگاپور، کرهجنوبی، فرانسه، استرالیا و کانادا بهترین مقاصد برای مسافران چینی به لحاظ هزینه هستند. تایلند، مالزی و سنگاپور در مجموع شاهد افزایش 7.5درصدی نسبت به سال 2019 و جهش 580 درصدی نسبت به سال 2023 بودهاند که تایلند و مالزی بیشترین افزایش را نشان میدهند. علاوه بر این، گردشگران چینی علاقه خود را از فعالیتهای سنتی مانند خرید و گشت و گذار در مکانهای گردشگری به تجربه محلی فراگیرتر و منحصربهفرد گسترش میدهند. در سراسر جهان در هفته CNY، گردشگران چینی 70درصد بیشتر از سال 2019 برای غذا و نوشیدنی خرج کردند و از نقاط مهم مرکز شهر به میراث محلی خارج از مسیر رفتند.
تعطیلات سال نو امسال، دومین تعطیلات کشور پس از لغو ناگهانی سیاست سختگیرانه همهگیری کووید صفر در اواخر سال 2022 بود که هزینههای مصرفکننده را کاهش داد و اعتماد کسب و کار را از طریق قرنطینههای فوری و طولانی تحتتاثیر قرار داد. بازارهای سرزمین اصلی چین، پس از تعطیلات سال نو چینی، در شاخص بورس ترکیبی شانگهای 0.28درصد و در شاخص ترکیبی بورس شنژن 1.16درصد افزایش یافتند.
چالشهای اقتصادی چین
این دادههای قوی در زمانی به دست میآید که سیاستگذاران در چین برای تقویت مصرف داخلی تلاش میکنند، زیرا این کشور با فشارهای کاهش تورم مواجه است. سال نو چینی مهمترین تعطیلات چین است و اغلب به عنوان معیاری کلیدی برای سنجش مصرفکنندگان در این کشور دیده میشود. با این حال، پایداری افزایش سفر نامشخص است زیرا درآمد گردشگری در هر سفر همچنان پایینتر از سطح قبل از همهگیری باقی مانده است. تینگ لو، اقتصاددان ارشد چین در Nomura، گفت: آخرین دادههای تعطیلات نشان میدهد که تقاضای متوقف شده قابلتوجهی برای آزاد شدن وجود دارد. طبق محاسبات Nomura، در حالی که کل هزینهها افزایش یافته بود، میانگین هزینه در هر سفر نسبت به سال 2019 حدود 9.5درصد کاهش داشت. تحلیلگران گلدمن ساکس همچنین به دوره تعطیلات «کمی طولانیتر از معمول» در سالجاری اشاره کردند که به گفته آنها به رکورد گردش مسافر بینمنطقهای کمک کرد و سفرهای طولانیمدت را تشویق کرد.
دادههای تعطیلات پس از ماهها تلاش مقامات برای شروع رشد در مواجهه با بحران طولانیمدت بخش املاک، افزایش بیکاری جوانان و کندی جهانی که تقاضا برای کالاهای چینی را تحتتاثیر قرار داده است، منتشر میشود. سیاستگذاران در ماههای اخیر مجموعهای از اقدامات هدفمند و همچنین انتشار عمده میلیاردها دلار اوراق قرضه دولتی را با هدف افزایش هزینههای زیرساختی و تحریک مصرف اعلام کردهاند. اما این، و اعلامیههای اخیر از جمله کاهش نرخ بهره بانک مرکزی و اقداماتی برای تقویت وامدهی، تاکنون تاثیر چندانی نداشته است و قیمتهای مصرفکننده در ژانویه با سریعترین نرخ خود در بیش از 14 سال گذشته کاهش یافته است.