دلیل خوردن آب بعد از قهوه ؛ آب کنار قهوه اسپرسو

در بسیاری از کافی شاپ‌ها هنگامی که مشتریان یک فنجان قهوه سفارش می‌دهند مشاهده شده که به همراه قهوه یک لیوان آب نیز سرو می‌شود. دلیل خوردن آب بعد از قهوه به آداب و اصول سرو صحیح قهوه برمی‌گردد.

 رسمی که اولین بار از کشور ایتالیا آغاز گردید و امروزه بسیاری از عاشقان قهوه قبل یا بعد از خوردن قهوه‌های بسیار غلیظی مانند اسپرسو، قهوه ترک و یا فرانسه تمایل به نوشیدن آب دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر این رسم قدیمی پرداخته و ببینیم که دلیل خوردن آب قبل و بعد از قهوه چیست.

بررسی دلیل خوردن آب بعد از قهوه

حتماً بارها بعد از خوردن قهوه به خصوص قهوه روبوستا که از کافئین بیشتری نسبت به قهوه عربیکا برخوردار است احساس خشکی در دهانتان داشته‌اید! البته جای نگرانی وجود ندارد چرا که این خشکی دهان به خاطر اثرات قهوه است. دیورتیک بودن قهوه باعث می‌شود تا بدن به تولید ادرار بیشتری پرداخته و در نتیجه الکترولیت‌ها و آب بدن از دست برود.

البته به جز این مورد، قهوه موجب تحریک شدن سیستم عصبی مغز شده و در نهایت اسید معده بیشتری ترشح می‌گردد. بنابراین ممکن است بعد از سرو قهوه اسید معده بیش از حد ترشح شده و احساس سوزش در ناحیه معده داشته باشید.

بر همین اساس می‌توان گفت که دلیل خوردن آب بعد از قهوه یک دلیل علمی بوده و منافع بسیاری را به دنبال دارد. در درجه اول خوردن آب باعث کاهش تلخی قهوه شده و خشکی دهان را نیز برطرف می‌کند. همچنین آب می‌تواند به ایجاد تعادل در اسید معده کمک کرده و باعث پیشگیری از سوزش آن شود.

به راستی آب کنار قهوه برای چیست؟

به گزارش واکاکافی، قهوه بازها به خوبی می‌دانند که چگونه از سرو قهوه‌ خود حداکثر لذت را ببرند. نوشیدن یک لیوان آب بعد از قهوه هرچند راهکار بسیار ساده‌ای است اما باعث می‌شود تا بعد از خوردن قهوه احساس بهتری داشته باشید.

هر زمان که به نوشیدن قهوه می‌پردازید بدن شما مقداری آب از دست می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا بعد از سرو آن دچار افزایش اسید معده شده یا احساس خشکی دهان داشته باشید. بنابراین بهتر است بعد از نوشیدن قهوه یک لیوان آب مصرف کنید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود. البته آب سموم و اثرات مضری را که در قهوه وجود دارد را نیز کاهش داده و می‌توانید تنها از منافع قهوه بهره‌مند شوید.

آب همراه قهوه طعم و عطر مطلوب قهوه را حفظ کرده و در عین حال به شما کمک می‌کند تا بدنتان را هیدراته نگه دارید. ترکیبی فوق العاده که جوانب مثبت قهوه را به شما هدیه داده و اثرات مضر آن را خنثی می‌کند.

خوردن آب قبل یا بعد از خوردن قهوه؟ کدام بهتر است؟

تا این بخش از مقاله با چند دلیل خوردن آب بعد از قهوه آشنا شدید اما برخی ترجیح می‌دهند قبل از سرو قهوه آب بنوشند. بنابراین دوباره این سوال پیش می‌آید که خوردن آب قبل از قهوه بهتر است یا بعد از آن؟ بسیاری معتقدند که خوردن آب ممکن است به مزه قهوه و لذت بردن از اثرات آن لطمه بزند.

اما بهتر است بدانید که نوشیدن آب قبل از سرو قهوه بدن را برای دریافت مواد مغذی آماده کرده و از ایجاد ترشح اسید در معده جلوگیری می‌کند. بنابراین بعد از خوردن قهوه دیگر در معده خود احساس سوزشی نخواهید داشت و از اثرات زیان بار قهوه در امان خواهید بود. نوشیدن آب بعد از قهوه هم دارای مزایای بسیاری است چرا که خاصیت دیورتیک قهوه را خنثی کرده و الکترولیت‌ها و آب از دست رفته بدن را جبران می‌کند.

اینکه شما بخواهید آب را قبل یا بعد از قهوه بنوشید کاملاً به ذائقه خودتان بستگی دارد. یک امتحان ساده کافی است تا بدانید خوردن آب قبل از سرو قهوه جذاب است یا بعد از آن!

چرا کنار اسپرسو آب میگذارند؟

سرو قهوه هم مانند غذا خوردن رسم و آداب مخصوصی دارد. بسیاری از قهوه‌های تلخ و نسبتاً غلیظ اغلب بدون شیر و شکر مصرف شده و بایستی حتماً همراه یک لیوان آب سرو شوند. در کافی شاپ‌ها معمولاً قهوه‌هایی مانند قهوه ترک، اسپرسو دبل و اسپرسو تک را به همراه آب برای مشتریان سرو می‌کنند.

مهم‌ترین دلیل خوردن آب بعد از قهوه به تلخی و سنگینی قهوه مربوط شده که بعد از سرو آن مزه دهان کمی گس می‌شود. بدین ترتیب مصرف مقداری آب باعث می‌شود تا هم مزه دهان متعادل شده و هم دندان‌ها در معرض فساد و خرابی قرار نگیرند.

همچنین اگر قبل از سرو قهوه ترک یک لیوان آب بنوشید فضای دهان تمیزتر شده و آماده دریافت طعم مطلوب قهوه می‌گردد. همانطور که می‌دانید اغلب قهوه‌دوستان قهوه را به دلیل خاصیت چربی سوزی و کالری کمی که دارد مصرف می‌کنند. بنابراین بهتر است با خوردن آب نه چندان سرد و گرم به افزایش این خاصیت قهوه کمک نمایید.

مهمترین دلیل گذاشتن آب کنار قهوه ترک

قهوه ترک از جمله قهوه‌های سنگین و نسبتا تلخ به شمار می‌آید که بایستی حتماً به همراه یک لیوان آب سرو شود. همچنین به دلیل اینکه عملیات دم‌آوری این قهوه مستقیماً درون آب صورت می‌گیرد دارای ذراتی با عنوان لرد است. بر همین اساس با مصرف آب بعد از خوردن قهوه ترک، ذرات لرد از روی دندان‌ها تمیز خواهد شد.

البته مهم‌ترین دلیل گذاشتن آب کنار قهوه ترک به آداب و رسم قدیمی ترک‌ها نیز مربوط است. از آنجایی که مردم ترک مهمان نواز و خونگرم هستند در هنگام ورود مهمان ناخوانده از او با یک فنجان قهوه ترک به همراه آب پذیرایی می‌کنند. چنانچه مهمان پیش از سرو قهوه ابتدا آب را بنوشد نشان دهنده گرسنگی او است. بنابراین بدون سوال از مهمان متوجه این امر شده و غذایی را برای وی فراهم می‌کنند.

بعد از سرو قهوه چه بخوریم؟

در واقع آب بهترین موردی است که بعد از سرو قهوه می‌توانیم آن را مصرف کنیم. همانطور که در بسیاری از کافه‌ها و حتی مهمانی‌ها دیده‌اید در کنار قهوه‌های غلیظ و تلخ یک لیوان آب نیز سرو می‌شود. دلیل خوردن آب بعد از قهوه جدا از اینکه یک رسم قدیمی است از لحاظ علمی هم فوایدی برای بدن به همراه دارد.

بعد از نوشیدن قهوه زبان و دندان‌ها متاثر از رنگ آن، دچار تغییر رنگ می‌شوند. بنابراین بعد از سرو قهوه با مصرف یک لیوان آب می‌توانید به سلامت دندان‌های خود کمک کنید. ضمن اینکه وجود طعم قهوه در دهان ممکن است تاثیر نامطلوبی بر دیگر مزه‌های مواد غذایی بگذارد. در واقع با خوردن آب بعد از قهوه می‌توانید به تمیز شدن دهان و پاک شدن مزه قهوه از روی زبانتان کمک کنید.

البته به جز آب گزینه‌های دیگری مانند شکلات و شیرینی وجود دارد که می‌توانید بعد از نوشیدن قهوه آنها را مصرف کنید. اما بهتر است مواد غذایی مورد نظر دارای املاحی مانند پتاسیم و منیزیم باشند تا اثرات کافئین موجود در قهوه را کاهش دهند.

بررسی دلیل خوردن آب قبل از قهوه

با چند دلیل خوردن آب بعد از قهوه آشنا شدید اما بهتر است در این بخش از مقاله به بررسی دلیل خوردن آب قبل از قهوه نیز بپردازیم.

همانطور که می‌دانید زبان با دارا بودن پرزهای چشایی بسیار زیاد به ما این امکان را می‌دهد تا طعم مواد غذایی مختلفی را که مصرف می‌کنیم به یاد بیاوریم. آب به عنوان یک ماده نوشیدنی سالم نقش مهمی در شستشوی پرزهای چشایی زبان دارد. بنابراین قبل از سرو قهوه با مصرف یک لیوان آب طعم و مزه‌های مواد غذایی باقیمانده در دهان را از بین خواهیم برد. اکنون می‌توانیم با تمام وجود از عطر و طعم بی‌نظیر قهوه خود لذت ببریم.

خوردن آب بعد از قهوه یا قبل از قهوه

همانطور که اشاره شد خوردن آب قبل یا بعد از سرو قهوه یک امر کاملاً سلیقه‌ای بوده و می‌توانید با توجه به میل و ذائقه خود تصمیم گیری کنید. اما برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها توصیه می‌شود حتی الامکان بعد از سرو قهوه مقداری آب بنوشید تا رنگ و لکه‌های ناشی از خوردن قهوه از روی دندان‌های شما تمیز شود.

آب همراه قهوه گرم باشد یا سرد؟

برخی ترجیح می‌دهند که قهوه خود را همراه با آب سرد و تکه‌های یخ مصرف کنند که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود. بهتر است آبی که همراه قهوه استفاده می‌شود نه چندان سرد و نه چندان گرم باشد. سردی بیش از حد آب باعث عدم پاکسازی درست سطح زبان شده و چشیدن مزه مطلوب قهوه را به تعویق می‌اندازد. آب داغ یا خیلی گرم نیز باعث آسیب به سطح زبان می‌شود. بنابراین بهتر است آب مورد مصرف دمای محیط و ولرم باشد.

سخن پایانی

در این مقاله با چند دلیل خوردن آب بعد از قهوه و قبل از قهوه آشنا شدید. البته سرو یک لیوان آب همراه قهوه جزو آداب و رسوم این نوشیدنی بین المللی به شمار می‌آید. آدابی که با رعایت آن می‌توان از حداکثر طعم مطلوب قهوه و خواص آن برخوردار شد. همچنین نوشیدن آب کمک می‌کند تا از اثرات منفی قهوه مانند خاصیت دیورتیک و کافئین بیش از حد آن در امان بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان