سفیر سابق امریکا که ۴۰ سال جاسوس کوبا بود / اعتراف ناگهانی در دادگاه / FBI چگونه او را به دام انداخت؟

او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به عنوان سفیر امریکا در بولیوی و به مدت ۲۵ سال در چندین سمت مهم دولتی از جمله در شورای امنیت ملی خدمت کرد.

سفیر سابق امریکا به طور ناگهانی به جاسوسی برای کوبا به مدت 40 سال اعتراف کرد.

به گزارش عصرایران،‌ این دیپلمات سابق سمت های مهمی را در کارنامه کاری خود دارد که از جمله می توان به سفیر سابق امریکا در بولیوی اشاره کرد.

"ویکتور مانوئل روشا" (73 ساله) متهم است از سال 1981 یعنی از زمانی که در وزارت خارجه آمریکا کار می کرد مخفیانه اطلاعات به دولت کوبا منتقل می کرد.

مانوئل روشا روز پنجشنبه گذشته در دادگاه میامی امریکا با تغییر سخنانش، اتهامات خود را قبول و اعتراف کرد. او قبلا اصرار داشت بی گناه است.

دادگاه قرار است در جلسه 12 آوریل آینده حکم نهایی خود را درباره دیپلمات سابق صادر کند.

این یکی از برجسته‌ترین پرونده‌های جاسوسی بین کوبا و ایالات متحده به شمار می آید.

 "ویکتور مانوئل روشا سفیر سابق امریکا

به گزارش میامی هرالد، جلسه دادگاه روز پنجشنبه قرار بود حول محور نحوه برخورد با اسناد محرمانه مرتبط با این پرونده باشد اما مانوئل روشا، وکلایش و دادستان‌ها،‌ همه را غافلگیر کردند. آنها از معامله‌ای میان دو طرف خبر دادند که براساس آن متهم به گناه خود اعتراف کرد.

وقتی قاضی زن (بث بلوم) از متهم پرسید که آیا می‌خواهد به ارتکاب جرم، اعتراف کند پاسخ داد: " عالی جناب،‌ من موافقم".
این یعنی او اعتراف به ارتکاب جرم را قبول کرد.

وی متهم به نقض قانون ثبت نام ماموران خارجی با فعالیت به عنوان یک عامل خارجی، کلاهبرداری الکترونیک و اظهارات نادرست برای دریافت پاسپورت آمریکایی است.

شواهد جمع‌آوری‌شده توسط بازرسان شامل ضبط‌ های محرمانه‌ای از "مانوئل روشا" است که در آنها، اعتراف می‌کند برای دهه‌ها برای کوبا کار می‌کرد، از فیدل کاسترو، رهبر کوبا را به‌عنوان «فرمانده» تمجید می‌کند و ایالات متحده امریکا را «دشمن» می‌خواند.

 "ویکتور مانوئل روشا سفیر سابق امریکا

اکنون به نظر می رسد که او و تیم حقوقی اش به این باور یکسان رسیده اند که اعتراف به جرم عاقلانه ترین گزینه است.

بر اساس آنچه اتفاق افتاد، مانوئل روشا اکنون باید اتهامات دولت ایالات متحده امریکا را بپذیرد که براساس آن،‌ تقریباً تمام دوران حرفه ای خود را در وزارت خارجه آمریکا از جمله به هنگام خدمت در شهرهای زیادی از جمله هاوانا کوبا و بوئنوس آیرس آرژانتین برای کوبای کمونیستی کار کرده بود. در حالی که در همان زمان در دستگاه دیپلماسی آمریکا ارتقا می یافت.

هنوز هیچ بحثی در دادگاه در مورد اینکه مانوئل روشا چه حکمی خواهد گرفت یا اینکه آیا او در ازای همکاری با مقامات قضایی آمریکایی توافق نامه ای را پذیرفته در دادگاه مطرح نشده است.

"جیمز اولسون" رئیس سابق بخش ضد جاسوسی سیا به بی‌بی‌سی گفت این مورد نشان می‌دهد که چگونه سرویس‌های اطلاعاتی کوبا از دولت آمریکا پیشی گرفته‌اند.
اولسون گفت: "آنها ما را کنترل کردند و ما را شکست دادند. این یکی از دلایلی است که من شخصا از سرویس اطلاعاتی کوبا متنفرم زیرا آنها موفق شدند علیه ما کار کنند."

وی در مورد این دیپلمات مجرم، وی را اینگونه توصیف کرد: "او خائن است. به کشور ما خیانت کرد. فکر نمی‌کنم دوباره نور خورشید را ببیند (یعنی تمام عمر در زندان خواهد ماند).

 

فیلم ضبط شده توسط مامور اف بی آی از  "ویکتور مانوئل روشا" سفیر سابق امریکا وقتی درباره کار کردن برای کوبا تعریف می کرد

سفیر سابق امریکا که 40 سال جاسوس کوبا بود

روابط بین ایالات متحده و کوبا از زمانی که فیدل کاسترو، رهبر کمونیست، بیش از 60 سال پیش، دولت مورد حمایت ایالات متحده را سرنگون کرد، متشنج است.
ایالات متحده در دهه 1960 یک تحریم تجاری علیه کوبا اعمال کرد.

با این حال باراک اوباما و رائول کاسترو سران وقت امریکا و کوبا در سال 2015 اقداماتی را برای عادی سازی روابط دو کشور انجام دادند اما جانشین اوباما یعنی ترامپ، بسیاری از این اقدامات را پس گرفت و تحریم ها را دوباره علیه کوبا بازگرداند.

دیپلمات آمریکایی مانوئل روشا در کلمبیا به دنیا آمد، در شهر نیویورک بزرگ شد و از دانشگاه های ییل، هاروارد و جورج تاون مدرک گرفت.

به گفته دادستانی، او از سال 1999 تا 2002 به عنوان سفیر ایالات متحده در بولیوی و به مدت 25 سال در چندین سمت مهم دولتی از جمله در شورای امنیت ملی خدمت کرد. او علاوه بر بولیوی، در آرژانتین، هندوراس، مکزیک و جمهوری دومینیکن نیز سمت های دیپلماتیک داشت.

او پس از ترک خدمت دیپلماتیک، به عنوان مشاور ویژه فرماندهی جنوب ارتش امریکا در یک موقعیت مشاور خصوصی پرسود به کار ادامه داد. این بخش بر کوبا نظارت داشت.

در نوامبر 2022، یک مامور مخفی FBI از طریق واتس اپ با مانوئل روشا تماس گرفت و ادعا کرد که نماینده سرویس های اطلاعاتی کوبا است و به او نامه نوشت تا پیامی از "دوستان شما از هاوانا" ارائه دهد.

روشا موافقت کرد که چندین بار با مامور مخفی ملاقات کند. از جمله یک بار در یک فودکورت. او گفت که این مکان را انتخاب کرد زیرا طبق اسناد دادگاه "امکانی برای دیدن من و آشنایی با من وجود نداشت".

در طی سه جلسه با مامور مخفی FBI، روشا شروع به افشای جزئیاتی در مورد جزئیات کار خود برای سرویس امنیتی کوبا کرد.
گفته می شود که مانوئل روشا از کلمه "ما" برای توصیف کوبا و خودش استفاده کرده بود.

وقتی مامور مخفی که خود را به عنوان یک جاسوس کوبایی نشان می داد، از او پرسید: "هنوز با ما هستی؟"، روشا برآشفت و پاسخ داد که از اینکه وفاداری او زیر سوال رفته است "عصبانی" است. روشا گفته بود: "مثل این است که مردانگی ام را زیرسوال ببری".

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان