محققان: جوشاندن می‌تواند یک راه ساده برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب باشد

پژوهشگران می‌گویند لازم نیست حتماً آب را قبل از نوشیدن بجوشانید، اما این مطالعه نشان می‌دهد حذف میکروپلاستیک‌ها در مقیاسی گسترده راهی ساده دارد.

ذرات ریزپلاستیک به‌طرز هشداردهنده‌ای در همه‌جا پیدا می‌شوند و رهاشدن از آن‌ها تقریباً غیرممکن است. دانشمندان آن‌ها را در غذا، شیر مادر، جفت جنین و حتی ابرها پیدا کرده‌اند. اما حالا یک پژوهش جدید دریافته که راه ساده‌ای برای کاهش ذرات میکروپلاستیک در آب آشامیدنی وجود دارد: جوشاندن آن.

به گزارش دیجیاتو، پژوهشگران در مقاله‌ای در ژورنال Environmental Science & Technology Letters گفته‌اند جوشاندن و فیلترکردن آب تا 90 درصد ذرات میکروپلاستیک را حذف می‌کند. آن‌ها می‌گویند این ذرات را می‌توان در 129 نمونه از 159 نمونه آب لوله‌کشی در 14 کشور دنیا پیدا کرد. عده دیگری از پژوهشگران قبلاً از وجود مقادیر بالای نانوپلاستیک در آب بطری ابراز نگرانی کرده بودند.

آثار این ذرات ریزپلاستیک روی سلامت انسان مشخص نیست. برخی پژوهشگران به تعدادی از ریسک‌های ممکن در اثر تماس با میکروپلاستیک‌ها اشاره می‌کنند. برای مثال، سازمان جهانی بهداشت اخیراً یک گزارش از این گمانه‌زنی‌ها منتشر کرده است.

اما تحقیقات بیشتری برای درک عواقب میکروپلاستیک برای سلامتی نیاز است. علم معمولاً سرعت پایینی دارد و شکل‌گیری یک چشم‌انداز از آثار ذرات ریزپلاستیک زمان می‌برد. با تمام این‌ها، بهترین توصیه این است که چیزهای غیرطبیعی در غذاها و نوشیدنی‌های خود را تا جای ممکن محدود کنیم.

چرا جوشاندن آب ذرات میکروپلاستیک را حذف می‌کند؟

پژوهشگران چینی برای مطالعه حاضر، آب لوله‌کشی را با تمام مواد معدنی و شیمیایی متداول در آن، به‌علاوه میکروپلاستیک‌ها شبیه‌سازی کردند. آن‌ها می‌خواستند بفهمند آیا جوشاندن آب می‌تواند در حذف ذرات میکروپلاستیک مؤثر باشد یا نه.

نتیجه شگفت‌آور بود؛ مخصوصاً در آب «سخت»، یعنی آب با غلظت‌های بالای موادی نظیر کلسیم و منیزیم. اگر دما به‌اندازه کافی بالا باشد، کلسیم کربنات (که معمولاً در آب‌های لوله‌کشی وجود دارد) جامد می‌شود و مانند یک پوسته ذرات ریز پلاستیک را احاطه می‌کند. بنابراین به‌سادگی می‌توان این ذرات را با یک فیلتر ساده، مانند فیلتر قهوه، جدا کرد.

کارایی جوشاندن آب در حذف میکروپلاستیک‌ها به کیفیت آب منطقه زندگی شما و سختی یا نرمی آن بستگی دارد.

آیا باید آب را بجوشانیم؟

پژوهشگران می‌گویند مطالعات بیشتری لازم است تا مزایای جوشاندن آب و جداسازی ذرات پلاستیک با این روش مشخص شود. کیفیت آب و مقادیر میکروپلاستیک در آن برای هر منطقه‌ای از دنیا متفاوت است. به همین علت، فایده انجام این کار کاملاً به محل زندگی شما وابسته است.

پژوهشگران می‌گویند هدف آن‌ها از این مطالعه این بود که انگیزه‌ای برای مطالعات بیشتر روی میکروپلاستیک‌ها ایجاد کنند. اما جوشاندن آب کار ساده‌ای است و مزایای دیگری نیز دارد؛ ازجمله کشتن میکروب‌ها، انگل‌ها و باکتری‌های مضر که ممکن است در آب لوله‌کشی وجود داشته باشند.

اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، باید 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا مواد جامد تشکیل‌شده ته‌نشین شوند. سپس بگذارید آب خنک شود. بعد از آن می‌توانید ذرات را با یک فیلتر جدا کنید.

بااین‌حال، پژوهشگران می‌گویند جوشاندن آب ضروری نیست، مخصوصاً به این دلیل که این روش احتمالاً در آب‌های نرم‌تر کارایی زیادی ندارد. اما آن‌ها خوشحال هستند که نشان داده‌اند حذف میکروپلاستیک‌ها می‌تواند راه‌حلی بسیار ساده داشته باشد. حذف کامل ذرات میکروپلاستیک از آب غیرممکن است؛ اما با این کار می‌توان تغییری بزرگ و گسترده در نقش میکروپلاستیک‌ها در دنیای ما ایجاد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان