سخنگوی شورای شهر تهران: در ماجرای حریق مترو شوش، مدیریت شهری ۱۰۰ درصد مسئول است/ در جمع آوری دست فروشان شاهد قمه کشی بودیم

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:  ما باید از تجربیات درست دنیا استفاده کنیم، شهرداری نمایندگی بسیاری از امور را در شهرها برعهده دارد. اما اینکه تسهیلات ویژه برای موتورسیکلت های برقی در نظر گرفته شود، وظیفه شهرداری نیست بلکه به دنبال این رفته که از موتورسیکلت های برقی حداقل برای استفاده در بخش موتورهای کار استفاده شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد سرانجام برگزاری نمایشگاه کناب در شهر آفتاب، ساماندهی محدود تئاتر شهر و حادثه شب گذشته در متروی تهران توضیحاتی ارائه داد.
 
به گزارش ایسنا؛ علیرضانادعلی در نشست خبری عصر امروز خود که به میزبانی شهرداری منطقه 12 در باغ نگارستان برگزار شد، با بیان اینکه در بودجه ریزی 1403، اولویت اصلی شهر تهران را توسعه حمل و نقل عمومی درنظر گرفتیم ، گفت: در برنامه ریزی اولویت را به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم و متناسب با همین موضوع در بودجه سال 1402 خرید واگن‌ها، توسعه مترو و خرید اتوبوس، تاکسی و ون مورد توجه قرار گرفت در مجموع 1403 سال به ثمر نشستن این قراردادها است.
 
همچنین در برنامه چهار ساله چهارم حمل و نقل را به عنوان موضوع اصلی در نظر گرفته ایم و در ادامه امسال، در سال آینده نیز به حمل و نقل توجه شده است.
 
وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی اقدامات شهرداری تهران به مردم گفت: شهرداری تهران در حوزه عمرانی، پسماند، ساماندهی دستفروشان و... اقداماتی داشته است که نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق آن به شهروندان می‌بایست اقدام شود.
 
سخنگوی شورای شهر تهران در مورد حادثه شب گذشته در متروی تهران با بیان اینکه شورای شهر تهران به طور جدی پیگیر موضوع است گفت: لازم است که مدیران به موقع عذرخواهی کنند و تلاش برای عدم تکرار موضوع باید در دستور کار قرار گیرد البته مدیریت شهری تمام تلاش خود را کرده و نسبت به نوسازی و خرید قطعات اقدام کردند و اورهال واگن‌ها را در دستور کار قرار دادند . درباره حادثه شب گذشته نیز با معاون شهردار صبحت کردیم و گزارش آن به شورای شهر هم خواهم داد اما آنچه که به ما گفتند اینکه دمای ترانس بالا می رود و دچار حریق می‌شود اما مدیریت 100 درصد مسئول است.
 
وی در مورد ساماندهی تئاترشهر با بیان اینکه چهارراه ولیعصر پرترددترین چهارراه کشور است، تأکید کرد: پرتردد ترین چهارراه کشور در نقطه ای قرار داد که بوستان دانشجو در آن واقع شده و سال‌های سال محل عبور و مرور افراد بوده است. تئاتر شهر پمپاژ فرهنگی در حوزه نمایشی به شمار می رود و بنای آن بنای میراثی است و احکام میراث فرهنگی در محیط اطراف این بنا باید رعایت شود.
 
وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی در دوران کرونا ، آنچنان که باید جلوی دست فروشی گرفته نشد و قطعاً بنده نیز همین تصمیم را می گرفتم که چرخه اقتصاد خانوار دست فروشان با مشکل مواجه نشود اما پس از این ایام باید شرایط به حالت اولیه بازمی‌گشت. بساط‌گستران اطراف فضای شهر و رها شدگی موضوع جمع آوری دست فروشان باعث شد، هر زمانی مسئولان ورود پیدا کردند مقاومت زیادی را شاهد باشیم. ما در جمع آوری دست فروشان شاهد قمه کشی بودیم.
 
نادعلی با بیان اینکه تغییر فضای تئاتر شهر توسط برخی رسانه ها به معنای دیوارکشی تلقی شد در صورتی که چنین نبود، گفت: طراحی هایی در مدت اخیر انجام شد و درنهایت طراحی های خودشان را ارائه دادند و قرار شد حریم تئاتر شهر مشخص شود. اقدام بعدی اجرای رویدادهای فرهنگی بود و بعد از آن ساماندهی آسیب های اجتماعی در دستورکار است و وضعیت ترنس ها و...، ما نمیخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم و لزومی ندارد در معبری که دانشگاهی است و خانواده ها تردد میکنند این مسائل را پذیرش کنیم و حتما باید فضایی برای حضور ترنس ها و دیگر افراد در نظر گرفته شود البته ما صورت مسئله را پاک نمی کنیم اما نباید فضای آن در پرترددترین چهارراه کشور باشد.
 
وی با بیان اینکه چندین بارساماندهی این محدوده انجام و سعی شد با طراحی ها ویژه، ظرفیت های جدید ایجاد کنند که از نظر هنری سنخیت داشته باشد  که یکی از اقدامات بحث حریم بود البته از طرح آنها دفاع نمیکنم اما باید اول حریم آنها  مشخص میشد و در این راستا نیز کارگروهی تشکیل شد که در فضای بررسی به نصب پرچین رسیدیم . طرحی که سازمان زیباسازی آورد پرچین های خاص بود که براق بود اما به علت انعکاس نور خورشید برای رانندگان مناسب نبود. در مجموع تا حریم مشخص نشود، نمیتوان به درستی در محدود چهاراه ولیعصر ساماندهی کرد.
 
وی در مورد سرانجام برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب گفت: نمایشگاه های بزرگ و پرمراجعه باید در شهرآفتاب و نمایشگاه های کم‌مخاطب در داخل تهران برگزار شود،  در این رابطه نیز بین ما و وزارت صمت و دولت رفت و آمدهایی وجود داشت اما در مورد نمایشگاه کتاب موضع ما این بود که در نمایشگاه آفتاب برگزار شود و از ابتدای این دوره نیز تمام تلاش خود را به کار بستیم اما متراژ و مساحت لازم برای برگزاری نمایشگاه در آفتاب وجود نداشت اما برای امسال 90 هزار متر فضای نمایشگاهی موجود است و باید سوله هم اضافه شود ولی مدیریت شهری برای اضافه کردن سطح موردنیاز، اقدامات لازم را به موقع انجام نداد و بر همین اساس ما مطالبه گری هر دفعه را نمیتوانیم داشته باشیم چراکه خودمان در انجام تعهدات نتوانستیم، به موقع اقدامات را  انجام دهیم پس مطالبه گری نیز انجام نشد.
 
وی در مورد انتخاب شهردار ویژه برای منطقه 12 گفت: در بازدیدهای چهارشنبه هایم و در دیدارهای مردمی انتخاب یک شهردار ویژه برای ری مورد تاکید بود و در مورد بازار باید نظر شهرداری و اقداماتشان را بشنویم.
 
نادعلی در مورد ساماندهی دستفروشان نیز  با بیان اینکه وضعیت دست فروشان مناسب نیست، گفت: این در حالی است که کشورهای مختلف در این زمینه مطالعاتی انجام دادند و سعی بر این شده از مطالعات کشورهای شبیه به ایران در تهران استفاده شود و در عرصه های مختلف اقداماتی در زمینه ساماندهی دستفروشان در حال انجام است مثلا ما از ابتدای شورا به گذر خوراکی در خیابان 30 تیر ایراد می گرفتیم هرچند که  برخی این برداشت را داشتند که چون ما محاسن داریم  با حال خوب مردم مخالفیم اما واقعیت این است که  فضای این گذر تمدنی است و وجود اثار میراثی در این نقطه نباید تحت شعاع فضاهای رستورانی قرار بگیرد سعی بر این است برای این گذر فضای فروش صنایع دستی و هنری پیش بینی شود.
 
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، بازارهایی برای حضور دست فروشان پیش بینی شده و اطلاعات دست فروشان ثبت می شود.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تخلفی در مورد شهرداری تهران درخصوص انتخابات گزارش شده است  گفت: نباید خارج از قانون در ایام انتخابات اقدامی انجام شود. شهرداری از بسیاری از دستگاه های دیگر سیاسی تر است چراکه متناسب با انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها نیز برگزار و لیست ها بسته می شود. همین موارد باعث می شود که آثار سیاسی نیز داشته باشد و ما سعی کردیم در این دوره دستگاه شهرداری درگیر انتخابات مجلس نشود. این‌بار قرار نبود کسی از اینجا جایی برود، ما در فضای زیباسازی قرار بر دعوت مردم به انتخابات داشتیم و سعی کردیم دستگاه ها و سازمان ها به هیچ عنوان همکاری در این زمینه نداشته باشند. شهردار تهران نیز موضع جدی و تندی در این زمینه داشت. اینکه از جریانات سیاسی در حوزه اصول گرایان و اصلاح طلبان، برخی مدیران در شهرداری و شورا فعالیت می کنند بحث دیگری است اما تلاش بر این بود که تبلیغات و کار خلاف قانون انجام نشود.
 
نادعلی ادامه داد:  شورای شهر،  شهرداری انتخاب کرد که به فسادستیز بودن معروف است و اساسا یکی از مهمترین ویژگی های انتخاب ما فسادستیزی بود و زاکانی در موضوع برخورد با مفاسد هم نباید اجازه دهد که فساد ایجاد شود و هم نمی‌تواند موارد را بازگو کند اما درمجموع واقعاً این اتفاق افتاد و با تخلفات برخورد می شود هرچند لزوماً نباید در مورد آن اطلاع رسانی شود . البته لازم است که مجموعه نظارت و بازرسی گزارشات خود را در مورد برخورد با تخلفات به شورا ارائه دهند و ارائه این گزارشات در شورا باعث می شود که رسانه ها نیز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: در گذرهای فرهنگی دنیا از سنگ فرش استفاده می شود. در تهران نیز در میدان بهارستان سنگ فرش ایجاد شده و مشکل ساز است اما در میدان هفده شهریور با حذف سنگ فرش ها تردد بهتر شد. در شورای شهر برنامه ای برای حذف سنگ فرش خیابان 30 تیر نداریم اما اگر قرار باشد منجر به تردد بهتر شود، بنده به عنوان عضو شورا این نظر را دارم که تردد در این گذر هموار شود.
 
روزشمار در نظر گرفتن برای آسیب های اجتماعی پسندیده نیست
 
در مورد پیگیری زمانبندی وعده های شهردار تهران گفت: ما در انتخاب شهردار و تدوین برنامه ها، توجه به مسائل سخت افزاری و کالبدی شهر را مورد توجه قرار دادیم و  شهرداران مختلف تهران موضوع مدیریت یکپارچه شهری را مطرح کردند اما هنوز اجرایی نشده است. ما در این دوره قرارگاه اجتماعی را تشکیل دادیم که بگوییم با گسترش های غیرمنظم و جمعیت بیش از اندازه، باید حتما کاری انجام دهیم و این ادعا را نباید داشته باشیم که به تنهایی کار می کنیم و دیگر بخش ها نیز باید با ما همکاری داشته باشند.
 
وی با تاکید بر اینکه توفیقات قابل گفتن از سوی شهرداری در موضوع اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد:  روزشمار در نظر گرفتن برای آسیب های اجتماعی پسندیده نیست.
 
سخنگوی شورای شهر تهران گفت:  ما باید از تجربیات درست دنیا استفاده کنیم، شهرداری نمایندگی بسیاری از امور را در شهرها برعهده دارد. اما اینکه تسهیلات ویژه برای موتورسیکلت های برقی در نظر گرفته شود، وظیفه شهرداری نیست بلکه به دنبال این رفته که از موتورسیکلت های برقی حداقل برای استفاده در بخش موتورهای کار استفاده شود.
 
در پایان نشست شهرنگاران برتر پایتخت تقدیر شدند و از  «مژگان انصاری» خبرنگار شهری ایسنا، جواد آل داود خبرنگار ایرنا و مهسا قوی‌قلب خبرنگار روزنامه ایران تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان