فرانسه؛ اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی / اولین در جهان

معمولا احزاب راست، ملی گرا و مذهبی در کنار مراکز دینی مسیحی ، یهودی و اسلامی مخالف سقط جنین هستند.

فرانسه حق سقط جنین را به قانون اساسی خود اضافه کرد. این نخستین کشوری است که چنین حقی در قانون اساسی آن جای می گیرد.

به گزارش عصرایران ، پارلمان فرانسه روز دوشنبه در کاخ ورسای به اضافه کردن "حق سقط جنین" به قانون اساسی رای مثبت داد تا فرانسه اولین کشور در جهان باشد که حق سقط جنین را در قانون اساسی خود دارد.

حق سقط جنین یکی از موضوعات مناقشه برانگیز و جنجالی در جهان است. معمولا احزاب راست و مذهبی در کنار مراکز دینی مسیحی ، یهودی و اسلامی مخالف آن هستند. در مقابل احزاب چپ از آن حمایت می کنند.
حق سقط جنین، حامیان و مخالفان گسترده و جدی در جهان دارد.

گروه های حامی حقوق زنان  در فرانسه از این اتفاق استقبال کردند و در مقابل، سازمان های مخالف سقط جنین، انتقاد کردند.

پارلمان فرانسه

پارلمان فرانسه

هفته گذشته، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از رای مثبت مجلس سنا به اضافه کردن حق سقط جنین به قانون اساسی در توییتر نوشت :"به تقویت حق و آزادی تلاش زنان برای سقط جنین از طریق ثبت آن در قانون اساسی، پایبند بودم. بعد از مجلس نمایندگان، مجلس سنا هم گام مهم را برداشت و من از آنها تشکر می کنم. درباره رای گیری نهایی، از پارلمان می خواهم جلسه ای را در کاخ ورسای در 4 مارس برگزار کند.

یک نظرسنجی که به تازگی در فرانسه انجام شد نشان داد 90 درصد از شرکت کنندگان از حق سقط جنین حمایت می کنند. 86 درصد هم خواهان گنجاندن آن در قانون اساسی هستند.

یورونیوز نوشت: برنامه انتخاباتی ماکرون شامل وعده ای برای گنجاندن حق سقط جنین برای زنان نبود، اقدامی که برخی کارشناسان می گویند تلاشی برای آشتی با اردوگاه چپ فرانسه پس از تصویب قانون جدید مهاجرت در اواخر سال 2023 باشد.

خانم "کامیل گالی" دندانپزشک 62 ساله می گوید: "سقط جنین در فرانسه به هیچ وجه تهدید نمی شود. من فکر می کنم این فقط یک ترفند سیاسی از سوی ماکرون است".

 

  تظاهرات گروه "سقط جنین در اروپا، زنان تصمیم می گیرند" در حمایت از اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی فرانسه " -  پاریس، فرانسه
یک زن تابلویی را در دست دارد که روی آن نوشته شده است "بدن من، رحم من، انتخاب من". 28 فوریه 2024 . رویترز - عبدالصبور

تجمع حامیان سقط جنین در پاریس

زنان فرانسوی برای اولین بار در سال 1975 پس از کشمکش طولانی به رهبری وزیر بهداشت وقت فرانسه، (سیمون فای) و در دولت والری ژیسکاردستن، رئیس جمهور فرانسه، حق سقط جنین را به دست آوردند به شرطی که  عمر جنین از 12 هفته تجاوز نکند.
پس از رای گیری، ماده 34 قانون اساسی فرانسه تصریح می کند که "شرایط آزادی زنان برای توسل به سقط جنین را قانون تعیین می کند".

خانم "کورین بوسر" 50 ساله هم گفت: "ممکن است روزی حق سقط جنین مورد تهدید قرار گیرد، ما نمی‌دانیم. این راهی است برای اطمینان از اینکه دختران و نوه‌های ما همان حقوقی را دارند که ما داریم."

اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی فرانسه در حالی صورت می گیرد که در آمریکا، دادگاه عالی قبل از این علیه این حق حکم صادر کرده بود.


پارلمان فرانسه - شادی نمایندگان در واکنش به تصویب اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی

پارلمان فرانسه - واکنش نمایندگان به تصویب اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی

اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا در جلسه مشترک در کاخ ورسای در رای گیری مشترک، با اکثریت 780 رای موافق در مقابل 72 رای مخالف، طرح را تصویب کرد.

حق سقط جنین در فرانسه بیشتر از امریکا و بسیاری از کشورهای دیگر پذیرفته شده است.

قبل از این هم سقط جنین در شرایط مشخص، در فرانسه قانونی بود.

اعلام نتیجه در کاخ ورسای با تشویق شدید اعضای پارلمان روبرو شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در پستی در توییتر این مصوبه را "آزادی جدید تضمین شده توسط قانون اساسی" و نشانه ای از  "غرور فرانسوی" و "پیام جهانی" توصیف کرد. 

واتیکان اوایل دوشنبه به صورت غیرمستقیم ضمن انتقاد از حق سقط جنین زنان، مخالفت خود را با "هر حقی برای از بین بردن روح انسانی" ابراز کرده بود.

"گابریل آتال" نخست وزیر فرانسه در ابتدای بحث در پارلمان فرانسه گفت: "ما یک بدهی اخلاقی در قبال تمام زنانی که «در بدن خود» از سقط جنین غیرقانونی رنج می‌برند، داریم".

زنان در فرانسه از زمان صدور قانونی در سال 1974 از حق قانونی سقط جنین برخوردار هستنذ که در آن زمان مورد انتقاد شدید بسیاری قرار گرفت.

حامیان گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی فرانسه، در جشنی در میدان تروکادرو در پاریس گرد هم آمدند و از تصویب این طرح استقبال کردند.

 

  طرفداران سقط جنین در میدان تروکادرو در پاریس جشن گرفتند © Associated Press

طرفداران سقط جنین در میدان تروکادرو در پاریس جشن گرفتند © Associated Press

برج ایفیل با نوشته ای به نشانه حمایت از اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی

برج ایفیل با نوشته ای به نشانه حمایت از اضافه شدن حق سقط جنین به قانون اساسی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان