مصر در مرز رفح یک منطقه حائل ساخته است

مصر همواره گفته است که باز کردن مرز رفح خود به عنوان تنها راه خروج آوارگان فلسطینی که توسط اسرائیل کنترل نمی‌شود، خط قرمز تلقی می‌شود. «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر هم گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه این محوطه محصور شده برای اسکان آوارگان فلسطینی بوده را تکذیب کرد.

«تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مصر پس از اطلاعیه اسرائیل مبنی بر حمله زمینی به رفح، منطقه حائلی را ایجاد کرد و بخش بزرگی از زمین‌های مصر در مرز غزه با بولدوزر مسطح شده است. نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد که حمله به رفح، جایی که 1.4 میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند، برای نابودی حماس ضروری است. او هم‌چنین گفت که صرف نظر از نتایج مذاکرات آتش‌بس، حمله تمام‌عیار به رفح انجام خواهد شد. با توجه به شرایط کنونی، آیا مصر آوارگان رفح را خواهد پذیرفت؟»
 
به گزارش ایسنا، تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای که توسط «مکسر تکنولوژی» منتشر شده، ساخت‌وساز در حال انجام را در امتداد مرز مصر با غزه نشان می‌دهد. گزارش دیگری توسط بنیاد حقوق بشر سینا حاکی از آن است که منطقه‌ای با دیوارهای سیمانی به ارتفاع 23 فوت (7 متر) که از روستای «قوز ابووعد» در جنوب رفح شروع می‌شود و به سمت شمال تا سواحل مدیترانه می‌رود، در امتداد مرز رفح احداث شده است. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات مصری که نامشان فاش نشده است، تخمین زده که این منطقه به تنهایی می‌تواند بیش از 100 هزار نفر را در خود جای دهد.
 
مصر در مرز رفح یک منطقه حائل ساخته است
 
نشریه فارن پالسی در گزارشی می‌نویسد: مصر همواره گفته است که باز کردن مرز خود به عنوان تنها راه خروج آوارگان فلسطینی که توسط اسرائیل کنترل نمی‌شود، خط قرمز تلقی می‌شود. «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر هم گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه این محوطه محصور شده برای اسکان آوارگان فلسطینی بوده را تکذیب کرد.

آیا معاهده «کمپ دیوید» در خطر است؟

در هفته‌های اخیر، دیپلمات‌های مصری که نامشان فاش نشده است، گفته‌اند: «مصر می‌تواند معاهده صلح 1979 خود با اسرائیل را به دلیل اقدامات اسرائیل به رفح لغو کند.»
 
دو دیپلمات غربی و یک مقام صهیونیستی به روزنامه نیویورک تایمز گفتند: مصر هشدار داده است که اگر اسرائیل ساکنان غزه را مجبور به ورود به سینا کند، این معاهده را تعلیق خواهد کرد.
 
«مایکل وحید حنا» مدیر «گروه بین‌المللی بحران» به فارن پالسی گفت: با توجه به اینکه مصر به طور قابل‌توجهی از معاهده سود می‌برد، تصور اینکه قاهره خودش از این معاهده خارج شود، تقریبا غیرممکن است. مصر در موقعیتی نیست که چنین خطراتی را بپذیرد.
 
البته به‌رغم این گزارش‌ها، دولت مصر چند روز پیش ضمن بیان موضع ثابت خود در مخالفت قاطعانه با کوچ اجباری فلسطینی‌ها به خارج از نوار غزه، طی بیانیه‌ای در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، هر گونه توافق با اسرائیل برای پذیرش آوارگان فلسطینی در صورت کوچ اجباری آنها به خارج از نوار غزه به دلیل یورش زمینی قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی به شهر مرزی رفح، را تکذیب کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان