روشی عجیب و موثر برای خوابیدن: سعی کنید نخوابید!

بسیاری از ما این ناامیدی را تجربه کرده‌ایم که هر چه بیشتر سعی کنیم به خواب برویم، بیشتر و بیشتر در چنبرۀ بی‌خوابی گرفتار می‌شویم و شب تا صبح را با غلت زدن در رختخواب می‌گذرانیم. اما آیا واقعا «تلاش کردن» برای به خواب رفتن مانع از به خواب رفتن می‌شود؟

اخیرا در TikTok این ایده وایرال شده که می‌گوید تلاش برای خوابیدن ممکن است نتیجۀ عکس بدهد و مانع خوابیدن شما شود. در واقع، اینفلوئنسرها توصیه می‌کنند که به‌عنوان بهترین راه برای رسیدن به خواب هشت ساعته، تلاش کنید تا «نخوابید».

به گزارش فرادید، این تکنیکِ غیرمستقیم به عنوان «نیتِ متناقض» شناخته می‌شود و اگرچه ممکن است برای اینفلوئنسرها و دنبال‌کنندگان آن‌ها در TikTok جدید باشد، اما در حقیقت یک روش آزمایش‌شده است که درستی آن را دانشمندان قبلا تایید کرده‌اند.

کالین اسپی، استاد پزشکیِ خواب در بخش علوم اعصاب بالینی دانشگاه آکسفورد، توضیح می‌دهد: «نیت متناقض یک روش درمانی نسبتا قدیمی است که برای دهه‌ها در درمان روان‌شناختی استفاده شده است. در واقع، من اولین مطالعاتم را با استفاده از درمان نیت متناقض در دهه 1980 انجام دادم».

نیت متناقض چیست؟

یک دسته کامل از فوبیاها و اختلالات اضطرابی وجود دارد که شیوۀ «نیت متناقض» می‌تواند به درمان و تسکین آن‌ها کمک کند. در هر مورد، فرض اصلی این است: «عمداً نگرش مخالف را نسبت به نتیجه دلخواه خود اتخاذ کنید».

به عنوان مثال، اگر یک بیمار فوبیای شکست خاصی داشته باشد، یک روانشناس ممکن است به او کمک کند تا به جای اجتناب از آن، به طور رودررو با آن مواجه شود. این بدان معناست که بیمار را در معرض بسیاری از موقعیت‌های جدید قرار دهید که ممکن است در آن‌ها شکست بخورد تا زمانی که این موضوع آنقدر طبیعی شود که ترس و اضطراب از بین برود.

اسپی می‌گوید: «برای خوابیدن نیز دستورالعمل اصلی این است که باید سعی کنید در رختخواب بیدار بمانید؛ شما باید نیت خود برای خوابیدن را معکوس کنید».

این رویکرد در ابتدا غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما بر این اصل استوار است که تلاش بیش از حد برای خوابیدن می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

اسپی می‌گوید: «خواب در درجه اول یک فرآیند غیرارادی است، و بنابراین، با تلاش برای کنترل روند خواب، معمولاً در آن دخالت می‌کنید. اساساً، شما نمی‌توانید تعمدا بخوابید. شما فقط می‌توانید به صورت غیرارادی به خواب بروید».

نحوۀ استفاده از «نیت متناقض» برای سریع‌تر خوابیدن

اجرای نیت متناقض بسیار ساده است. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از شروع، آن‌ها در نظر بگیرید.

1. زمانی که احساس خواب آلودگی می‌کنید به رختخواب بروید و نه قبل از آن

تا زمانی که احساس خستگی نکنید به خواب نخواهید رفت. نیت متناقض عبارت از این است که سعی کنید بیدار بمانید، اما اگر در میانه روز این کار را انجام دهید، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

2. به طور کاملا معمولی برای رختخواب آماده شوید

با وجود نام عجیب و غریبش، «نیت متناقض» نیازی به تمهیدات خاص و عجیب برای خوابیدن ندارد. در اینجا به ساعت‌های پیشرفته یا برنامه‌های مدیتیشن خواب نیاز نیست زیرا بهتر است مسائل را بیش از حد پیچیده نکنید. به سادگی وارد تخت خود شوید، چراغ را خاموش کنید و دراز بکشید.

3. به جای بستن چشم‌ها، آنها را باز نگه دارید

به گفته اسپی، چندین روش برای اجرای «نیت متناقض» وجود دارد، اما این ساده‌ترین روش است: «چشمانتان را باز نگه دارید و سپس فکر کنید: من نمی‌خوابم، نمی‌خوابم، نمی‌خوابم».

سپس، فقط با چند عبارت دیگر خود را تشویق کنید، مانند: «فقط کمی بیشتر بیدار می‌مانم» یا «فقط 10 ثانیه دیگر چشمانم را باز خواهم داشت». او توضیح می‌دهد که هر بار که احساس می‌کنید چشمانتان بسته می‌شوند «نه» می‌گویید.

در نهایت، باز نگه داشتن چشمانتان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و به جای اینکه برای خوابیدن با خودتان بجنگید، ناگهان می‌بینید که دارید برای باز نگه داشتن چشمانتان می‌جنگید.

زمانی که احساس کردید خواب واقعا در حال شکل گرفتن است، سعی کنید آن را به هم نزنید و با آن مبارزه نکنید. به سادگی اجازه دهید این اتفاق بیفتد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان