گربه پالاس نماد حیات وحش تفت شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست یزد، گفت: طی مطالعات میدانی و گشت و کنترل منطقه محیط بانان موفق به ثبت تصاویری از گونه نادر «گربه پالاس» شدند و اکنون این گونه به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت معرفی شده است.

گونه «گربه پالاس» که یکی از هشت گربه‌سان ایرانی در معرض انقراض قرار دارد، به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت معرفی شد.
 
به گزارش روابط عمومی محیط زیست استان یزد، «سید رضا نورانیان» مدیر کل حفاظت محیط زیست یزد در آیین رونمایی از نماد حیات وحش شهرستان تفت، با اشاره به وجود نوع اقلیم و کوهستان شیرکوه در استان خشک و بیابانی یزد، اظهار کرد: اقلیم این منطقه موهبتی الهی بوده و این کوهستان سرمنشاء حیات برای استان است.
 
وی افزود: خوشبختانه از لحاظ کیفیت گونه‌های جانوری در این اقلیم اکثر گونه‌های شاخص در استان وجود دارد.
 
نورانیان گفت: مشکل اصلی ما تراکم کم جمعیت هر گونه است که این موضوع کار صیانت و حفاظت محیط زیست را دشوار کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: محیط بانان با وجود نیروی اندک و تجهیزات کم ایثارگرانه در این حوزه حضور دارند و محیط زیست در این عرصه شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم طبیعت کشور نموده است.
 
مدیرکل محیط زیست ضمن اشاره به اهمیت گربه پالاس افزود: خوشبختانه طی مطالعات میدانی و گشت و کنترل منطقه محیط بانان موفق به ثبت تصاویری از این گونه نادر شدند و اکنون این گونه به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت معرفی شده است.
 
«مهدی زارع خورمیزی» رئیس حفاظت محیط زیست تفت یکی از تهدید‌های اساسی این گونه را سگ‌های ولگرد دانست و افزود: سگ‌ها به‌عنوان گونه جانوری مهاجم برای زیستگاه‌های طبیعی محسوب می‌شوند و گزارش‌های متعددی از حمله گروهی و کشتن گونه‌های شاخص گربه‌سانان از جمله یوز، پلنگ، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی و سایر گونه‌ها توسط حملات گونه‌های مهاجم در محیط زیست کشور وجود دارد.
 
زارع خورمیزی اظهار کرد: به منظور دوستی بیشتر مردم با این گونه در خطر انقراض و با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان گربه پالاس به عنوان نماد حیات وحش تفت معرفی شد.
 
وی با بیان این‌که این گربه یکی از هشت نوع گربه‌سان ایران است که در معرض انقراض قرار دارد، گفت: گربه پالاس از نظر خصوصیات ظاهری بلندترین و متراکم‌ترین خز را در میان تمامی گربه سانان داشته و حیوانی به شدت منزوی و غیراجتماعی به شمار می‌رود.
 
رئیس محیط زیست تفت افزود: این گونه تک‌زی بوده و ممکن است با احساس خطر کردن تولید مثل را تا چند سال به تعویق اندازد.
 
 «علی محمد گلوردی» امام جمعه تفت هم در این مراسم ضمن تقدیر از محیط بانان و تشکر از تلاش‌های جهادگونه آنان، اظهار کرد: پروردگار عالم با تأکید بر اینکه نظام هستی براساس مصلحت و نیاز انسان‌ها آفریده شده است، آن‌ها را از فساد و تخریب در این نظام به شدت نهی کرده است؛ زیرا که استفاده بی حساب و بی‌تعقل از منابع طبیعت و زیاده روی در بهره برداری از آن باعث تباهی و فتنه در زمین می‌شود. بنابراین، همگان موظفند برای حفظ طبیعت بکوشند.
 
امام جمعه تفت خاطر نشان کرد: اهمیت حفظ محیط زیست و نقش آن در زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست در آیات قرآنی و روایات معصومین تأکید فراوانی بر اهتمام به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی و استفاده درست و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده بیان شده است.
 
در این جلسه مدیر کل حفاظت محیط زیست نشان همیار محیط زیست را به فرماندار شهرستان تفت اهدا و همچنین از خبرنگار ویژه محیط زیست و محیط بانان که با تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر و مشاهدات این گونه ارزشمند شده بودند با اهدای لوح سپاس تقدیر کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان