سفر به عصر قاجار؛ اولین پارک ایران و اولین توپ ناصرالدین‌شاه (+عکس)

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

به گزارش فرادید، عکس نخست امروز تصویری از اولین پارک ایران است که توسط امین‌الدوله، از رجال دوران قاجار، در نزدیکی دروازه شمیران بنا شده بود. این پارک اولین فضای سبز ایران بود که مطابق با اصول باغ‌سازی اروپایی احداث شده بود و به همین دلیل عنوان «پارک» به آن داده بودند. از این پارک امروزه اثری باقی نمانده و تنها یادگار آن نامی است که بر روی «کوچۀ پارک امین الدوله» مانده است.

سفر به عصر قاجار؛ اولین «پارک» ایران و اولین توپ ناصرالدین‌شاه

عکس دوم گروهی از مسافران را در کاروانسرای مورچه‌خوار (مورچه‌خورت) در نزدیکی شاهین‌شهر اصفهان نشان می‌دهد. این کاروانسرا در اواخر دوران صفویه بنا شده بود و در زمان قاجار هنوز کارکرد اولیۀ خود را حفظ کرده بود.

سفر به عصر قاجار؛ اولین «پارک» ایران و اولین توپ ناصرالدین‌شاه

عکس آخر که طبق توضیحات آرشیوی مربوط به حدود سال 1249 شمسی است، ناصرالدین شاه قاجار و جمعی از درباریان را در کنار اولین توپی نشان می‌دهد که در زمان این شاه قاجار از فرنگ خریداری شده بود.

سفر به عصر قاجار؛ اولین «پارک» ایران و اولین توپ ناصرالدین‌شاه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان