رقابت اپل و سامسونگ روی دیوار

داده‌های دیوار نشان می‌دهد در سال جاری آگهی‌ گوشی‌های سامسونگ در صدر بوده اما آیفون رکوردشکن جستجو برای موبایل بوده است.

47 درصد جستجوی گوشی‌های همراه در دیوار در سال جاری متعلق به انواع آیفون و 36 درصد متعلق به انواع گلکسی سامسونگ بوده است. همچنین آیفون 13 در صدر جستجوی گوشی‌های اپل قرار دارد و آیفون 14 در رتبه دهم است.
 
کل‌کل داغی بین اپل‌بازها و سامسونگ‌بازهای وطنی سال‌هاست که در جریان است. اینکه کدام‌شان دست بالا را در این رقابت دارند، تا به حال جواب سرراستی نداشته است.
 
طرفداران اپل با ممنوعیت رجیستری گوشی‌های جدید این شرکت در ایران چند وقتی است که در دردسر افتاده‌اند اما باز هم بعضی‌ها دست از آیفون‌های 14 و 15 بر نمی‌دارند.
 
طرفداران سامسونگ اما فردای معرفی پرچمداران این برند می‌توانند آنها را رجیستر شده خریداری کنند و همین ماجرا هم آتش این کل‌کل را بیشتر کرده است.  
 
گوشی‌های اپل آنقدر در ایران طرفدار دارد که گروهی با خریدن گوشی‌های جدید حتی  با دردسر هر روز قطع شدن آنتن ریسک می‌کنند و حتی فروش آیفون پایین‌تر از قیمت جهانی تبدیل به یک کلاهبرداری بزرگ از هزاران نفر می‌شود.
 
به همین خاطر به سراغ بازار محصولات اپل در پلتفرم دیوار رفته‌ایم و نیم‌نگاهی هم به بازار گوشی‌های سامسونگ انداخته‌ایم تا ببینیم بالاخره برنده این کل‌کل کدام‌شان است.
 

 در بازار جهانی چه خبر است؟

 
بر اساس آخرین آماری که رویترز، در ژانویه 2024 منتشر کرده اپل بعد از 12 سال توانسته به حکمرانی جهانی سامسونگ پایان بدهد و صدرنشین سهم از بازار جهانی تلفن همراه شود. بر اساس این گزارش در ژانویه امسال، سهم گوشی‌‌های آیفون از بازار جهانی 20٫1 درصد بوده است و سامسونگ‌ها به سهم 19٫4 درصد سقوط کرده‌اند. البته بعید نیست که به زودی سامسونگ بار دیگر بازی را به دست بگیرد. 
 

لوازم جانبی پر آگهی

 

رقابت اپل و سامسونگ روی دیوار 

 
تنوع محصولات اپل در آگهی‌های دیوار و البته در میان جستجوهای کاربران این پلتفرم بسیار زیاد است؛ اپل‌واچ، مک‌بوک، آی‌پد، آی‌پاد، ایرپاد، … و صد البته آیفون. طبعا بیشترین سهم آگهی‌ها متعلق به سری‌های مختلف آیفون است. در واقع گوشی‌های اپل، امسال، 70 درصد کل آگهی‌های محصولات مختلف این برند را در اختیار داشته‌اند. رتبه دوم اما متعلق به انواع لوازم جانبی گوشی و تبلت اپل است که 22 درصد این آگهی‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند و سهم بقیه محصولات در مجموع 8 درصد بوده است.  
 
در کلِ محصولاتِ اپل، 71 درصد اقلامی که در دیوار آگهی شده‌اند، دست دوم بوده‌. البته سهم اقلام دست دوم در بین «گوشی‌»های اپل بیشتر و حدود 81 درصد است.
 

بازار اپل کجای ایران داغ‌تر است؟

 
آگهی‌گذاران به ترتیب در استان‌های هرمزگان، البرز و خراسان رضوی نسبت به جمعیت‌شان بیشترین آگهی محصولات اپل را منتشر کرده‌اند. با این حال، کاربران استان‌های تهران، زنجان و فارس مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای این آگهی‌ها بوده‌اند. بیشترین میانگین اقدام به تماس با هر آگهی، متعلق به استان تهران است. تهرانی‌ها، به طور میانگین 14 بار، زنجانی‌ها 13 بار و اهالی استان فارس هم 13 بار اقدام به تماس با هر یک از آگهی‌های اپل کرده‌اند.
 

اپل‌بازها پیشتازند یا سامسونگ‌بازها؟

 
امسال گوشی‌های آیفون در رتبه دوم گوشی‌های آگهی‌شده در دیوار قرار داشته‌اند. بله حدستان درست است؛ سامسونگ اول بوده. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و کاربران دیوار بیشتر در جستجوی آیفون بوده‌اند.
 
در کل، 33 برند مختلف گوشی همراه از ابتدای سال جاری در دیوار آگهی شده‌اند که سهم انواع گوشی‌های گلکسی سامسونگ 36 درصد از این آگهی‌ها و سهم انواع سری‌های آیفون 29 درصد بوده.جستجو چطور؟ سهم آیفون از جستجوی کاربران 47 درصد کل جستجوی گوشی‌ها و سهم سامسونگ 36 درصد بوده است!
 

14 به بالا که رجیستر نشود، 13 پادشاهی می‌کند!

 
در میان جستجوهای محصولات اپل هم، انواع گوشی‌های آیفون بالای جدول قرار دارند. کاربران دیوار امسال در 86 درصد جستجوهای‌شان برای انواع محصولات اپل به دنبال آیفون بوده‌اند. بعد از آیفون، اپل‌واچ و ایرپاد در رتبه‌های بعدی قرار دراند.
 
رقابت اپل و سامسونگ روی دیوار 
 
اما در بین انواع سری‌های گوشی اپل، آیفون 13 (با 23 درصد جستجوها) صدرنشین است. بعد از آن هم به ترتیب سری‌های 11 و 12 قرار دارند. جالب است که آیفون 14 که  به صورت قانونی رجیستر نمی‌شود، با سهم 2 درصد از جستجوها در رتبه دهم این جدول قرار گرفته است.
 

بالاخره متوجه نشدیم کی بالاتره؟

 
طبق آمارهای دیوار،‌ این سوال از دو زاویه مختلف، دو جواب متفاوت دارد. اگر از زاویه آگهی‌ها نگاه کنیم، امسال سامسونگ سهم بیشتری از آگهی‌های منتشرشده داشته. با این حال، اگر از زاویه مشتری‌های گوشی‌های همراه نگاه کنیم، کاربرهای دیوار بیشتر به دنبال آیفون بوده‌اند. قاعدتا محبوبیت در بازار را باید با میزان جستجو بسنجیم. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که نبرد این دو برند در بازار ایران نبرد نابرابری است. آخرین مدل‌های سامسونگ بدون هیچ مانعی رجیستر می‌شوند، اما اپل منع قانونی دارد!
 
رقابت اپل و سامسونگ روی دیوار 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان