۵ کشته در سقوط کمک هوایی بر سر مردم غزه / ارتش امریکا در ساحل غزه بندر می سازد / قبرس، محل ارسال دریایی کمک / بررسی مسلح کردن فلسطینی ها توسط اسرائیل

غزه با جمعیت ۲.۳ میلیون نفری با قحطی و گرسنگی گسترده و شدید روبه رو است.

5 نفر بر اثر سقوط جعبه کمک های غذایی بر سر مردم در غزه، کشته شدند.

به گزارش عصرایران ،‌ دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه اعلام کرد بر اثر سقوط نادرست کمک های پرتاب هوایی بر روی سر شهروندان فلسطینی، 5 نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی زخمی شدند.

دفتر اطلاع رسانی افزود پرتاب هوایی کمک ها بی اثر است و بهترین راه برای رساندن کمک ها نیست.

این دفتر در بیانیه‌ای اشاره کرد بخشی از این کمک‌ها در دریا و بخشی دیگر در نزدیکی حصار جدایی یا مناطق تحت کنترل ارتش اشغالگر و یا در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین (مناطق اسرائیلی) فرود می اید.

شاهدان عینی گزارش دادند هواپیماها تعداد زیادی جعبه کمک را پرتاب کردند اما چتر برخی از آنها باز نشد و منجر به سقوط سریع آنها برسر افرادی شد که در انتظار دریافت کمک ها تجمع کرده بودند.

غزه ؛ 5 کشته در پرتاب هوایی کمک ها / ارتش امریکا در ساحل غزه بندر می سازد / قبرس، محل ارسال دریایی کمک / بررسی مسلح کردن فلسطینی ها توسط اسرائیل

به گفته شاهدان، جعبه ها بر روی سر افراد فلسطینی در شمال اردوگاه ساحلی و در خیابان الجلاء در شمال شهر غزه سقوط کردند.

شاهدان و منابع پزشکی فلسطینی اعلام کردند سقوط جعبه ها منجر به کشته شدن تعدادی از فلسطینی ها و مجروح شدن تعدادی دیگر شد.
این منابع توضیح دادند مجروحان به بیمارستان الشفا و بیمارستان باپتیست در شهر غزه منتقل شدند.

این بیانیه تایید کرد 20 نفر بر اثر قحطی شهید شدند. احتمال افزایش روزانه این تعداد وجود دارد. خواستار بازگشایی گذرگاه های زمینی برای رساندن هزاران تن کمک فوری و فوری هستیم.

از سوی دیگر، ارتش اردن جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیماهای نیروی هوایی این کشور بار دیگر با مشارکت هواپیماهای فرانسوی، بلژیکی، هلندی،‌ مصری و آمریکایی کمک‌های بشردوستانه را در آسمان تعدادی از مناطق در شمال نوار غزه پرتاب کردند.

کمک های هوایی در غزه

در این بیانیه آمده است: این اقدام در راستای تلاش‌های جاری اردن برای ارسال کمک‌های پزشکی، امدادی و غذایی بیشتر به مردم نوار غزه با هدف کاهش اثرات جنگ و جبران کمبود شدید غذا و دارو انجام می‌شود.

بیش از یک هفته است که کشورهای عربی و غربی از جمله امریکا،‌ فرانسه، مصر، امارات، اردن، قطر، عمان و بحرین به انجام عملیات مشترک پرتاب هوایی کمک در غزه اقدام می کنند.

در نتیجه جنگ و محدودیت‌های اسرائیل، ساکنان غزه، به ویژه استان‌های غزه و شمال، به دلیل کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و سوخت، در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.

پنتاگون: ایجاد بندر موقت در غزه چند هفته طول می کشد

"پت رایدر" سخنگوی پنتاگون گفت ایجاد یک بندر موقت بشردوستانه در شهر غزه چند هفته طول خواهد کشید.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه در سخنرانی خود در کنگره اعلام کرد دستورالعملی را به ارتش آمریکا برای ایجاد بندر موقت در سواحل غزه صادر کرده است. او افزود کمک های بشردوستانه بیشتر از طریق دریا و این بندر وارد غزه خواهد شد بدون اینکه سربازان آمریکایی در منطقه غزه مستقر باشند.

سخنگوی پنتاگون گفت این بندر موقت به ارائه بیش از دو میلیون وعده غذایی در روز به ساکنان منطقه محاصره شده کمک می کند.

او بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: واشنگتن به هماهنگی با کشورهای شریک (که نامی از آنها نبرد) در مورد تاسیس بندر، از جمله اسرائیل، ادامه می دهد. اسرائیل مسئولیت امنیتی بندر را بر عهده خواهد داشت.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا قبل از این گفته بود واشنگتن با کشورهای شریک و سازمان های بشردوستانه برای بهره برداری از بندر موقت در سواحل غزه همکاری خواهد کرد. ضمن اینکه با اسرائیل در خصوص شرایط امنیتی بندر هماهنگ خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گفت: "ما منتظر اسرائیلی ها نیستیم. این لحظه ای برای نشان دادن رهبری آمریکاست".
رسانه ها گفته اند این خبر در میان ناامیدی فزاینده کاخ سفید از اسرائیل به دلیل امتناع تل آویو از اجازه ورود کمک های بیشتر به غزه منتشر می شود.

مقامات آمریکایی نحوه عملکرد این بندر در غیاب نیروهای نظامی آمریکایی در غزه را مشخص نکردند اما تلویحاً گفتند که «شرکا و متحدان» علاوه بر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت.

با توجه به جنگ و محدودیت‌های اسرائیل، 2.3 میلیون نفر جمعیت غزه در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند، زیرا با کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و ذخایر سوخت روبه رو هستند.

 احتمال مسلح کردن فلسطینی ها توسط اسرائیل

رویترز نوشت : مقامات اسرائیلی در حال بررسی مسلح کردن برخی غیرنظامیان غزه برای حفاظت از کمک های ورودی به این منطقه هستند.

 روزنامه اسرائیل هیوم" (اسرائیل امروز) روز جمعه اعلام کرد مقامات اسرائیلی در حال بحث در مورد تسلیح برخی از غیرنظامیان در نوار غزه برای تأمین حفاظت امنیتی از کاروان های کمک رسانی هستند که وارد منطقه غزه می شوند. این بخشی از برنامه ریزی گسترده تر برای تدارکات ورود کمک های بشردوستانه به غزه بعد از پایان جنگ است.

نیروهای پلیس و امنیتی دولت حماس در غزه از همراهی کاروان های کمک خودداری می کنند زیرا می ترسند از سوی ارتش اسرائیل مورد هدف قرار بگیرند. این موضوع به مشکل بزرگی تبدیل شده است.

این روزنامه گفته است این افراد از غیرنظامیان فلسطینی در غزه با گروه های مسلح از جمله حماس مرتبط نخواهند بود، اما هویت آنها هنوز مشخص نیست. روزنامه افزود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تصمیم گیری در این مورد را به تعویق انداخت.

دفتر نخست وزیری از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد. این خبر یک هفته پس از کشته شدن ده ها فلسطینی  در شلیک ارتش اسرائیل به جمعیت اطراف کامیون در غزه می گذرد.

مصطفی لولو یکی از اهالی غزه حاضر در این حادثه گفت: ما نه اسلحه حمل می‌کردیم و نه چیز دیگری، ما غیرنظامی هستیم. می‌خواهیم غذا بگیریم، زیرا در غزه از گرسنگی می‌میریم. او اظهار داشت هنگام تلاش برای کمک‌رسانی نیروهای اسرائیلی به سمت پاهایش شلیک کردند.

روز جمعه، ارتش اسرائیل نتایج بررسی شرایط حادثه کاروان کامیون در 29 فوریه را منتشر و تکرار کرد که نیروها فقط به سمت افرادی شلیک کردند که احساس می کردند تهدیدی هستند.

ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بررسی فرماندهی نشان داد نیروهای ارتش اسرائیل به کاروان بشردوستانه شلیک نکرده‌اند بلکه تعدادی مظنون را که به نیروهای اسرائیل نزدیک شده بودند و تهدیدی برای آن‌ها محسوب می شدند؛ شلیک کردند".

حماس این گزارش را رد کرد و گفت تلاشی برای تبرئه سربازان از "جنایت وحشتناک" است.
مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند بیش از 100 نفر در این حادثه کشته شدند که بیشتر آنها توسط نیروهای اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شدند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان