دبیر حزب کمونیست سینکیانگ، ما شینگرویی، در حاشیه جلسات سالانه پارلمانی چین در پکن به خبرنگاران گفت: «همه میدانند که اسلام در سینکیانگ نیاز به چینیسازی دارد، این یک روند غیرقابل اجتناب است.
به گزارش عصر ایران به نقل از شفقنا، مقام ارشد حزب کمونیست چین در سینکیانگ روز پنجشنبه گفت که «چینیسازی» اسلام در مناطق با اکثریت مسلمان اجتناب ناپذیر است.
رویترز خبر داده، دبیر حزب کمونیست سینکیانگ، ما شینگرویی، در حاشیه جلسات سالانه پارلمانی چین در پکن به خبرنگاران گفت: «همه میدانند که اسلام در سینکیانگ نیاز به چینیسازی دارد، این یک روند غیرقابل اجتناب است.»
این مقام چینی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه اقتصادی سین کیانگ و حفظ امنیت و باز شدن این منطقه به روی گردشگران خارجی گفت: «جداییطلبی قومی، افراطگرایی دینی و نیروهای تروریستی خشونتآمیز» هنوز در این مناطق فعال هستند، اما ما نمیتوانیم به خاطر وجود آنها (از باز شدن) واهمه داشته باشیم.
رئیس جمهور چین نیز بارها خواستار «چینیسازی» ادیان از جمله اسلام، بودایی و مسیحیت شده است و از پیروان ادیان خواسته است که بیش از همه به حزب کمونیست وفادار بمانند. بر اساس گزارش یک اندیشکده استرالیایی، از سال 2017، حدود دو سوم مساجد در سینکیانگ آسیب دیده یا تخریب شدهاند.
یادآور می شود «منطقۀ خودمختار سینکیانگ بزرگترین استان چین است. این منطقه از دوران سلسلۀ هان، برای حاکمان چینی درحکم یک معمای پیچیده عمل کرده و مردم آن در حوزههای فرهنگی، مذهبی، قومی و… متفاوت بودهاند. نژاد غالب مردم این منطقه، ایغور است که از اقوام ترکتبار و عمدتاً مسلمان محسوب میشوند و به زبان اویغوری سخن میگویند. افزونبراین، ویژگیهای جغرافیایی و وجود یک منطقۀ مرزی از عوامل دیگری است که کنترل چین بر این منطقه را بهچالش کشیده است.»
پکن در سال 2017 پس از موجی از اعتراضات خشونتآمیز قومی، یک سرکوب امنیتی شدید را در سینکیانگ آغاز کرد که طی آن، طبق ادعای گروههای حقوق بشر، بیش از یک میلیون نفر از اقلیتهای مسلمان مختلف در اردوگاههای بازآموزی بازداشت شدند.
«چینی سازی اسلام» یا «چینی زاسیون» (Sinicization) واژهای است که شی جینگ پینگ رئیس جمهوری کنونی و دبیر کل حزب کمونیست چین آن را برای کنترل مسلمانان و اماکن منتسب به آنها به کار برده است.
«چینیسازی» به فرایندی اشاره دارد که طی آن جوامع با ادیان و مذاهب و فرهنگ غیرچینی تحت تأثیر فرهنگ، اجتماع، سیاست یا سیستم اقتصادی چین قرار میگیرند. این میتواند شامل پذیرش زبان، آداب و رسوم، سنت، قانون، فلسفه سیاسی، معماری، آشپزی یا سبک زندگی چینی باشد. این فرایند میتواند به صورت داوطلبانه از طریق تبادل فرهنگی و تجارت یا از طریق کنترل سیاسی و سیاستهای همسانسازی اجباری رخ دهد. به ویژه از 5 سال پیش سیاست های فشرده ای برای تطبیق تفکر و بینش اسلامی با ارزش های چینی از جانب حزب حاکم مد نظر قرار گرفته است.
آمار دقیقی از تعداد مسلمانان چین ارائه نشده اما گفته می شود حدود 60 تا 70 میلیون مسلمان در چین زندگی می کنند.