یکی از قدیمی ترین افسانه های دریایی مربوط به کشتی ارواح است، کشتی ای بدون خدمه که در حال حرکت در اقیانوس های جهان است. در حالی که افسانه ها از کشتی هایی سخن می گویند که نفرین شده، توسط ارواح تسخیر شده یا خدمه ای دارند که قربانی خیانت بوده اند، نسل جدیدی از کشتی های ارواح عمداً بدون سرنشین شده اند.
نیروی دریایی ایالات متحده می خواهد یک ناوگان کامل از این کشتی های ارواح خودرانی که در مسیر خطر حرکت می کنند – داشت باشد تا ملوانان انسانی واقعی به خطر نیفتند.
به گزارش روزیاتو، کشتی های رزمی littoral نیروی دریایی ایالات متحده که زمانی ابزارهایی ارزان قیمت برای اضافه کردن کشتی و توانایی توان ناوگان شناخته می شدند، مشخص شده که شکست های پرهزینه ای هستند که نه قابل اطمینان هستند و نه توانمندی دارند
نیاز
نیروی دریایی ایالات متحده در بحران کشتی سازی به سر می برد. این سرویس بارها تلاش کرده است تا سایز نیروی رزمی خود را افزایش دهد، تا بار اعزام بر روی کشتی های موجود را کاهش دهد و با رشد انفجاری نیروی دریایی چین مقابله کند.
در سال 2016، تعداد دارایی نیروی دریایی 275 فروند کشتی بوده است. در سال 2017، دولت ترامپ یک نیروی دریایی با 355 کشتی را به یک سیاست ملی تبدیل کرد، با این حال اکنون، هفت سال بعد، این ناوگان تنها 17 کشتی افزایش یافته است و در مجموع 292 کشتی را شامل می شود.
بودجه ثابت کشتی سازی، مشکل در استخدام نیروهای جدید، ظرفیت کشتی سازی و مشکلات مدیریتی همگی در این شکست نقش داشته اند، اما بدترین نکته این است که اوضاع به این زودی ها بهتر نخواهد شد. در نتیجه، این سرویس به شدت روی کشتی های بدون سرنشین سرمایه گذاری کرده است، که کوچک تر، ارزان تر هستند، به هیچ خدمه ای نیاز ندارند، ساخت آن ها آسان است، و برای سیستم بوروکراتیک آسان است که به آن ها “بله” بگوید.
نیروی دریای ایالات متحده به قدری در مورد آینده کشتی های بدون سرنشین مصمم است که تشکیل ناوگانی متشکل از 373 کشتی سرنشین دار همراه با 150 کشتی بدون سرنشین را تا سال 2045 انتظار دارد.
برای آشنایی با ناوگان ارواح آینده، بیایید نگاهی به ناوگان ارواح امروز بیندازیم.
شناور سطحی بدون سرنشین با قدرت جابجایی متوسط Sea Hunter در لنگرگاه پایگاه دریایی سن دیگو در سال 2023
Sea Hunter و Sea Hawk
اولین کشتی بدون سرنشین در دارایی های نیروی دریایی ایالات متحده، Sea Hunter بود که برای اولین بار در سال 2016 وارد خدمت شد و پیش از انتقال به دفتر تحقیقات دریایی، به عنوان یکی از برنامه های دارپا شروع به کار کرد. این طرح که یک قایق دارای سه بدنه است، برای بهبود پایداری در دریاهای آزاد، از هر دو طرف به تکیه گاه های جانبی مجهز شده است.
Sea Hunter بیش از 40.2 متر طول دارد و در حالت بارگیری کامل 145 تن بار را جابجا می کند. این کشتی دارای حداکثر سرعت 27 گره معادل 50 کیلومتر در ساعت است و به گونه ای طراحی شده که به تنهایی و در دریاهای آزاد تا 9000 مایل دریایی حرکت کرده و در عین حال به صورت خودکار عمل کند. در سال 2019، Sea Hunter از سن دیگو به پرل هاربر در هاوایی رفت و برگشت، در حالی که کاملاً خودران و مستقل بود.
سی هانتر در اصل برای برنامه موسوم به Anti-Submarine Continuous Trail Unmanned Vessel متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده تهیه شد، تلاشی برای آزمایش زیردریایی های بدون سرنشین به عنوان بستری برای ردیابی (و احتمالاً درگیر شدن با) زیردریایی های دشمن.
جنگ ضد زیردریایی ذاتاً بسیار کند و پر زحمت است و نیاز به ساعت های طولانی گشت زنی، جمع آوری و تحلیل داده ها دارد. یک شکارچی زیردریایی بدون سرنشین، با استفاده از هوش مصنوعی برای تفسیر داده های حسگر، می تواند برای شناسایی و ردیابی یک زیردریایی و سپس درگیری با آن با یک سلاح ضد زیردریایی مانند اژدر هدفیاب سبک Mk. 46 مورد استفاده قرار گیرد.
در سال 2021، نیروی دریایی مالکیت Sea Hawk، کشتی خواهر سی هانتر را در اختیار گرفت. Sea Hawk نسخه بهبود یافته ای از خواهر بزرگترش بود که دارای روزآمدسازی هایی مبتنی بر “بیش از 300 درس” آموخته شده از برنامه Sea Hunter است.
براساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره، این دو کشتی در کنار هم نماینده زیرمجموعه ای از شناورهای سطحی بدون سرنشین به نام کشتی های سطحی بدون سرنشین متوسط (MUSV) هستند که «13.7 متر تا 58 متر طول دارند و قدرت جابجایی های آن ها تقریبا 500 تن است که آن ها را به اندازه کشتی های گشت زنی می کند».
شناور سطحی بدون سرنشین Ranger در حال عبور از اقیانوس آرام در 15 سپتامبر 2023. Ranger دارای چندین کانتینتر کشتی رانی است که به عنوان جانشینی برای پرتابگرهای موشکی در این تست به کار گرفته شده اند
Ranger, Mariner, و Vanguard
جفت بعدی کشتی های جنگی بدون سرنشین، رنجر و مارینر بوده و تا حد زیادی یک مشابه هستند. هر کدام بیش از 58.8 متر طول داشته، 673 تن بار را جابجا می کنند و می توانند با سرعت 37 گره دریایی حرکت کنند.
بر خلاف دو کشتی دیگر، رنجر و مارینر هر دو دارای انبارهای های بلند و مسطحی هستند که دو سوم عقب کشتی را اشغال می کنند و به آن ها اجازه می دهند تا انواع محموله ها، به ویژه محموله های کانتینری را با استفاده از کانتینرهای استاندارد حمل ایزو حمل کنند.
هر دو کشتی به نسخه های “مجازی شده” سیستم نبرد Aegis مجهز هستند، کامپیوتری که رادار کشتی، سونار، نبرد الکترونیکی و سیستم های تسلیحاتی را به یک سیستم متمرکز متصل می کند. سیستم های رزمی اولیه Aegis که در دهه 1970 و 1980 ساخته شدند، از کامپیوترهایی به بزرگی یک اتاق برای کار استفاده می کردند.
به لطف قانون مور (که پیش بینی می کند با پیشرفت فناوری، تعداد ترانزیستورها در یک تراشه کامپیوتری سیلیکونی هر دو سال دو برابر خواهد شد) کامپیوترهای لازم برای اجرای سیستم Aegis تا اندازه بسته ای به کوچکی یک چمدان بزرگ، کوچک شده اند. سیستم Aegis به این دو کشتی اجازه می دهد تا کشتی های بدون سرنشین دیگر را نیز کنترل کنند.
در سال 2021، رنجر به اولین کشتی بدون سرنشینی تبدیل شد که یک موشک، یک موشک ضد هوایی و ضد سطح SM – 6 را که در محفظه بار ذخیره شده بود، پرتاب کرد. اگر سیستم رزمی Aegis یک کشتی بدون سرنشین بتواند داده ها را از کشتی های نزدیک خود دریافت کند، می تواند در ادامه موشک هایش را به سمت اهداف دشمن پرتاب کند.
این بدان معنا نیست که کشتی می تواند به صورت خودکار شلیک کند – صرفاً اینکه Aegis می تواند سیستم های جنگی کشتی را از طریق Aegis هماهنگ کند؛ و همچنان یک مرد یا زن در این حلقه باید اجازه شلیک بدهد. به عبارت دیگر، ترکیب Aegis و قابلیت حمل بار می تواند این دو قایق بدون سرنشین را به ناوشکن های کوچک تبدیل کند.
Vanguard در حال به آب انداخته شدن در ژانویه 2024
در 15 ژانویه, کمپانی کشتی سازی Austal، کشتی بدون سرنشین ونگارد را به آب انداخت که شبیه به رنجر و مارینر بود. اما بر خلاف این دو کشتی ها که از کشتی های تجاری تبدیل شده بودند, ونگارد به عنوان یک کشتی بدون سرنشین ساخته شد.
رنجر , مارینر و ونگارد همگی شناورهای سطحی بدون سرنشین بزرگ ( LUSV ) محسوب می شوند که ” 61 تا فوت تا 91.5 متر طول دارند و در حالت بارگیری کامل قدرت جابجایی 1,000 تا 2,000 تن را دارند که آن ها را به اندازه یک ناوچه بزرگ می کند».
حرف آخر
ناوگان ارواح نیروی دریایی ایالات متحده روی دو نقطه ضعف این سرویس تمرکز کرده است: جنگ ضد زیردریایی و ظرفیت موشکی .MUSV های آینده یک جنبه از قابلیت شکار زیر دریایی این سرویس را تشکیل خواهند داد, شاید حتی کاروان هایی که در آب های آلوده به زیردریایی عبورهای خطرناکی دارند را اسکورت کنند, در حالی که LUSV ها با ارائه موشک های اضافی آماده شلیک, قدرت آتش ناوشکن ها را افزایش خواهند داد.
کشتی های ارواح هرگز جایگزین کشتی های سرنشین دار نخواهند شد, اما این فضا وجود دارد که این دو با هم برای نبردهای دریایی آینده همکاری کنند